Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
توقف فعالیت ۱۴ هزار واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی، ادامه حیات ۲۲ هزار بنگاه با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد، فعالیت ۲۴ هزار واحد صنعتی با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و بیکاری و از دست رفتن ۱۹۳ هزار فرصت شغلی، این روایت رسمی مسئولان بخش صنعت از وضعیت شهرک‌های صنعتی است.
به گزارش نساجی نیوز و به نقل از روزنامه همشهری ركود حاكم بر بخش تولید به‌دلیل رشد بی‌رویه هزینه تمام‌شده و رقابتی‌نبودن كالاهای ساخته شده در بازار داخلی و بازارهای صادراتی، مشكلات تأمین نقدینگی و كمبود سرمایه در گردش موجب شده است تا طی چند سال اخیر بسیاری از صنعتگران مستقر در شهرك‌های صنعتی عطای ادامه فعالیت را به لقای زیاندهی بیشتر بخشیده و با تعطیلی یا كاهش شدید ظرفیت این واحدها به‌دنبال راهی برای برون‌رفت از این بن‌بست باشند.
گرچه آمارهای قبلی از تعطیلی یا ورشكستگی بیش از 5هزارو400 واحد مستقر در شهرك‌های صنعتی در فاصله سال‌های85 تا 92 حكایت داشت اما براساس تازه‌ترین آمار دولتی ارائه شده از وضعیت شهرك‌های صنعتی و صنایع كوچك، طی چند سال گذشته 14هزار بنگاه فعال در شهرك‌های صنعتی تعطیل شده است. به این آمار باید تعداد زیادی واحدهای صنعتی نیمه‌تمام و حدود 46هزار واحد كه با نصف یا 70درصد ظرفیت فعالیت می‌كنند را نیز اضافه كرد.
گلایه فعالان صنعتی از شرایط نامساعد بنگاه‌های مستقر در شهرك‌های صنعتی به‌دلیل كاهش ظرفیت تولید، بدهكاری، زمینگیر شدن، تعطیلی یا ضبط برخی واحدها در قبال مطالبات معوق توسط بانك‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به‌نظر می‌رسد كه وزیر صنعت و معدن در دولت یازدهم نیز تا‌كنون قادرنبوده نسخه شفابخشی برای جلوگیری از تشدید سیر صعودی تعطیلی این واحدها با تأمین نقدینگی و فراهم كردن زیرساخت‌های تولید باشد.
• سهم 70 درصدی كمبود نقدینگی در تعطیلی واحدها
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد علل تعطیلی و شرایط واقعی واحدهای مستقر در شهرك‌های صنعتی و صنایع كوچك به خبرنگار ما اعلام كرد: از حدود 81هزار واحد مستقر در شهرك‌های صنعتی طی چند سال گذشته فعالیت 14هزار واحد متوقف شده و 22هزار واحد صنعتی با ظرفیت كمتر از 50درصد و 24هزار واحد صنعتی با ظرفیت 50 تا 70 درصد فعالیت می‌كنند. از 14هزار واحد صنعتی تعطیل شده نیز حدود 100واحد صنعتی به‌دلیل مشكلاتی مانند عدم‌پرداخت بدهی‌ها توسط بانك‌ها تملیك شده است. همچنین 70درصد واحدهای صنعتی بین سال‌های84 تا 91 ورشكسته یا متوقف شده‌اند.
به گفته محمدعلی سیدابریشمی، 70درصد مشكل توقف فعالیت كارخانه‌ها مربوط به تأمین نقدینگی بوده و بخشی از این صنایع نیز به‌دلیل اختلاف بین قیمت تمام‌شده بالای تولید و نرخ فروش محصولات در بازار یا اختلاف شركا با یكدیگر تعطیل شده‌اند و درصورتی كه بتوانیم تسهیلات مورد نیاز را تأمین كنیم، حدود40درصد این واحدها دوباره راه‌اندازی می‌شود.
تاریخ: چهارشنبه 5 آذر 1393