Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: فعالان اقتصادي بايد بيش از گذشته بر لزوم تحقيق و پژوهش و اجرا در فعاليتهاي توليدي توجه داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدرضا نعمت زاده در مراسم چهارمين جشنواره پژوهش و فناوري صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوع تحقيق و پژوهش در بخش صنعت،معدن و تجارت گفت : از منظر توجه به اين مقوله علاوه بر گنجاندن مبحث پژوهش در تحقيقات پايه، بايد موضوع نوآوري و اصلاح فرآيندهاي توليد در صدر فعاليت‌هاي صنعتگران باشد چرا که اين موضوع در ارائه محصولات با کيفيت به بازار و توسعه صادرات بسيار موثر است.
به گفته وي استفاده از تحقيقات و مطالعات کاهش هزينه‌هاي توليد را به دنبال دارد و هر صنعتي به منظور بقا و توسعه در بازار بايد تقويت تحقيق و پژوهش را مورد توجه جدي قرار دهد.
مهندس نعمت زاده در ادامه با اشاره به همکاري مراکز پژوهشي با واحدهاي و بنگاههاي کوچک توليدي تصريح کرد: بهره مندي از تجارب مراکز پژوهشي موجب اصلاح فرآيندها و رقابت پذير کردن بيشتر محصولات خواهد شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين افزود: اهميت موضوع تحقيق و پژوهش در حدي است که مي توان حتي بين 30 تا 40 درصد نيروي شاغل را به اين امر اختصاص داد.
نعمت زاده با اشاره به اينکه عليرغم سهم پايين تحقيق و توسعه در اقتصاد و عدم استفاده درست از همين سهم اندک اظهارداشت : در کشورهاي توسعه يافته بخش پژوهش و تحقيق سهم دو سومي را به خود اختصاص داده است اما در ايران سهم بخش تحقيق و توسعه فقط يک درصد است.
وزير صنعت، معدن و تجارت از ارائه لايحه پيشنهادي دراين باره به مجلس خبرداد و گفت: اين لايحه در راستاي حمايت از توليد صورت گرفته است که در آن پيشنهاد شده مانند کشورهاي پيشرفته اگر بخش خصوصي بتواند به کار پژوهشي بپردازد و نتايج مناسبي را کسب کند دولت برمبناي کار پژوهشي اين واحد، 50 درصد هزينه‌هاي تحقيقات آن را پرداخت کند و به عبارتي دولت هزينه تحقيقات به نتيجه رسيده بخش خصوصي را به ميزان گفته شده متقبل شود.
وي همچنين يادآور شد: در تبصره 16 برنامه پنجم توسعه، بايد سالانه نيم درصد هزينه پژوهش افزايش پيدا کند که در اين خصوص تا پايان برنامه که سال 94 خواهد بود بايد به سهم 3 درصدي در بخش پژوهش رسيده باشيم .
نعمت زاده اضافه کرد: همچنين براساس تاکيدات مقام معظم رهبري در سياست‌هاي 1404 نيز رسيدن به سهم 4 درصدي در بخش پژوهش در نظر گرفته شده است که بايد دراين راستا براي رسيدن به اين اهداف تلاش بيشتري انجام شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه در بودجه سال آينده 5 صندوق براي حمايت از توليد پيش‌بيني شده است ، خاطرنشان کرد: براي صندوق ضمانت صادرات 200 ميليون دلار و براي 4 صندوق ديگر نيز هريک به مبلغ يکصد ميليون دلار بودجه پيش‌بيني شده است که اميدواريم در اين زمينه حمايت هاي مجلس شوراي اسلامي را به همراه داشته باشيم.
گفتني است: درچهارمين جشنواره پژوهش و فناوري صنعت، معدن و تجارت از برترين هاي اين جشنواره با اهداي لوح سپاس وتنديس تقدير شد.

 

تاریخ: سه شنبه 25 آذر 1393