Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

خبرگزاری تسنیم: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مرزهای کشور را نمی‌توان بسته نگه داشت، گفت: نمی‌توان با افزایش تعرفه‌ها مانع قاچاق کالاها شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز با حضور در  مراسم پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه جلسه امروز مجمع عمومی بانک مرکزی که بنده یکی از اعضای آن هستم باعث شد تا نتوانم در ساعت مقرر در برنامه امروز این جشنواره شرکت کنم به ایراد سخنانی در حوزه مسئله پژوهش در حوزه صنعت پرداخت و اظهار داشت: نوآوری و اصلاح فرآیندهای تولید باید در صدر فعالیت‌های صنعتگران کشور قرار گیرد چرا که در نهایت نه تنها می‌توانند محصولات با کیفیتی را روانه بازار کنند بلکه با کسب فرآیندهای جدید، صادرات خود را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اقدامات موثری در حوزه تحقیق و توسعه انجام می‌شود، افزود: به عنوان نمونه در سفری که به کره جنوبی داشتم متوجه شدم آنها برای تولید یک مدل خودرو جدید روندهای پیچیده پژوهشی را انجام می‌دهند که این موضوع باید مورد توجه صنعتگران کشور ما نیز قرار گیرد.

نعمت‌زاده با اعلام این که بکارگیری پژوهش و تحقیق در فعالیت‌های صنعتی باعث می‌شود تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: هر صنعتی که بخواهد به بقا و توسعه برسد باید قطعا بحث تحقیقات خود را تقویت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت لزوم همکاری مراکز پژوهشی با واحدهای تولیدی کوچک را یکی از الزامات توسعه صنایع کشور دانست و گفت: استفاده از تجارب مراکز پژوهشی باعث می‌شود فرآیندها اصلاح شود و این موضوع در نهایت تولید محصولات با کیفیت را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در هلند مطرح می‌شود که صنایع کوچک سودآور هستند زیرا بدون استثناء صنایع کوچک این کشور از واحد تحقیق و توسعه استفاده کرده و در نهایت به واحدهای صنعتی بزرگ تبدیل می‌شوند.

نعمت زاده با بیان اینکه در گذشته روال بود افتتاح یک واحد صنعتی از بخش تحقیق و توسعه آن شروع شود اظهار داشت: برای رقابت‌پذیری صنایع در بخش داخلی و خارجی باید سعی کنیم توجه زیادی به بخش توسعه برای کاهش هزینه‌های تولید داشته باشیم.

وی با اعتقاد به اینکه مرزهای کشور را نمی‌توان بسته نگه داشت، اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه صریحاً گفته شده که با دیوار تعرفه نمی‌توان مانع واردات شد. اخیرا دولت نیز واردات گروه کالایی 10 را با پرداخت 2 برابر سود بازرگانی آزاد کرده است اما جای سوال برای بنده دارد که این دو برابر سود بازرگانی یعنی چه؟ این دریافت دو برابری سود بازرگانی به چه معناست؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه تعرفه پارچه و پوشاک کم نیست اما نمی‌توان با افزایش تعرفه‌ها مانع قاچاق این کالاها شد، گفت: متاسفانه علیرغم آنکه سهم تحقیق و توسعه در اقتصاد زیر یک درصد است اما از همین مقدار اندک نیز نتوانسته‌ایم استفاده مناسبی را داشته باشیم این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته بخش پژوهش و تحقیق سهم دو سومی را به خود اختصاص داده است اما در ایران سهم بخش تحقیق و توسعه فقط یک درصد است.

نعمت زاده به لایحه پیشنهادی این وزارتخانه برای حمایت از تولید نیز اشاره کرد و افزود: در لایحه پیشنهاد کرده‌ایم همانند کشورهای پیشرفته اگر بخش خصوصی بتواند به کار پژوهشی بپردازد و نتایج مناسبی را کسب کند دولت بسته به کار پژوهشی این واحد 50 درصد هزینه‌های تحقیقات آن را پرداخت نماید.

وی تصریح کرد: در تبصره 16 برنامه پنجم توسعه نیز مقرر است سالانه نیم درصد هزینه پژوهش افزایش پیدا کند که بر همین اساس تا پایان برنامه که سال 94 است باید به سهم 3 درصدی در بخش پژوهش دست پیدا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های 1404 نیز بر لزوم سهم 4 درصدی بخش پژوهش تاکید کردند اما بنده بعید می‌دانم با روش‌های فعلی بتوانیم به این ارقام دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 94، 5 صندوق برای حمایت از تولید پیش‌بینی شده است اظهار داشت: برای صندوق ضمانت صادرات 200 میلیون دلار و برای 4 صندوق بعدی 100 میلیون دلار بودجه پیش‌بینی شده است البته در نوشتار بودجه این ابهام مطرح شده که مجموع بودجه مورد نیاز 4 صندوق 400 میلیون دلار است در حالیکه ما پیشنهاد کرده‌ایم هر کدام از این 4 صندوق 100 میلیون دلار بودجه دریافت نماید تا در راستای آن بتوانیم حمایت‌های لازم را از واحدهای تولیدی انجام دهیم.

 

تاریخ: دوشنبه 24 آذر 1393