Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: هر صنعتی چرخه عمری دارد و روزی پایان می پذیرد و صنعت فرش دستبافت نیز در سراسر دنیا روزهای رو به افول خود را می گذراند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،پدرام سلطانی ،در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده خراسان جنوبی تصریح کرد: وضعیت صادارت در چندسال گذشته به گونه‌ای بود که فضای صادارات با تلفیقی از نا اطمینانی و ناتوانی همراه شده است.
وی با اشاره به اینکه نااطمینانی حاصل از بی‌ثباتی در سیاست‌های اقتصادی بودجه‌ای ارزی، پولی و مالی بوده است، افزود: از طرف دیگر صادرکنندگان نیز توان رقابت و دانش لازم صادارات را پیدا نکرده‌اند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: صادرکننده کسانی هستند که در کشور زندگی و خدمت می‌کنند زیرا صادرات یک فرآیند بوده که بخشی از آن را یک صادر کننده انجام می‌دهد.
سلطانی با بیان اینکه صادارت نگاهی به سمت آینده و شناسایی فرصت‌ها و برنامه‌ریزی برای آینده است، تصریح کرد: صادرات پاسخ گویی به نیاز خریدار بوده و مسیر حرکت به سمت پیدا کردن فرصت‌ها است.
وی یادآورشد: بسیاری چیزها را به اقتباس از سایر کشورها وارد کرده‌ایم اما فرهنگ آن را نیاورده‌ایم و در این روزها در عرصه جهانی صادارات، رقابت در صنعت است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: همسایگی استان خراسان جنوبی با افغانستان یک فرصت است که این فرصت می‌تواند برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد این استان مفید باشد.
سلطانی با اشاره به کم توجه‌ای به موقعیت ویژه خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی در زمینه آب دارای محدودیت است و این محدودیت در سال‌های آینده تشدید می‌شود و باید براساس این محدودیت حرکت کرده و تولید و اشتغال را از کشاورزی به صنعت تغییر داد.
وی با اشاره به اینکه نگاه مسئولان استانی نسبت به صادرات باید فرصت‌محور باشد، ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت خراسان جنوبی در قبال استان‌های توسعه ‌یافته کشور در زمینه صنعت برای تامین نیازهای داخلی رقابت جدی داشته باشد ولی در افغانستان می‌تواند این رقابت را طراحی کند.
سلطانی راه نجات این استان کمتر توسعه یافته را صادرات دانست و افزود: همسایگی این استان با کشور افغانستان یک فرصت است که این فرصت می‌تواند برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد این استان مفید باشد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نباید از فرصت‌های گردشگری و درمانی استان غافل باشیم، تصریح کرد: در خراسان رضوی در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است و خراسان جنوبی به سبب نزدیکی به ولایت افغانستان در این زمینه می‌تواند اقدامات خوبی صورت گیرد.
سلطانی با بیان اینکه در بخش خصوصی و دولتی فعالیت‌های اقتصادی استان را بر مبنای بازار افغانستان طراحی نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: کشور افغانستان نیاز زیادی به انرژی دارد و برای تامین انرژی این کشور هیچ کشوری بهتر از ایران و ترکمنستان نیست و در این زمینه باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از مکان‌هایی که می‌تواند صادرات به افغانستان را انجام دهد خراسان جنوبی است، یادآور شد: گمرک این استان باید به یک معبر تبدیل شود، که در تسهیل مسائل گمرکی پیشرفت خوبی در یک سال گذشته داشته‌ایم.
سید نعمت الله حقیقی ،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی - نیزبیان کرد: در هفت ماهه اول سال جاری بیش از 96 میلیون دلار صادرات از گمرکات استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در بحث صادرات به کشور افغانستان از کل صادارت ایران به این کشور حدود 30 درصد آن مربوط به خراسان جنوبی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهارکرد: باتوجه به پتانسل‌های استان صنعت شکل نگرفته و این واقعیت را باید بپذیریم که در این بخش مشکل داریم.
حقیقی ادامه داد: در بخش مشوق ها بخشی که بتوانیم سرمایه‌گذار به استان جذب کنیم نداریم و فاصله زیاد برای تهیه مواد اولیه و بازار مصرف نیز در این خصوص مشکل‌ساز است.
وی با اشاره به اینکه باید نگاه‌ها به گونه‌ای باشد که به سمت محصولات دانش بنیان روی آوریم، یادآور شد: بخش عمده معادن استان به دلیل فاصله از بازار مصرف زیر خط رقابت پذیری قرار گرفته و در بخش توسعه صنعتی استان آخر کشور بوده و نیم درصد از سهم صنعتی کشور را داریم.
یادآور شد: ادامه داد: برای جذب سرمایه گذار از خارج استان و کشور باید زیرساخت های فرهنگی را در استان ایجاد کنیم.
حقیقی با اشاره به اینکه 38 نوع ماده معدنی در استان داریم، تصریح کرد: خراسان جنوبی با 10 درصد مساحت کشور شرایط بی‌نظیری از نظر زمین شناسی دارد.
وی خاطرنشان کرد: معادن را باید به گونه‌ای توسعه دهیم که بخش پایین دست آن نیز در استان ایجاد شود.

تاریخ: یکشنبه 2 آذر 1393