Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران با انتقاد از عدم توجه به تحقیق و پژوهش در بخش تولید، خاطرنشان کرد: بهای عملی به پژوهش در ایران کمتر از 0.7 درصد تولید ناخالص ملی (GDP) است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت گفت: پژوهش موتور محرک توسعه و پیشرفت و یکی از محورهای توسعه پایدار کشورها است و البته توسعه علمی، صنعتی، تجاری و فرهنگی نمی‌تواند بدون پژوهش صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران افزود: کشورهای توسعه‌یافته همواره سهم قابل توجهی از منابع را به علم، فناوری و پژوهش تخصیص می‌دهد و از طریق برقراری رابطه صنعت و دانشگاه به نتایج قابل توجهی دست می‌یابد.

وی تصریح کرد: نقش تحقیق و پژوهش در پیشگیری از دوباره‌کاری‌ها و حداقل کردن خطاها بسیار موثر است و به نوعی سنگ زیربنای توسعه به شمار می‌رود.

به گفته شافعی، در کشورهای توسعه‌یافته و البته هم‌تراز با ایران آمارها نشان می‌دهد فاصله توجه به امر پژوهش میان ایران و این کشورها بسیار زیاد بوده و آنچه که بهای عملی به پژوهش در ایران داده می‌شود کمتر از 0.7 درصد GDP (تولید ناخالص ملی) است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران ادامه داد: کشورهای اطراف ایران همچون امارات، عربستان و ترکیه سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را به پژوهش اختصاص می‌دهند.

وی اظهار داشت: در ایران به تحقیق و توسعه بهای کمی داده می‌شود و البته این تحقیق و توسعه کمتر به نوآوری تبدیل می‌شود به نحوی که تبدیل ایده به عمل ناکارآمد بوده و فرهنگ پژوهش برخلاف فرهنگ آموزش توسعه نیافته است.

به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، سازوکارهای تجاری‌سازی ایده‌ها در کشور وجود ندارد و از ظرفیت‌های پژوهشی کمتر بهره‌برداری می‌شود.

شافعی خاطرنشان کرد: عدم وجود رقابت و تعیین سودهای طولانی‌مدت در کنار عدم رقابت‌پذیری اقتصادی سبب شده تا تولیدات ایران به لحاظ کیفیت و توجه به تحقیق و پژوهش همانند آش کشکی باشد که افراد را ملزم به مصرف آن می‌کند.

تاریخ: دوشنبه 24 آذر 1393