Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سه سال است که جوایز صادراتی در بودجه کشور نیامده که در سال جاری پیشنهاد داده‌ایم و دولت توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته و در بودجه 94 پیش بینی شده است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کویر، "علی یزدانی" در جلسه شورای هم خانواده صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بیش از 70 درصد بودجه کشورمان که 60 درصد آن وابسته به نفت است، بودجه جاری است و با همه تلاشها و منابع، یک بدنه و ساختار عریض و طویل داریم که باید برای خروج از رکود به دو مسئله توجه کرد.

 

وی افزود: بهره وری و بهبود فضای کسب و کار دو مسئله دارای اهمیت است و دولت و تشکلها باید به خوبی در این زمینه کار کنند و اصلاح قوانین و مقررات، کوچک سازی ساختار دولت، توجه به دولت الکترونیک برای تسهیل در کار سرمایه گذاران از کارهایی است که باید دولت انجام دهد.

 

یزدانی با بیان اینکه در کل کشور بیش از 8 هزار اتحادیه صنفی وجود دارد، گفت: تشکلهای قدیمی با ساختار مناسب و صاحب نظر در مباحث اقتصادی در زمینه‌های مختلف مانند اتاق بازرگانی و... باید برای بهبود فضای کسب و کار و بهره وری به عنوان مرکز سیاست گذاری می توانند به همه اعضا سرویس بدهند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از ایراد تشکل‌ها کوچک بودن آنهاست، اظهار کرد: زمانی که تشکلها فراگیر شوند، می توانند در برابر دولت حرف برای گفتن داشته باشند.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در قانون برنامه پنجم در سه ماده بر حمایت از تشکلها تاکید شده اما در اجرا دچار مشکلاتی هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه نباید از بیان مشکلات و شنیدن آن هراس داشته باشیم، افزود: تا زمانی که در کشور فضای نقادی به وجود نیاید و از گفتمان و گفت و گو حمایت نشود، جایگاه ما در دنیا ارتقاء پیدا نمی کند.

 

وی افزود: در چنین وضعیتی برای رسیدن به آنچه چشم انداز کشور پیش بینی شده، با مشکلات تحریمها، برای رسیدن به هدف راهی جز تعامل و هم سویی نداریم و با توجه به ظرفیتهایی که کشور دارد، می توانیم علاوه بر منطقه در بسیاری از محافل جهانی حرف برای گفتن داشته باشیم.

 

یزدانی تصریح کرد: دولت برای خروج از رکود قدم هایی برداشته و رسیدن به این هدف مستلزم حضور قوی‌تر تشکلها در صحنه است و بحث بهره وری یکی از مسائل مهم در ایجاد رونق و خروج از رکود است.

 

وی بیان کرد: طبق گفته رییس جمهور «باید فضای رسانه ای و فضای واقعی به هم نزدیک شود» و در چنین وضعیتی هم بیان اقدامات دولت وظیفه رسانه هاست و هم ارائه انتقادات و پیشنهادات.

 

یزدانی گفت: اگر همه ما در دولت، تشکلها و غیره با هم تعامل نزدیک تری داشته باشیم، بسیاری از مشکلات کنونی حل می شود و باید طبق قانون کار کنیم و تشکلها باید ورود کرده و جایگاه تشکلها و نقش آنها قبل از تصویب قوانین است و باید نظرات خود را درباره مالیات و ... بیان کنیم.

 

وی افزود: دولت برای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی 100 میلیارد تومان در نظر گرفت و یک هزار و 200 میلیارد تومان نیز در قالب لایحه برای بهبود فضای کسب و کار به مجلس رفته و در بحث آیین نامه‌ها، دستورالعملها و تهیه قوانین با همفکری تشکلها کار را انجام داده و به مجلس ارسال کرده و اگر در مجلس تصویب شود، گشایشی در بحث مالیات، تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی و ... اتفاق می افتد.

 

یزدانی تصریح کرد: باید برنامه های پنجره واحد تجاری که بین المللی نیز هست تا اسفندماه تکمیل شود و تشکل ها باید قبل از نهایی شدن که تمام موانع فراروی واردات کالاهای اساسی و صادرات وجود دارد، دیده شده، نظرات خود را ارائه کنند.

 

وی در ادامه به پیشنهادات، نظرات و دغدغه های مطرح شده از سوی تولیدکنندگان و اعضای جلسه پاسخ داد.

1
تاریخ: شنبه 15 آذر 1393