Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تفاهم‌نامه‌ای به منظور توسعه و گسترش همکاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی جهاد دانشگاهی در جهت ارتقاء و بهبود وضعیت صنایع کوچک و متوسط SEM، بین جهاد دانشگاهی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی امضاء شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی سیدابریشمی - رییس سازمان صنایع کوچک - در مراسم امضای تفاهم‌نامه اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم فعالیت خوبی را با جهاددانشگاهی در جهت ارتقاء صنعت کشور داشته باشیم.

 

وی با بیان این‌که بیشتر تحقیقات دانشگاهی به صورت مقالات داخلی و خارجی بوده است، گفت: امیدواریم این فعالیت‌ها راهگشای ارتقاء رابطه دانشگاهیان با صنعت شود.

 

در ادامه محمدرضا پورعابدی - ‌رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی - با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی، غیردولتی که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی با شخصیتی مستقیم فعالیت می‌کند.

 

پورعابدی ادامه داد: 42 واحد جهاد دانشگاهی در کشور وجود دارد که 12 واحد آن در تهران مستقر هستند علاوه بر این سه پژوهشگاه، 24 پژوهشکده، 27 سازمان و شرکت، یک مجتمع تحقیقاتی، 20 مرکز رشد و فناوری، دو دانشگاه علم و فرهنگ، شش موسسه آموزش عالی، 142 مرکز آموزش کوتاه‌مدت و مراکز تحقیقی، خبرگزاری و ... زیر نظر جهاد دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند.

 

‌رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی با بیان این‌که اشتغال دانش‌آموختگان در کشور متولی رسمی نداشته و سازمان همیاری دانش‌آموختگان تنها سازمان دارای وظیفه قانونی در این حوزه است، اظهار کرد: چشم‌انداز سازمان یک دانش‌آموخته، یک کارآفرین است.

 

وی شرط ورود به بسیاری از شغل‌ها را تنها خواندن و نوشتن عنوان کرد و گفت: در حالی که در جامعه ما تعداد زیادی دانش‌آموخته وجود دارد بهتر است که برای ورود به تمامی شغل‌ها شرایط بهتر و بالاتری در نظر گرفته شود که جهاد دانشگاهی در افق چشم‌انداز بیست‌ ساله کشور این هدف را مدنظر قرار داده است.

 

پورعابدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهاد دانشگاهی درباره مسائل علمی و اشتغالی گفت: تاکنون 80 طرح مطالعاتی، 207 طرح تیپ شغلی جدید، 125 زمینه شغلی نو در شش گروه تخصصی و دانشگاهی، تولید و تدوین منابع و متون علمی در حوزه اشتغال انجام شده است.

 

‌رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی با اشاره به تجارب و پیشینه اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه صنایع کوچک اظهار کرد: در زمینه پژوهشی طرح مطالعاتی کارآفرینی و تدوین دوره آموزشی برای هر نسل، بررسی و تدوین خوشه‌های کسب‌وکار در استان ایلام، ترجمه چهار عنوان کتاب در زمینه صنایع کوچک بخشی از اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه صنایع کوچک بوده است.

 

در ادامه غلامرضا سلیمانی – معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک شهرکهای صنعتی ایران – در تشریح مفاد تفاهم‌نامه اظهار کرد: موضوع این تفاهم‌نامه همکاری و تبادل امکانات و استفاده از توانمندی‌های علمی، فنی و زیرساختی یکدیگر در جهت توسعه صنایع کوچک و متوسط است.

 

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به تعهدات درج شده در تفاهم‌نامه مربوط به سازمان صنایع کوچک گفت: حمایت از استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با خوشه‌های کسب‌وکار در پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی، همکاری در اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در صنایع کوچک و متوسط کشور، همکاری و استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شناسایی و حل مسائل و مشکلات صنایع کوچک با تاکید بر پایان‌نامه‌های دانشگاهی بخشی از تعدات سازمان صنایع کوچک در این تفاهم نامه است.

 

وی ادامه داد: برگزاری تورها و بازدید‌های شغلی برای دانشجویان از واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور، در اولویت قرار‌دادن جهاد دانشگاهی در اختصاص فضای کارگاهی و امکانات موجود در شهرک‌های صنعتی و فناوری برای تولید برخی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق ضوابط و مقررات بخشی دیگر از تعهدات سازمان صنایع کوچک در این تفاهم نامه است.

 

سلیمانی با اشاره به تعهدات سازمان اشتغال درج شده در تفاهم‌نامه گفت: تدوین و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ی مشخص عملیاتی در جهت بهره‌برداری صنایع کوچک و متوسط کشور از دانش، فناوری، نوآوری امکانات و آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی به منظور ارتقاء و بهبود روش‌های مدیریت، تحقیق و توسعه، طراحی، توسعه فناوری و تولید محصولات جدید، ایجاد زمینه‌های لازم برای استفاده از ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های علمی و فناوری واحد‌ها، پژوهشکده‌ها و سایر تشکیلات جهاد دانشگاهی جهت اجرای اولویت‌ها و برنامه‌های اجرایی سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی در سراسر کشور، بخشی از وظایف سازمان اشتغال است.

 

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: نیازسنجی، تدوین و همکاری در اجرای دوره‌های آموزشی براساس اولویت و نیاز واحد‌های صنعتی سراسر کشور، همکاری در انجام طرح‌های پژوهشی اولویت‌دار سازمان صنایع کوچک، ارائه خدمات مشاوره‌ اینترنت در حوزه‌های مختلف کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، همکاری در تولید و اشاعه دانش از طریق تالیف و ترجمه کتب و مقالات علمی و تخصصی مرتبط با صنایع کوچک و متوسط، همکاری در راه‌اندازی، راهبری و مدیریت کلینیک‌های صنعت در شهرک‌های صنعتی در استان‌های منتخب بخشی دیگر از تعهدات سازمان اشتغال است.

 

سلیمانی اظهار کرد: همکاری در اجرای عارضه‌یابی برای واحدهای صنعتی متقاضی تجدید ساختار و نوسازی ماشین‌آلات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، همکاری در احیاء و بازسازی اقتصادی واحد‌های صنعتی تعطیل شده در شهرک‌های صنعتی از طریق سازماندهی و بسیج نخبگان و دانش‌آموختگان، تدوین و ارائه‌ی برنامه عملیاتی حضور پژوهشکده‌ها و مراکز خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی در شهرک‌های فناوری کشور و استفاده از توانمندی‌های آنها جهت ایجاد و توسعه واحد‌های تحقیق و توسعه و نوآوری در صنایع کوچک بخشی دیگر از تعهدات سازمان اشتغال نمندرج در تفاهم‌نامه است.

 

وی در خصوص روش‌های اجرای تفاهم‌نامه گفت: کمیته مشترکی با معرفی نمایندگان تام‌الاختیار طرفین تشکیل و با تدوین آیین‌نامه داخلی و برگزاری جلسات هماهنگی منظم ادواری، نحوه اجرای مفاد تفاهم‌نامه را مدیریت و راهبری می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، سازمان صنایع کوچک با ابلاغ تفاهم‌نامه به واحد‌های استانی خود، زمینه‌های لازم را برای شروع و تداوم همکاری‌ها فراهم میکند، سازمان اشتغال برای پیگیری جدی و هدایت موثر طرح‌ها و برنامه‌ها با اجرای طرح‌های پایلوت و همچنین از طریق برگزاری گردهمایی و نشست‌های توجیهی و تخصصی، واحد‌های سازمانی خود را در استان‌ها برای اجرای قرار‌داد‌های منعقده آماده و سازماندهی میکند.

 

به منظور اجرای هر یک از بند‌های تفاهم شده حسب مورد قرار‌داد‌هایی فی‌مابین سازمان اشتغال و سازمان صنایع کوچک و همچنین در استان‌ها بین واحد‌های جهاد دانشگاهی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها منعقد می‌گردد، سازمان اشتغال از طریق ارائه مشاوره و تدوین دستورالعمل‌های اجرایی و اعزام ناظر به استان‌ها بر نحوه‌ی اجرای موارد تفاهم شده نظارت کرده و گزارش آنها را به سازمان صنایع کوچک منعکس می‌کند.

 

مدت اعتبار تفاهم‌نامه سه سال از تاریخ مبادله تعیین شده است و در صورت تفاهم طرفین قابل تمدید است. این تفاهمنامه در چهار ماده و 20 بند تنظیم و به امضاء طرفین رسیده و با ابلاغ به واحد‌های استانی قابل اجرا است.

تاریخ: چهارشنبه 26 آذر 1393