Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به وضعیت سیاسی عراق و وجود بی‌ثباتی در آن به طور قطع بازرگانان و تجار ایران تا پنج سال آینده سهم عمده‌ای از بازار این کشور را در اختیار خود می‌گیرند.
به گزارش خبرنگار ایسنا در ایلام، مجید قربانی‌فراز در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات اظهار کرد: امسال که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری شده باید بتوانیم در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی وظایف خود را به درستی و بیش از پیش انجام دهیم.
وی افزود: با توجه به تحریم‌های سنوات گذشته و فشارهای اقتصادی موجود، دولت تدبیر و امید در برنامه‌های اقتصادی خود با تشکیل شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی و ارسال لایحه خروج از رکود به مجلس سعی در فراهم ساختن فضایی برای رونق صادارت کالاهای غیر نفتی دارد.
قربانی‌فراز با بیان اینکه استان ایلام بیشترین و نزدیک‌ترین مرز با کشور عراق را دارد که در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی شاهد رونق نیستیم، اضافه کرد: ما در بحث اعزام هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌ها با طرف عراقی جلسات متعددی برگزار کردیم و مسئولان استان ایلام نیز باید با همکاری تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی توجه ویژه داشته باشند.
مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه و تجارت ایران تصریح کرد: 670 میلیون دلار صادرات از مهران به عراق انجام شده که نیمی از آن مربوط به تجار ایلام است ولی متاسفانه مرز مهران مورد غفلت بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته است در حالی که تعرفه‌های صفر تا 5 درصد گمرک عراق برای تجار ایلامی فرصت بزرگی است.
وی از وجود 17 مرز کشورمان با عراق خبر داد و گفت: دو تفاهم نامه صنعتی، معدنی و بازرگانی با کشور عراق منعقد شده که در آن شرایط برای فعالیت تجار دو طرف با سهولت بیشتری انجام شود.
قربانی‌فراز تاکید کرد: جلوگیری از صدور کالاهای بی‌کیفیت و فاقد نشان استاندارد به کشور عراق از برنامه‌های ماست که در این زمینه با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.
وی از رایزنی با شرکت‌های بیمه برای بیمه صادرکنندگان کالاهای فسادپذیر و شکستنی از سوی دولت ایران و کشور عراق خبر داد و یادآور شد: یکی از مشکلات فرا روی بازرگانان، افزایش قیمت تمام شده محصول برای صادرات به دلیل وجود واسطه‌ها و دلالان است.
مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران در پایان اظهار امیداواری کرد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و در خور شأن بازرگانان، حجم صادرات کالا از مرز مهران افزایش چشمگیری یابد و روند تجارت در استان ایلام رونق گیرد.

تاریخ: شنبه 8 آذر 1393