Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

قزوین- خبرگزاری مهر: واردات بی رویه منسوجات به کشور، فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و عدم مدیریت و برنامه ریزی منطقی صنعت نساجی را با چالش های جدی روبرو کرده و قدرت رقابت را از تولیدکنندگان گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، با جهانی شدن صنعت نساجی، تجارت جهانی منسوجات و الیاف از اهمیت خاصی برخوردار شده است، با این حال امروز صنعت نساجی و پوشاک در ایران به عنوان صنعتی قدیمی، کهن و اشتغالزا با مشکلات و معضلات فراوانی دست‌ و پنجه نرم می‌کند.

با در نظر گرفتن مقدار تولید پوشاک و میزان مصرف سالانه در کشور می‌توان ادعا کرد که ظرفیت تولید داخل می‌تواند بیش از  ۸۰ درصد از نیاز پوشاک کشور را تامین کند، مشروط بر اینکه تولیدی‌های پوشاک کشور حداقل ۷۰درصد از ظرفیت اسمی خود را تولید کنند.

به گفته کارشناسان صنعت نساجی، این امر امکان‌پذیر است؛ در صورتی که تولیدکننده ایرانی موانعی بر سر راه خود نبیند و بدون هیچ دغدغه‌ای فقط تولید کند، با توجه به جایگاه ویژه صنایع نساجی و پوشاک در ایران، توجه بیشتر به مشکلات این صنایع و اعمال سیاست‌های حمایتی به منظور رفع یا کاهش مشکلات این صنعت ضروری به نظر می‌رسد.

اتاق بازرگانی قزوین کمتر از یک سال است با راه اندازی شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی توانسته با شناسایی اسیب های جدی در بخش های مختلف صنعت گامی کارشناسی برای رفع موانع تولید بردارد.

تشکیل جلسه ای برای بررسی مشکلات صنعت نساجی در اتاق بازرگانی قزوین  بهانه ای شد تا وضعیت این صنعت در کشور و استان در گزارشی و گفتگو با کارشناسان شرکت کننده در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد.

 

بصیری تهرانی، سیاست های اشتباه و مدیریت دولتی چالش جدی است

جمشید بصیری تهرانی در حاشیه تشکیل جلسه کمیته صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که در محل اتاق بازرگانی قزوین برگزارشد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: سیاست گذاری دولت قبل موجب شد صنعت نساجی با چالش های جدی روبرو شود و امروز در کنار دهها مشکل دیگر برای تداوم تولید نگرانی داریم.

بصیری بیان کرد: در حالی که در سال های ۴۸ منسوجات ایرانی به کشورهای فرانسه، انگلیس و ایتالیا صادر می شد و به عنوان صادرکننده بزرگ نساجی در دنیا محسوب می شدیم امروز با سیاست های اشتباه باید جای خود را به دیگران بدهیم و برای ادامه تولید هم مشکل داشته باشیم.

قزوین

این پیش کسوت صنعت نساجی بیان کرد: باید بپذیریم که مشکلات امروز صنعت نساجی مربوط به تولیدکننده و صنعتگر نیست بلکه به مدیریت و برنامه ریزی مسئولان بستگی کامل دارد که در این دوره می توانیم آن را جبران کنیم.

عضو هیئت شورای عالی برنامه ریزی وزارت صنایع تصریح کرد: به جای آنکه سیاست های ما اقتصادی باشد متاسفانه بالعکس اقتصاد را سیاسی کرده ایم به همین دلیل در دولت گذشته به جای پول نفتی که به هند فروخته بودیم منسوجات وارد کردیم و کمر تولیدکننده داخلی را شکستیم.

این فعال اقتصادی یادآورشد: امسال هم ۲۲۰ هزارتن پارچه از هندوستان وارد کشور شده در حالی که سرانه مصرف پارچه ما ۲۰ متر است همین میزان واردات نیاز داخل را تامین می کند و به محصول کارخانه های ایران دیگر نیازی نیست و باید به فکر صادرات باشیم تا روی پای خود بایستیم.

بصیری تهرانی گفت: در حالی که معادل یک سال تولید داخل را وارد کرده اند شاهد ورود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار نخ نیز هستیم که با این روند به نظر می رسد نباید امیدی به بهبود وضعیت تولیدکننده در نساجی داشت.

 

۷۰ کارخانه نساجی کشور مشکل دارد

این تولیدکننده نمونه کشور یادآورشد: در حال حاضر با انباشت مشکلات گذشته حدود ۷۰ کارحانه نساجی در کشور دچار مشکلات جدی است که باید برای آن چاره اندیشی شود که در قزوین، یزد، اصفهان و گیلان اقداماتی برای خروج از چالش ها آغاز شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

بصیری گفت: به نظر می رسد در جلسات تخصصی و شورای گفتگو یک یا دو موضوع مهم که بیشترین دغدغه تولیدکنندگان و فعالان نساجی است مطرح و به مسئولان استانی و کشوری منعکس شود تا بتوان برای رفع آن اندیشه و اقدام کرد.

وی افزود: صنعت نساجی کشور توانسته برای بیش از۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور اشتغال ایجاد کند و همچنان قادر است به عنوان صنعتی سودآور و اقتصادی در بازارهای داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد که لازمه آن عزم جدی مسئولان برای برون رفت از مشکلات و رفع موانع تولید است.

بصیری بیان کرد: در حال حاضر در صنعت نساجی کشور ۹ هزار ۸۶۰ پروانه بهره برداری صادر شده که اکثر آنها با نیمی از ظرفیت کارمی کنند که در صورت استفاده از همه ظرفیت ها می توان در اشتغال، ایجاد درآمد پایدار و رونق اقتصادی استانها و کشور نقش بسیار مهمی ایفا کرد.

قزوین

مجید سپاسی مدیرعامل شرکت خوشخواب هم گفت: دولتمردان از مشکلات صنعت نساجی آگاهی کامل دارند واز آنجا که واردات در کشور سیاسی شده عزم جدی در برخی مسئولان برای حل مشکلات وجود ندارد در حالی که اگر بخواهند کار شدنی است.

وی افزود: استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی باید تسهیل شود تا بتوانیم خود را نوسازی و به روز کرده و ضمن غلبه بر مشکلات به صادرات هم کمک کنیم.

دولت دست از سر صنعت و اقتصاد بردارد

سپاسی تصریح کرد: تا زمانی که صنعت نساجی در کشور به روز نشود و از تکنولوژی جدید استفاده نکنیم قادر به ادامه حیات نخواهیم بود و از قافله رقابت عقب می مانیم و اگر امروز در بازارهای جهانی حضور کم رنگی داریم به دلیل عدم برخورداری از صنایع "های تک" در این بخش است در حالی که اگر دولت حمایت مالی را عملیاتی کند صنعتگران قادرند هم کارخانه های خود را به روز کرده و هم صادرات را توسعه داده و با تولیدکنندگان خارجی بخوبی رقابت کنند.

 

به نظر می رسد عدم تمایل صاحبان صنایع به سرمایه‌گذاری در این بخش به دلیل مشکلات قانون کار، عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی، عدم بهبود فضای کسب و کار داخلی، سرکوب برند و دخالت دولت در قیمت‌گذاری و اعمال قوانین محدودکننده از سوی دولت برای تولیدکنندگان از جمله دلایل عدم رشد و توسعه صنعت نساجی و پوشاک ایران است.

عنچه: صنعت نساجی بیمار نیست برنامه ریزی درست می خواهد

هادی غنچه مدیرشرکت نفیس نخ هم در این باره می گوید: چرا برخی فکر می کنند صنعت نساجی بیمار است در حالی که شرکت نفیس نخ نمونه ای است که با همه مشکلات پیش رو توانسته سالها به عنوان واحد تولیدکننده نمونه جایگاه خوبی در کشور داشته باشد و در رقابت فشرده با خارجی ها نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

این مدیر صنعتی تصریح کرد: حاشیه سود کم در صنعت نساجی، گران بودن هزینه های انرژِی و تولید و واردات بی رویه چالش های این صنعت را دوچندان کرده در حالی که این صنعت می تواند براحتی اقتصادی وسودآور باشد و اشتغال زیادی ایجاد کند اما با سیاست های غلط شرایط را سخت کرده ایم.

وی افزود: بهترین راه این است که دولت دست از سر اقتصاد بردارد و اجازه دهد خود صنعتگران و کارشناسان اقتصادی در این حوزه فعالیت کرده و مشکلاتشان را حل کنند.

مدیر عامل شرکت نفیس نخ یادآورشد: صنعت نساجی یک بازار نسیه فروشی دارد لذا سرمایه درگردش ونقدینگی در آن اهمیت فراوانی دارد که پیشنهاد می شود برای کاهش مشکلات مسئولان خرید مواد اولیه پتروشیمی را به صورت غیرنقدی و با پرداخت درازمدت در اختیار تولیدکنندگان نساجی قرار دهند.

۱۴ مشکل اساسی در صنعت نساجی

دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران در گزارشی ۱۴ مشکل اساسی در صنعت نساجی را شناسایی کرده که رفع هر کدام از آنها می تواند گامی به جلو برای برون رفت از مشکلات این صنعت مهم اقتصادی باشد.

مشكل تامین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز؛ تحریم‌های بین‌المللی، قفل بودن شبکه بانکی، همچنین عدم امکان استفاده از اعتبارات بین‌المللی از قبیل یوزانس‌ها و ریفاینانس‌ها؛ نوسانات نرخ ارز و عدم امکان پیش‌بینی صحیح از وضعیت اقتصادی آینده؛ عدم ارتباط مناسب تجاری کشور با جامعه بین‌المللی؛ دخالت دولت در قیمت ‌گذاری کالاها؛ بیمه نبودن نرخ ارز مورد نیاز صنایع؛ مستهلک بودن ماشین‌آلات و عدم نوسازی مناسب برخی واحدها، عدم شفافیت لازم در فعالیت‌های اقتصادی؛ عدم امکان تامین مواد اولیه با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب؛ بالا بودن قیمت تمام شده محصولات؛ بالا بودن نرخ بهره بانکی؛   عدم توان جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری خارجی؛ عدم ثبات سیاست‌های اقتصادی و  عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) از مهمترین موانع و مشکلات موجود در صنعت نساجی کشور است.

قزوین با ۲۴۶  واحد نساجی فعال/ ۱۲۰ واحد فرسوده

 

محمود عبدالحسینی مدیرعامل شرکت تاب ریس و رئیس انجمن نساجی استان قزوین هم بیان کرد: کاهش تعرفه پارچه، واردات بی رویه، نبود نقدینگی، قاچاق کالا، نبود سرمایه در گردش، عدم حمایت بانکی و سود بالای تسهیلات، تفاوت نرخ ارز مبادله ای و اجرای قوانین مالیاتی و بیمه ای و دریافت مالیات ارزش افزوده از مهمترین مشکلات صنعت نساجی است که باید برای رفع آن اقدام کرد.

وی افزود: قاچاق کالا و عدم استفاده از ظرفیت کامل واحدهای نساجی و چند برابر شدن قیمت انرژِی و فرسودگی کارخانه ها از دیگر مسائلی است که مشکلات این صنعت را بیشتر کرده که با فرهنگ سازی در مصرف محصولات نساجی ایرانی می توان در مسیر کاهش مشکلات گام برداشت.

رئیس انجمن نساجی استان قزوین بیان کرد: دراستان قزوین ۱۰۰ واحد کوچک و بزرگ در صنعت نساجی فعالیت می کنند که بیش از ۴۰ هزار نفردر آنها مشغول به کار شده اند که اکثر آنها با نیمی از ظرفیت خود کار می کنند و در صورت بهره مندی از همه این ظرفیت می توان تا دوبرابر در این صنعت برای جوانان کار ایجاد کرد.

پر زحمت: ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در صنعت نساجی استان مشغول به کار شده اند

علی پرزحمت رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هدف مسئولان صنعت استان تعامل با صنعتگران است و تلاش می کنیم خود را در کنار تولیدکنندگان دانسته و همه تلاش خود را برای حل مشکلات حوزه تولید بکار گیریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: اولویت دولت تدبیر و امید حل مسائل بین‌المللی، سیاسی و اقتصادی است که در این راستا در استان‌ها نیز اقدامات خوبی آغاز شده و در قزوین هم رفع مشکلات اقتصادی یکی از اولویت‌هاست که با نشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تاکنون کارهای خوبی انجام شده است.

 

این مسئول تصریح کرد:خوشبختانه تیم جدید دولت کاملا با مشکلات اقتصادی و صنعتی آشناست و در استان هم استاندار و بخش خصوصی و دولتی در تعاملی نزدیک و صمیمانه توانسته اند در شناساییی مشکلات و موانع تولید بخوبی عمل کنند و با برگزاری جلسات مستمر با حضور مدیران صنایع برای حل امور گام بردارند.

پرزحمت تصریح کرد: در استان قزوین ۲۴۶ واحد نساجی داریم که سرمایه گذاری انجام شده در این واحدها بالغ بر هشفت هزار و ۳۱۲ میلیارد ریال بوده که  ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر نیزدر این کارخانه ها مشغول به کار شده اند که به دلیل مشکلات سالهای گذشته که در سطح کلان ایجاد شده بسیاری از این واحدها با ظرفیت کامل تولید نمی کند.

وی افزود: ۱۲۰ واحد نساجی استان فرسوده است که باید بازسازی شود و برخی واحدها نیز مانند فرنخ، مه نخ، تبد، فرش پارس، پوشینه بافت، کوراوغلی، فرش اکباتان، تعطیل شده اند و برخی با تعدیل نیرو و با احتیاط کار می کنند که امیدواریم با پیگیری های انجام شده و استفاده از تسهیلات صندوق توسعه و روان کردن امور بتوانیم بخشی از مشکلات این صنعت را در استان حل کنیم.

با تعطیل شدن ۱۲۰ واحد نساجی در استان قزوین و تعدیل نیروها حدود ۱۰ هزار نفر بیکار شده اند و امروز حدود ۱۰۰ واحد سرپا هستند و با ظرفیت های ۳۰ تا ۸۰ درصد تولید می کنند که نیازمند حمایت مسئولان برای تداوم تولید هستند.

قزوین با داشتن واحدهای نساجی نمونه و شاخصی مانند دسترنج رضابافت، نفیس نخ، دیباریس، تک نخ، نساجی شهید مطهری، ارم و ناب ریس جایگاه خوبی در صنایع نساجی کشور دارد که با حمایت جدی دولت و مسئولان می تواند ضمن افزایش تولید و کمک به اشتغال پایدار به رونق اقتصادی استان و کشور وتوسعه صادرات هم کمک کند.

در این میان به منظور تسریع در روند خروج صنایع نساجی و پوشاک ایران از وضعیت فعلی و تبدیل آن به صنعتی ممتاز در کنار صنایع پتروشیمی و نفت باید هماهنگی و همدلی میان طیف وسیعی از فعالان و سازمان‌های مرتبط با صنعت نساجی و پوشاک در راستای تغییر ساختار این صنعت از حالت کارگر بر به سرمایه‌بر به وجود آید و از جمله سیاست‌های موثر دیگر در روند رفع مشکلات صنایع نساجی و پوشاک می‌توان به اتخاذ قوانین جدی‌تر به منظور تامین منابع مالی ارزان قیمت، حمایت همه جانبه دولت از واحدهای تولیدی با کاهش  میزان تعرفه‌های گمرکی واردات مواد اولیه، حذف عوارض و  مالیات و اعطای تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان، تشویق تولیدکنندگان به تولید فرآورده‌های دارای سطح کیفی مطلوب و صادرات محور اشاره کرد.

پوشاک موتور محرک صنعت نساجی کشور است و رونق یافتن تولیدات این رشته از صنعت عملا باعث رونق رشته‌های بالادستی این بخش مانند صنایع ریسندگی، بافندگی، رنگ رزی، چاپ و سایر صنایع خواهد شد به امید آنکه با اصلاح روشهای و تصمیمات اشتباه گذشته و برنامه ریزی مدون بر اساس توانمندی و ظرفیت داخلی و نگاه به توسعه صادرات از این فرصت صنعتی برای بهبود اشتغال و درآمدزایی بیشتر استفاده کنیم.

تاریخ: شنبه 8 آذر 1393