Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

صادرکننده نمونه فرش دست باف ایرانی به آمریکای جنوبی می گوید فاجعه آمیز است که بزرگترین تولید کننده فرش دستباف دنیا دیگر ایران نیست.

به گزارش جماران به نقل از خبرآنلاین، بازار فرش جهانی از اختیار ایران خارج شده است. گزارش ها نشان می دهد طی سه سال گذشته، چین، هند و ترکیه به رقبای جدی ایران در بازار فرش بدل شده اند. گزارشی که چندی پیش از صادرات کالاهای غیرنفتی منتشر شد نیز این موضوع را تایید می کند. براساس آخرین گزارش ها میزان صادرات فرش ایران سالیانه 314 میلیون دلار بوده است. در سه ماه اول سال جاری نیز میزان صادرات 23 درصد رشده داشته ولی این میزان رشد در شرایطی در قیاس با سه ماه ابتدای سال 92 صورت گرفته بود که در آن دوره زمانی میزان صادرات فرش ایران به کمترین حد رسیده بود. در همین حال یکی از تجار فرش ایران خبر داده که هند نیز به رقیبی جدی و حتی برتر از ایران در بازارهای جهانی بدل شده است. 

فخرالدین عامریان که بزرگترین صادرکننده فرش دستباف ایرانی به آمریکای جنوبی است ، درباره آمار صادرات فرش از ایران گفت:«فرش ایرانی فرهنگ تمدن و تاریخ ایران را به جهان معرفی می کند و فرش در سال های نه چندان قبل دومین کالای صادراتی ایران پس از نفت بود و در جهان هم رتبه اول را داشتیم و حدود یک میلیارد دلار صادرات فرش داشتیم. در حالی که با بی تدبیری برخی ها این هنر صنعت در حال نابودی است و کشور هند با بیش از یک ونیم میلیارد دلار صادرات فرش محل بازار فرش جهان را به خود اختصاص داده و همه موفقیت هندی ها در این رشته به خاطر حمایت دولتشان است.»

در حال حاضر فرش به عنوان کالای سنتی در صدر صادرات ایران جای ندارد. طی سال های گذشته فعالان صنعت فرش به دولت نهم و دهم در مورد بحران حاکم بربازار این محصول بارها هشدار داده بودند. پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه های تولید نیز، قیمت فرش ایرانی از میانگین جهانی بالاتر رفت و در نهایت این کالا جایگاه اش در بازارهای جهانی را از کف داد.

 

تاریخ: چهارشنبه 28 آبان 1393