Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
سومین برنامه رونمایی از آثار برگزیده هفتمین نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی در حوزه عفاف و حجاب با رونمایی از چند طرح برگزیده این نمایشگاه برگزار شد
به گزارش هنرآنلاین به نقل از مدآنلاین، سومین برنامه رونمایی از آثار برگزیده هفتمین نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی در حوزه عفاف و حجاب با رونمایی از چند طرح برگزیده این نمایشگاه برگزار شد. در این مراسم حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه عفاف و حجاب در مصلای امام خمینی (ره) تهران حضور داشتند.
شال با طرح شمسه و اسلیمی
در ابتدای این مراسم مجید اخوان برگزیده بخش "تولید روسری ایرانی" در خصوص معرفی اثر و ایده طراحی شال با عنوان شمسه که با طراحی "بهشته صادقی" برگزیده شده است گفت : ترکیب عرفان، مذهب و ریاضی ساختار اصلی طرح شمسه است . این طرح در مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی به‌عنوان یک مجموعه صوفی و شیعی، شاخصه مناسبی برای تعیین اثر مذهب شیعه بر معماری ایرانی دارد ، از این‌رو استفاده ازآن به نوعی بیانگر هویت مذهبی ما ایرانیان است. وی افزود: چاپ دستی با استفاده از رنگ‌های سنتی تکنیک اجرایی بر روی این شال است.
اخوان با اشاره به اینکه این طرح مورد استقبال تعداد زیادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفته است به معرفی اثر دیگری از "بهشته صادقی" با عنوان اسلیمی یاد کرد و گفت: طرح اسلیمی برگرفته از درخت است. این طرح از هنر ساسانی، هلنی و بیزانسی سرچشمه گرفته است ،اما به هر حال اسلیمی جزء نقوشی است که در دوره اسلامی به کمال رسیده است.
او در مورد تکنیک مورد استفاده بر روی این شال گفت :این شال با استفاده از دو جنس نخ با دو رنگ متضاد تهیه شده است که این ترکیب رنگی باعث ایجاد طرح‌های مختلف روی پارچه می‌شود.
رونمایی دو اثر برتر با عنوان بهار و تابستان
در ادامه مراسم مرجان کشاورز طراح دو مانتو با عنوان بهار و تابستان با اشاره به علاقه خود به رنگ سبز، جوانه‌ها را دلیل انتخاب این رنگ و پارچه برای طرح‌های خود عنوان کرد وگفت : پس از انتخاب رنگ تصمیم گرفته شد المان‌های تلفیقی از پرنده و بته‌جقه به آن اضافه شود و این المان‌ها با کاردست ایجاد و بر روی پارچه چاپ شده است.
او پارچه شیری‌رنگ مورد استفاده در این کار را ابریشمی و دستباف اعلام کرد و افزود: این کار هم سنتی و هم مدرن است و با توجه به کاربردی بودن آن و رنگ‌های مورد استفاده برای فصل بهار مناسب است.
کشاورز درباره اثر دوم خود با عنوان تابستان هم گفت: گل‌ ، شادی و سرسبزی فصل تابستان در این کار نمود دارد و جنس پارچه مصرفی آن نخی است که برای فصل تابستان مناسب است.
او گفت: برش‌ها در این مانتو به گونه‌ای است که حالت آزادی و خنکی به‌همراه داشته و استفاده از رنگ‌های تابستانی در آن، به ما حس شادمانی می‌دهد. درباره مانتو برگزیده دیگری با عنوان "ستاره "؛ اثر و طراحی "تولیدی پارسی" ، طراح و تولیدکننده در مراسم نبودند.
حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ضمن تشکر و قدردانی از دو طراح، به تولیدکننده روسری ایرانی پیشنهاد تولید انبوه روسری با طرح شمسه و اسلیمی را داد .
او در ادامه طرح‌های مرجان کشاورز را زیبا و هنرمندانه توصیف کرد و گفت: کشاورز در طرح‌های بعدی خود کاربردی بودن برای مخاطب عام و توجه به قدرت خرید عموم مردم را در نظر خواهد داشت.
قبادی اظهار امیداوری کرد، این طرح‌ها با حفظ مالکیت معنوی در چرخه تولید لباس ایرانی- اسلامی نقش داشته باشد ، فعالان در سرعت بخشیدن و پیشرفت این رشته تلاش بیشتری داشته باشند.
تاریخ: شنبه 6 دی 1393