Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیرکل دفتر نمایندگی‌ها و امور بین‌الملل وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهم‌ترین عامل رسیدن به توسعه اقتصادی را توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: این امر از اهم دغدغه‌های دولت فعلی است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه زنجان، رضا عباس‌قلی ظهر  در نشست مشترک بین اتاق بازرگانی با رایزنان بازرگانی صنعتی خارجی با بیان این مطلب اظهار کرد: از سال 73 مصوبه‌ای مبنی بر ارسال 30 رایزن به خارج از کشور مسکوت باقی مانده بود اما خوشبختانه دولت تدبیر و امید در همین مدت کم توانست اقدام به اجرایی کردن این مصوبه کرده و توجه خاصی به توسعه صنعت تجارت نشان دهد.
این مسوول ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر توسعه تجارت در کشورهای همسایه از جمله جنوب‌شرقی آسیا مورد توجه قرار گرفته و در صورت حل و فصل مسایل موجود دفاتر کار را گسترش خواهیم داد. با توجه به اینکه حضور در بازار برای تهیه یک گزارش ساده اقتصادی هزینه‌های زیادی می‌طلبد، ادغام دو وزارتخانه و ارسال رایزنان بازرگانی می‌تواند پناه‌گاهی امن، مشاور و دیده‌بانی برای توسعه اقتصادی بر مبنای گزارش‌هایی اساسی باشد.
وی با تاکید بر محکم‌سازی روابط بخش خصوصی و رایزنان تصریح کرد: در گذشته وقتی فردی به رایزنان مراجعه می‌کرد نمی‌توانست اطلاعات جامعی از ایران به دست آورد و اطلاعات در هر صورت ناقص بود، اما امروزه با توجه بازدید از 20 استان و بیش از 200 واحد صنعتی، رایزنان توانسته‌اند تا حدودی مشکل نبود شناخت کافی برای ارایه به تجار را رفع کنند.
عباس‌قلی در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع بزرگ‌ترین اختلاف ایران با سایر کشورهای موفق در امر تجارت این است که رایزنان آن کشور به خوبی توانسته‌اند منطقه خود را بشناسند. این شناسایی موجب می‌شود رایزنان با استقرار در سایر کشورها نیازهای بازار آن منطقه را شناسایی و با تجار لینک کنند.
در ادامه، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری زنجان نیز گفت: امروزه فعالیت‌های اقتصادی کشورها با هدف تامین نیاز بازارهای داخلی و صدور کالاهای مازاد نیاز کشور به بازارهای هدف است.
کریم حسین‌خانی ادامه داد: ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و همانند سایر کشورها نیاز به تامین ارز و تکمیل حلقه ارزش افزوده دارد، این در حالی است که زنجان از تولیدات استراتژیکی مانند صنعت سرب و روی، نساجی، فولاد و صنایع کشاورزی بهره‌مند است. همچنین در بحث ترانسفورماتور (پارس سوییچ) مقام قابل تاملی دارد.
وی افزود: به علاوه از نظر امکانات حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی در وضعیت مناسبی قرار داشته و شرق آسیا را به اروپا متصل می‌کند. با کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه ارتباطات تجاری داشته و جاذبه‌های گردشگری خوبی دارد، بنابراین امکان توسعه و سرمایه‌گذاری بالایی دارد.

تاریخ: چهارشنبه 12 آذر 1393