Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

ارائه لایحه بودجه به مجلس با واکنش های متفاوتی از سوی تحلیلگران همراه بوده است ولی بررسی ها نشان می دهد بخش مهمی از بدنه بخش خصوصی با کلیات لایحه بودجه موافق است.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق تهران در گفت و گو با خبرآنلاين با تاييد کليات لايحه بودجه، اعتقاد دارد که دولت در برخي جزئيات بايد دقت و توجه بيشتري داشته باشد. ال اسحاق در اين مورد گفت: رقمي بالغ بر 70 درصد بودجه کشور از طریق درآمدهای نفتی تامین می شود و موضوعی که در خصوص بودجه 94 باید عنوان کرد تامین اين منابع است. ظاهرا اثر نفتی که فروخته می شود، در بودجه 3 ماه بعد خود را نشان خواهد داد، بنابراین کاهش قیمت نفت از دیدگاه دولت برای بودجه سال 93 جای نگرانی ندارد و برای سال 94 هم دولت قیمت نفت در بودجه را به 70 دلار کاهش داده است اما تا چه حد باید نگران این موضوع بود؟.

وي بيان داشت: البته در کنار موضوع قیمت نفت چندین نکته باید در بودجه سال 94 کل کشور به طور سرسختانه باید در نظر گرفته شود. به این معنا که بدهی دولت به نهادها و پیمانکاران که هم اکنون یک معضل جدی است، باید مدنظر قرار گیرد که البته دولت در عناوین بودجه عنوان کرده بدهی خود را به این نهادها از جمله سازمان تامین اجتماعی، بانک ها و سایر نهادها پرداخت خواهد کرد. از سوی دیگر باید در نگاه به بودجه یک بازنگری جدی صورت گیرد. به این معنا که در رابطه با بودجه شرح وظایف دولت مشخص شود و پس از آن بودجه، متناسب با زمان و مکان تدوین شود چرا که در غیر این صورت کسری بودجه و وابستگی به نفت را شاهد خواهیم بود. توجه به پرتوان کردن بخش تولید کشور می تواند کمک شایانی به کاهش کسری بودجه کند و تا حدودی از این طریق کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران کرد.

تاریخ: دوشنبه 24 آذر 1393