Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: نبود متولی مشخص برای حمایت از کارآفرینی مهمترین مشکل پیش روی متقاضیان ورود به عرصه کارآفرینی بوده و اتصال کارگاه‌های کوچک خانگی به صنایع بزرگ یکی از راهکارهای افزایش اشتغال در کشور است.
حمیدرضا غزنویان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد موانع پیش روی فعالیت کارآفرینان در کشور اظهار داشت: مهمترین مشکل نبود یک مرکز واحد برای دریافت مجوزهای آغاز کار است و به همین دلیل عموما کارآفرینان در ابتدای کار با این سؤال مواجه می‌شوند که باید به کدام سازمان یا نهاد مراجعه کنند.
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران افزود: در واقع متولی مشخصی در این زمینه وجود ندارد، در حالی که در کشورهای پیشرفته متولی کارآفرینی وجود دارد، ضمن اینکه فرد کارآفرین بعد از طی کردن مراحل مختلف دریافت مجوزها، با مشکل دریافت تسهیلات برای سرمایه‌گذاری مواجه می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در فرآیند تسهیلات‌دهی به واحدهای تولیدی، مسئله بنگاه‌داری بانک‌ها است، گفت: یعنی دولت بودجه‌ای را برای سرمایه در گردش تولید‌کنندگان تخصیص می‌دهد، اما بانک‌ها این ارقام را به شرکت‌های زیرمجموعه خود اختصاص می‌دهند و عموما بانک‌ها اجازه نمی‌دهند تسهیلات از مجموعه خودشان خارج شود.
غزنویان، ثبات نرخ ارز را از عوامل مؤثر در بهبود وضعیت واحدهای تولیدی و حفظ اشتغال دانست و افزود: در حالی که در برخی مقاطع زمانی شاهد نوسان هر روزه نرخ دلار در کشور بودیم و در آن شرایط، کارآفرین معتقد بود، اگر کارخانه‌ را تعطیل و کارگران را اخراج کند، ضررش کمتر از این است که با وجود نوسان قیمتی، مواد اولیه تهیه کرده و تولید کند.
این فعال کارآفرین، ثبات به وجود آمده در بازار خرید و فروش کالا را دیگر عامل کمک به تولید در کشور دانست و گفت: خروج از رکود اتفاق افتاده و شرایط بهتر شده است.
وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه رئیس‌جمهور در چندین جلسه و برنامه در باره بنگاه‌داری بانک‌ها موضع گرفت، گفت: بنگاهداری بانک‌ها یک معضل اساسی برای تولید است و این مشکل باید برطرف شود.
دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران در پاسخ به این سؤال که پیش‌نیاز ورود کارآفرینان به بازار چیست، گفت: مشورت با کارآفرینان بزرگ و موفق کشور می‌تواند برای آنها راهگشا باشد، چون در تأمین کیفیت، مسائل نرم‌افزاری و بازاریابی با مشکل مواجه می‌شوند.
وی از اتصال کارگاه‌های کوچک خانگی به صنایع بزرگ به عنوان یکی از راهکارهای افزایش اشتغال در کشور نام برد و افزود: این اقدام ضمن کاهش هزینه‌های تولید، موجب ایجاد مشاغل فراوان با هزینه پایین خواهد شد.
غزنویان یکی از دلایل موفقیت کشور چین در ایجاد اشتغال و افزایش تولید را توسعه کسب و کارهای خانگی و کوچک عنوان کرد و گفت: با این روش در کشوری که بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، معضل بیکاری وجود ندارد.

1
تاریخ: یکشنبه 2 آذر 1393