Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مشهد - ایرنا - جمعی از کشاورزان رشتخوار گفتند: برداشت پنبه این شهرستان به خاطر واردات بی رویه و کاهش قیمت آن برای آنان مقرون به صرفه نیست.

این کشاورزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کردند: با توجه به فصل برداشت پنبه در سال جاری و وجود بیش از 15 هزار تن پنبه محلوج تصفیه شده در کارخانه های پنبه این شهرستان، واردات بی رویه این محصول و کاهش قیمت آن، کشت این محصول را با عدم توجیه اقتصادی مواجه کرده است.


آنان با بیان اینکه سطح کشت این محصول در رشتخوار 4 هزار و 500 هکتار است و برای جمعیت بسیاری اشتغال ایجاد کرده است افزودند: وضعیت اقتصادی کشت و کار این محصول گران بها در سالهای اخیر کشاورزان این شهرستان را با مشکل روبرو ساخته است.

یک کشاورز پنبه کار رشتخوار هم گفت: افزایش هزینه های تولید، کاهش نرخ خرید وش از کشاورزان و منفعت طلبی بیش از حد و افسار گسیخته واسطه ها در این آشفته بازار، وضعیت ناگوار برای کشاورزان تولید کننده پنبه در شهرستان رشتخوار فراهم کرده است.

محمود سالاری افزود: کشاورزان دیگر رغبتی به کشت این محصول ندارند و روند کاهش مستمر سطح زیر کشت پنبه در استان خراسان رضوی به ویژه شهرستان رشتخوار، آینده این محصول در این شهرستان را به خطر انداخته است.

وی با ذکر اینکه طی چند سال آینده دشت های سفید پنبه در این شهرستان به خاطره ها خواهد پیوست گفت: وضع تعرفه گمرکی اندک دو درصدی برای ورود محلوج وارداتی آن هم در زمان برداشت محصول پنبه در استان خراسان رضوی و رشتخوار آتش بر خرمن پنبه این شهرستان است که باعث از بین رفتن دسترنج چندین ماهه کشاورزان می شود.

یک پنبه کار در آهنگران نیز گفت: صفر کردن تعرفه واردات پنبه کمر کشاورزان را در آستانه برداشت این محصول شکست و پنبه تولیدی کشاورزان روی دست آنان باقی ماند.

هادی شادفر افزود: علاوه بر آن هزاران تن پنبه محلوج (تصفیه شده) نیز از سال گذشته روی دست پنبه کاران و مالکان کارخانه های پنبه پاک کنی رشتخوار مانده است.

وی اظهار کرد: امتناع نساجی ها از خرید پنبه، کاهش شدید قیمت، بی توجهی و حمایت نکردن مسئولان، باعث شده است این محصول روی دست کشاورزان تلنبار شود.

وی گفت: تولیدکنندگان پنبه و محلوج در جنگل، با این هدف که هم از این طریق امرار معاش کنند و هم صنایع نساجی داخلی را از دراز کردن دست به سوی کشورهای دیگر بی نیاز نمایند، با دستان پینه بسته و تحمل مشقت های فراوان، به تولید پنبه پرداختند ولی اکنون این محصول در برابر چشمانشان نابود می شود.

عضو انجمن صنفی امور کشاورزی شهرستان رشتخوار نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: کشاورزان پنبه کار جنگل از توابع رشتخوار با توجه به کاهش قیمت خرید تضمینی پنبه در سال جاری دست از برداشت محصول پنبه برداشته اند.

سید حسن حسینی گفت: کاهش قیمت اعلام شده تضمینی در سال جاری نسبت به سال گذشته، اراضی زیر کشت این محصول را از 7500 هکتار به 4500 هکتار کاهش داده است.

وی خاطر نشان کرد: ورود دلالان و واسطه ها در فصل برداشت پنبه از اراضی شهرستان رشتخوار که اغلب مربوط به بخش جنگل است، باعث غارت دسترنج کشاورزان پنبه کار شده است.

وی افزود: قیمت خرید تضمینی پنبه در سال گذشته 29 هزار ریال اعلام شده بود که این مبلغ در سال جاری به 22 هزار ریال کاهش یافت.

به گفته وی این امر موجب دست کشیدن کشاورزان از برداشت پنبه و دلسرد شدن آنان از کارهای کشاورزی شده است.

حسینی گفت: ادامه این روند سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را در سال آینده نیز کاهش خواهد داد.

وی خواستار تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی پنبه در استان خراسان رضوی شد.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار هم در این زمینه گفت: وضعیت صنایع پنبه پاک کنی در این شهرستان وخیم است و ماشین آلات فرسوده توان رقابت محصول پنبه این شهرستان را با محلوج وارداتی سلب کرده است.

محمد رضا عباسپور افزود: تجار و کارخانجات نساجی نیز تمایلی برای خرید محلوج داخلی از کارخانجات پنبه پاک کنی ندارند.

وی با بیان اینکه برداشت پنبه از سطح 4 هزار و 500 هکتار اراضی این شهرستان آغاز شده است اظهار کرد: پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در مراحل کاشت، داشت و برداشت پنبه موجب افزایش هزینه های تولید شده است.

وی افزود: تعرفه واردات محلوج باید اصلاح شده و کارخانجات پنبه پاک کنی و صنایع جنبی آن نیز باید نوسازی شود.

وی خاطر نشان کرد: قیمت خرید تضمینی پنبه باید افزایش یابد تا شاهد رونق دوباره طلای سفید در استان خراسان رضوی به ویژه شهرستان رشتخوا به عنوان دومین تولید کننده پنبه این استان باشیم.

تاریخ: چهارشنبه 5 آذر 1393