Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئيس اتاق بازرگاني ايران با انتقاد از نرخ بالاي پول در بازار غيرمتشکل پولي اذعان داشت: حرکت فعالان اقتصادي به سمت دريافت پول از بازار غيرمتشکل پولي با نرخ بالا به دليل زيادبودن تنگناها است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني در نشست صبحانه کاري با رئيس کل بانک مرکزي با اعلام اين مطلب گفت: اگر اجراي سياست هاي متناقض همچنان ادامه داشته باشد، فعالان اقتصادي با مشکلات جدي مواجه خواهند شد و اين امر ادامه مسير را براي فعالان اقتصادي مشکل مي کند و اگر براي رفع اين مشکل اقدام جدي صورت نگيرد، قطعا ورود فعالان اقتصادي جديد به بازار سخت مي شود.
شافعي ادامه داد: در گزارش رقابت پذيري مجمع جهاني، که در طي 4 سال اخير منتشر شده مسائلي در مورد وضعيت دسترسي به منابع مالي و سياست هاي کاهش نرخ تورم در ايران حضور دارد اما؛ سوالاتي نيز مطرح است که از جمله مي توان به افزايش درآمدهاي پولي و رشد 30 درصدي نقدينگي اشاره کرد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران اذعان داشت: هرچند تعداد بانک ها و موسسات مالي و اعتباري در ايران رشد بي رويه اي دارند اما؛ بخش مولد در کشور براي دسترسي به منابع مالي در تنگنا است.
وي با انتقاد از نرخ بالاي پول در بازار غيرمتشکل پولي اذعان داشت: حرکت فعالان اقتصادي به سمت دريافت پول از بازار غيرمتشکل پولي با نرخ بالا به دليل زيادبودن تنگناها است.
وي با انتقاد از کاهش نرخ سهم توليد از تسهيلات بانکي متذکر شد: متاسفانه آمارها نشان دهنده اين واقعيت است که سهم بخش توليد، صنعت و کشاورزي از منابع بانکي در شش ماهه نخست سال جاري نسبت به دوره مشابه سال هاي 90 و 91 کاهش يافته است که اين امر مي تواند به بخش مولد کشور آسيب هاي جدي اي را وارد کند.
وي با بيان اين مطلب که در اجراي برخي از سياست ها بايد به سنوات گذشته برگشت، متذکر شد: قطعا حرکت به سمت اجراي سياست هاي سال هاي قبل به ما کمک مي کند تا بخشي از مشکلات را حل کنيم.
رئيس اتاق بازرگاني ايران در پايان با انتقاد از نحوه دريافت نرخ سود تسهيلات در بانک ها ابراز داشت: نرخ سود از سوي بانک مرکزي 22 درصد اعلام شده و اين در حالي است که حداقل نرخ سود دريافتي از سوي بانک ها به 27 درصد نيز مي رسد و ما انتظار داريم بانک مرکزي بانک ها را ملزم به اجراي مصوبات بکند.

تاریخ: دوشنبه 26 آبان 1393