Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان می‌گوید: آنقدر فرهنگ استفاده از برند خارجی غالب شده که پیراهن‌ تولید داخل را معمولاً با مارک خارجی در بازار می‌فروشیم و وقتی فروشنده با صداقت اعلام می‌کند جنس تولید داخل است، برخی از خرید امتناع می‌کنند.
جواد درودیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از واردات موازی پیراهن‌های مشکی چینی علیرغم تولید مطلوب داخل گلایه کرد و گفت: گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید جلوی واردات کالاهایی که در داخل به کیفیت مطلوب تولید می‌شود، را بگیرد.
وی افزود: برای تولید پیراهن مردانه بخشی از پارچه مورد نیاز از برندهای درجه یک داخلی استفاده می‌شود و بخشی نیز از کشورهای تایلند، ترکیه، کره جنوبی و مالزی وارد می‌شود که خود علاوه بر ایجاد اشتغال ارزش افزوده نیز ایجاد می‌کند.
رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان با اشاره به اینکه زمانی پیراهن ایرانی را به بازارهای همسایه صادر می‌شد، تصریح کرد: اما متاسفانه اکنون به دلیل منفعت‌طلبی برخی افراد شاهدیم که در ایام خاص مانند محرم به یک مرتبه پیراهن چینی وارد بازار می‌شود که جز ضربه به تولید داخل چیزی در پی ندارد.
درودیان در پاسخ به اینکه اکنون قیمت تمام شده پیراهن داخلی چقدر است، گفت: بسته به حجم تولید، اجرت دستمزد برای دوخت از 6 تا 12 هزار تومان برای سری‌دوزی و 20 هزار تومان برای تک‌دوزی در نظر گرفته می‌شود که در موارد خاص و بنا به درخواست مشتری این رقم ممکن است، افزایش یابد، اما مطمئنا قیمت تولید داخل با کیفیت مطلوب بسیار پایین‌تر از قیمت وارداتی است.
وی گفت: زمانی هر تولیدی ممکن بود، روزانه 100 پیراهن تولید کند، اما الان این رقم به دلیل رکود بازار به 30 عدد رسیده است، در حالی که سازمان امور مالیاتی همان مالیات 100 عدد را برای ما محاسبه می‌کند.
رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان با اظهار تاسف از اینکه برخی عادت به استفاده از برند خارجی به جای حمایت از تولید داخل دارند، گفت: در مواردی شاهدیم جنس درجه یک داخلی تنها به دلیل آنکه برچسب خارجی نخورده، به فروش نرفته و تا می‌فهمند جنس ایرانی است، از خرید آن سرباز می‌زنند و کار به جایی رسیده که اغلب پیراهن‌های تولید شده در کارگاه‌های خودمان را با برند خارجی وارد بازار می‌کنیم.
به گزارش فارس، روز پنجشنبه یکی از مسئولان در همایش کارآفرینی اعلام کرده بود که در ماه محرم یک میلیون پیراهن مشکی چینی وارد بازار ایران شده بود.

تاریخ: یکشنبه 2 آذر 1393