Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش 35 درصدی واردات و رشد 16 درصدی صادرات طی هفت ماهه امسال خبر داد.

 

سید مجتبی موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خراسان، با اشاره به روند رو به بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور اظهار کرد: طی هفت ماهه امسال در کشور 32 میلیارد دلار صادرات داشتیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 16 درصدی همراه بوده است و به طور کلی در بحث صادرات تا آخر مهرماه به 71 درصد اهداف تعیین شده برای این هفت ماه، دست یافتیم.

 

وی ادامه داد: همچنین در این هفت ماه 30 میلیارد و 300 میلیون دلار واردات به کشور صورت گرفته که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 35 درصدی روبرو بوده است.

به گفته او در هفت ماهه اول امسال 41 درصد از اهداف صادراتی ایران در سال جاری محقق شده است.

 

چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی

 

موسویان اظهار کرد: 69 درصد از صادرات کشور مربوط به کشورهای چین با 5.1 میلیارد دلار، عراق با 3.3 میلیارد دلار، امارات 2.1 میلیارد دلار، افغانستان 1.4 میلیارد دلار و هند با 1.2 میلیارد دلار بوده است.

 

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: مهم‌ترین کشورهایی که بیشترین میزان واردات ایران از ‌آن‌ها بوده شامل امارات با 7.2 میلیارد دلار، چین هفت میلیارد دلار، کره 2.6 میلیارد دلار، هند 2.3 میلیارد دلار و ترکیه 2.2 میلیارد دلار، 70 درصد کل واردات کشور را شامل می‌شود.

 

وی با اشاره به رشد دو رقمی واردات و صادرات کشور در هفت ماهه نخست امسال اظهار کرد: این رشد بیانگر روند رو به بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور است اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

 

موسویان ادامه داد: در هفت ماهه اول امسال 19.5 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته‌ایم که از این میزان 562 میلیون دلار مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.

 

 

افزایش 26 درصدی صادرات محصولات کشاورزی

 

 

مدیرکل دفتر ازبازرگانی آسیا در اقیانوسیه عنوان کرد: همچنین در محصولات کشاورزی با دو میلیارد دلار صادرات، 26 درصد رشد داشته‌ایم و 50 درصد کل صادرات ما مربوط به کالاهای صنعتی است.

 

وی با اشاره به اینکه سهم خراسان رضوی از کل صادرات کشور از نظر ارزشی در هفت ماهه نخست امسال 5.2 درصد بوده است، گفت: در هفت ماهه نخست امسال خراسان رضوی یک میلیارد دلار صادرات داشته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 میلیون دلار رشد داشته است.

 

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران مهم‌ترین شرکای تجاری خراسان رضوی را افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، امارات، عراق و ازبکستان دانست و اظهار کرد: عمده محصولات صادراتی از استان شامل زعفران، رب گوجه‌فرنگی، رنگ و رزین، کف‌پوش، سنگ‌آهن و ... است.

 

موسویان با بیان اینکه رسیدن به رفاه و توسعه نیازمند بالا بردن شاخص‌های اقتصادی است، اظهار کرد: موتور تجارت، صادرات و به خصوص صادرات غیرنفتی است و امیدواریم از این طریق به سمت رفاه و بهبود شرایط اقتصادی پیش رویم.

تاریخ: یکشنبه 2 آذر 1393