Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

اداره‌کل امور بانوان شهرداری تهران با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی–ایرانی در جهت الگوسازی پوشش مناسب اجتماعی بانوان شهر تهران، فراخوان نخستین دوره جشنواره مد و پوشش اسلامی ایرانی را در قالب بخش خلاقیت‌های فرهنگی هنری سومین جشنواره تسنیم منتشر کرده است و تنها تا 10 آذرماه فرصت برای شرکت در این جشنواره باقی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، طراحی پوشش اجتماعی (مانتو، فرم اداری و چادر) و طراحی پارچه بخش‌های رقابتی این جشنواره خواهند بود.
در مقدمه فراخوان این جشنواره آمده است: جامعه نیاز به اقدام مدبرانه و برنامه‌ریزی شده‌ای براساس ضرورت‌های موجود داشته و در شرایط اجتماعی امروز مد و پوشش اسلامی ایرانی، جایگاه ویژه‌ای به‌عنوان یکی از شاخص‌های سبک زندگی دارد. به دلیل اهمیت نقش زنان در خانواده و با عنایت به اینکه زنان نقشی اساسی در تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی ایرانی دارند، همچنین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری پنجاه درصدی آنها در جامعه و نقش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که ایفا می‌کنند، اهمیت برنامه‌ریزی برای آنان در کلانشهر تهران پررنگ‌تر می‌نماید.
لزوم متناسب‌سازی پوشش‌های اجتماعی براساس سبک زندگی اسلامی– ایرانی، ضرورت گسترش برندها و الگوهای مد و پوشش اسلامی– ایرانی برای بانوان و حفظ امنیت و سلامت روانی افراد، خانواده و اجتماع در جهت بهبود و اعتلای نظم اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده هم از ضرورت‌های برگزاری این جشنواره عنوان شده است.
رعایت این شاخص‌ها در طراحی مد و پوشش اسلامی ایرانی الزامیست: تناسب طرح براساس ارزش‌های اسلامی ایرانی، استفاده از رنگ‌های وزین و شاد با توجه به طراحی لباس، پرهیز از ارایه طرح‌های تقلیدی و عدم استفاده از المان‌های غیرایرانی بر روی لباس،  سهولت و راحتی در پوشیدن لباس و  خودداری از ارایه آثاری تکراری (آثاری که در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مشابه مد و پوشش داخل و خارج عرضه شده‌اند.)
معیارهای کلی هیأت داوران هم عبارت خواهد بود از:  میزان خلاقیت و نوآوری و ابتکار موجود در طرح و تناسب رنگ، میزان تطابق با شاخص‌های فرهنگ عمومی و ارزش‌های اسلامی ایرانی، میزان تطابق با اسلوب‌های علمی و مدرن موجود در حوزه طراحی لباس (برش، دوخت، کیفیت پارچه)،  قابلیت تولید انبوه و ورود به بازارهای تجاری با ملاحظه قیمت‌های مناسب، هماهنگی کامل در کلیه مراحل اعم از انتخاب طرح، انتخاب پارچه، دوخت مناسب، ارایه و تحویل ملحقات (روسری، شال، کمر بند، کیف، کفش، تزیین و سایر ...) برای لباس دارای امتیاز است، اجرای عملی طراحی پارچه ارایه شده دارای امتیاز است و میزان تطابق با اسلوب‌های علمی و مدرن موجود در حوزه طراحی (چاپ و تکنیک‌های چاپ)
در بخش طراحی پوشش که مانتو، فرم اداری و چادر را شامل می‌شود؛ نفرات اول تا سوم به ترتیب لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ 30، 20 و 10 میلیون ریال دریافت خواهند کرد و نفرات چهارم و پنجم لوح تقدیر و مبلغ 5 و 3 میلیون ریال دریافت می‌کنند.
سه نفر اول بخش طراحی پارچه هم به ترتیب لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ 30، 20 و 10 میلیون ریال دریافت خواهند کرد و نفرات چهارم و پنجم لوح تقدیر و مبلغ 5 و 3 میلیون ریال دریافت می‌کنند.
شرکت در این جشنواره برای همه علاقه‌مندان آزاد است و هر هنرمند طراح می‌تواند همزمان در دو بخش مسابقه (طراحی پوشش و طراحی پارچه) شرکت نموده و در هر بخش حداکثر 5 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.
نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره «مد و پوشش اسلامی ایرانی» در کنار نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره «بهترین‌ها از دورریختنی‌ها» و  نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه عکس زن، شهر، فعالیت با پوشش اسلامی ایرانی از 8 تا 15 دی ماه 1393 در محل برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی «اندیشیدن برای بهتر پوشیدن» برای تمام مقاطع سنی به‌ویژه نوجوانان و جوانان با پاسخ به سوالاتی از قبیل چی، کجا، چه زمانی، چه رنگی و... بپوشیم، برگزاری نشست‌های تخصصی طراحی پوشش اجتماعی،  برپایی کارگاه‌های آموزشی تزیین لباس، دوخت‌های سنتی، انواع رودوزی‌ها، تکه‌دوزی‌ها و روانشناسی رنگ، برگزاری نمایشگاه فرم‌های اداری مشاغل شهرداری تهران و  برپایی کارگاه‌های مشاوره هنری از دیگر برنامه‌‌های پیش‌بینی شده برای این جشنواره به شمار می‌رود.
آخرین مهلت ارسال اثر اجرا شده (لباس دوخته شده یا پارچه چاپ شده) به همراه cd یا dvd حاوی مشخصات صاحب اثر، عکس اثر (طراحی پارچه و لباس) و مشخصات اثر به دبیرخانه مرکزی به نشانی خیابان شهید سپهبد قرنی، بالاتر از میدان فردوسی، کوچه کامل، نبش بن‌بست گل، پلاک 2، واحد 1، 10 آذر 1393 است.
صندوق پستی دبیرخانه جشنواره 8813-15875 و شماره تماس دبیرخانه جشنواره 9-88346628 است و اطلاعات تکمیلی بر روی سایت اداره‌کل امور بانوان به نشانی http://www.banovan.tehran.ir  قرار دارد.

تاریخ: دوشنبه 3 آذر 1393