Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

در عرصه اقتصادی با کمبود منابع مالی و نیروی کار مواجه نیستیم بلکه مشکل اصلی، فرهنگ نادرست اقتصادی و ریسک اخلاقی است. از سوی دیگر بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به اطمینان نیاز دارد اما سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی به سرمایه‌گذاران خارجی، ضمانت بازپس‌گیری اصل و سود سرمایه‌گذاری را می دهد اما این گونه تضمین ها برای سرمایه‌گذاران و فعالان داخلی وجود ندارد.
کاظم دوست‌حسینی - عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن بیان مطلب بالا، درباره شرایط بخش خصوصی برای ورود جدی به عرصه‌ اقتصادی و در پاسخ به اینکه احیای اقتصاد کشور توسط بخش خصوصی چکونه امکان پذیر است؟ گفت: امروز شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد نسبت به دهه‌های قبل فراهم‌تر است. تجربیات کسب شده به خصوص در دهه 60 همه را به این نتیجه رساند که اگر بخش خصوصی، متولی اصلی چرخه اقتصادی در کشور باشد، بهره‌وری افزایش می‌یابد و فعالیت‌های اقتصادی سریع‌تر انجام می‌شود که به رشد اقتصادی منجر خواهد شد اما این امر منوط به اتکا به بخش خصوصی فرهیخته و مقید به فعالیت صادقانه و مفید اقتصادی است.
وی در پاسخ به اینکه اعتماد متقابل دولت و مردم چه تاثیری می تواند بر عرصه اقتصادی کشور بگذارد؟ عنوان کرد:‌ در سال‌های قبل به دلایلی این اعتماد مخدوش شده بود. در بسیاری موارد دولت کمک هایی کرده اما از این کمک‌ها سوء استفاده شده است. در عرصه اقتصادی با کمبود منابع مالی و نیروی کار مواجه نیستیم بلکه مشکل اصلی فرهنگ نادرست اقتصادی و ریسک اخلاقی است.
این کارشناس ادامه داد: باید این موضوع برای ما جا بیفتد که اگر یک فعالیت اقتصادی دارای توجیه اقتصادی است و افرادی که واجد صلاحیت هستند قصد انجام کار را دارند، باید به آن‌ها کمک شود. اگر این افراد تلاش کنند و مسائل اخلاقی و تعهدات خود را زیر پا نگذارند، حتی اگر فعالیت‌شان به زیان منجر شود، دولت باید آن ضرر را تقبل کند. چرا که فعالان اقتصادی نیاز به حمایت و اطمینان دارند تا از فعالیت اقتصادی خارج نشوند و متعاقبا در توسعه اقتصاد نقش آفرینی کنند.
وی معتقد است که باعث شرمساری است بشنویم یک صنعتگر بخاطر مشکل مقطعی مالی، دست به خود سوزی و خودکشی زده است.
دوست حسینی اضافه کرد:‌ جای تاسف دارد که سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی به سرمایه‌گذاران خارجی، ضمانت باز پس‌گیری اصل و سود سرمایه گذاری را می دهد اما این گونه تضمین ها برای سرمایه‌گذاران و فعالان داخلی وجود ندارد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت‌های مختلف در زمینه توجه به بخش خصوصی و گسترش آن تلاش کرده اند، تصریح کرد: در این عرصه مشکل فرهنگ اقتصادی داریم. ما در برهه‌های مختلف دچار رانت اقتصادی بودیم و الان هم کم و بیش رانت زدگی در اقتصاد وجود دارد. همیشه منافذی در اقتصاد وجود داشته که باعث شده عمده سرمایه‌ها به بخش مولد اقتصاد و تولید وارد نشود.
دوست حسینی با اشاره به حلقه مفقوده برای ورود جدی بخش خصوصی به اقتصاد گفت: باید کاری کنیم که بخش خصوصی انگیزه پیدا کند و سرمایه‌ها به سمت تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت شوند. سرمایه‌داران باید سرمایه‌گذار شوند و پول‌های سرگردان باید در تولید و صنعت متمرکز گردد. ما اکنون افراد ثروتمند و سرمایه گذاران فرهیخته زیادی‌ داریم که هم به دنبال خدمت به کشورند و هم درپی کسب ثروت و سود.
این عضو سابق اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در این عرصه افراد نوکسیه هم حضور دارند که تنها به دنبال سود هستند، حتی اگر این سودآوری در جهت خلاف منافع جامعه باشد. اصولا کسب سود فردی در جامعه اگر همراه با ایجاد ثروت نباشد، حتما همراه با زیان و فقر فرد دیگری خواهد بود.

1
تاریخ: سه شنبه 18 آذر 1393