Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عیسی دهقانی طراح و واردکننده پارچه می‌گوید متاسفانه اغلب طراحان و واردکنندگان پارچه بافت و طرح آن را به درستی نمی‌شناسند و صرفا اقدام به واردات یا طراحی می‌کنند.
او با تاکید بر اینکه بیش از هر زمان دیگری نیازمند ورود مترجمان به این بخش هستیم در این باره به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، گفت: متاسفانه اغلب دانشجویان و طراحان فعال در ایران پارچه و نوع بافت و جنس آن را به خوبی نمی‌شناسند به همین خاطر در برخی موارد آثار ارائه شده متناسب با فصل نیست.
او ادامه داد: اهمیت پارچه در طراحی لباس غیر قابل انکار و بسیار پررنگ است، اما مشکل اینجاست که درس پارچه‌شناسی صرفا در دو واحد به دانشجویان ارائه می‌شود و بعد از آن نیز هیچ منبع تخصصی و درستی ترجمه نشده است، لذا امکان تحقیق و پژوهش به سختی میسر است.
این طراح لباس تصریح کرد: متاسفانه دانشجویان رشته طراحی لباس اساسا نمی‌دانند تار و پود یا طرح یک پارچه مناسب چه فصلی است به همین خاطر با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم. این در حالی است که واردکنندگان پارچه نیز با همین مشکل دست به گریبان هستند و صرفا بر اساس مد روز و بدون اطلاع از کاربرد و نوع بافت پارچه اقدام به وارد کردن آن به کشور می‌کنند.
دهقانی افزود: برخلاف نساجی‌های داخلی بخش خارجی با گستردگی بسیار زیادی کار می‌کند به نحوی که تنوع پارچه و ایده‌پردازی در این عرصه قابل تحسین است و هر مشتری بر اساس سلیقه خود می‌تواند آنچه را که می‌خواهد سفارش دهد علاوه بر این مشکلات تولید در داخل کشور سبب شده که واردات صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.
او وارد شدن مترجمان را به عرصه مد و لباس الزامی خواند و گفت: امیدوارم با پشتوانه یک همت عمومی امکان ترجمه منابع خوب برای طراحان فراهم شود تا علاوه بر گسترده شدن این حوزه شاهد امکان ایجاد تحقیق و پژوهش برای طراحان باشیم ضمن اینکه ترجمه آثار دیگر کشورها کمک می‌کند که طراحان از چارچوب مرزها عبور کنند و صرفا بدون دانستن مفهوم یک لباس اقدام کپی برداری ننمایند. این حرکت باعث یک رشد فرهنگی در بطن جامعه مد کشور خواهد شد که در بلند مدت نتایج مطلوبی به دنبال دارد.
این طراح درباره عدم ارتباط طراحان با بخش نساجی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از بخش‌های مد در ایران به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند، اما اگر بتوانیم تخصص افراد را در یک راستا پیش ببریم امکان کار تیمی را فراهم می‌کنیم و در نتیجه به جای رشد واردات و صد البته قاچاق پوشاک و پارچه شاهد رشد تولید خواهیم بود اما در حال حاضر و با وجود مشکلات اقتصادی این امر میسر نیست.

1
تاریخ: سه شنبه 18 آذر 1393