Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
قائمشهر- با فعال شدن خط رنگ و با رهایی از مطالبات، سوت قدیمی ترین کارخانه نساجی شمال کشور دوباره پُرطنین می شود اما افسوس که باید سراغ بسیاری از ماشین آلات آن را از ضایعات فروشان شهر گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نام قائمشهر با نساجی اش عجین شده، کارخانه ای که نسل های مختلف از آن خاطره دارند و در دهه اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است و این تلخی ها سبب شده تا گاه خانوارهایی طعم بیکاری را بچشند و سایه فقر برسرشان سنگینی کند و گاه هم دستگاهها و ماشین آلاتی که با هزاران زحمت و بودجه خریداری شده بود، سر از ضایعات فروشی های منطقه در آورد و سفره خریداران را رنگین کند.

با این حال، زمانی این کارخانه، منبع درآمد بخش عمده ای از مردم قائمشهر و شهرهای اطراف بود و در سالیان گذشته به دلیل برخی بی تدبیری ها و حتی فروش ماشین آلات به خریداران ضایعات، هر روز خطی از تولید از کار افتاد و خانوارهایی بیکار شدند.

مشکلات بی پایان کارخانه نساجی قائمشهر که در یک دهه اخیر به اوج خود رسیده بود، دغدغه مسئولان ادوارهای گوناگون شده بود و هراز چندگاهی شاهد تجمع ها و اعتراض های خیابانی شاغلان بیکار شده این کارخانه بودیم.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، کلید تدبیرها برای بازگشایی قفل مشکلات کارخانه نساجی شروع به کار کرد و آخرین خبرهای مسئولان امر حاکی از آنست که به زودی تمامی مطالبات کارگران کارخانه قدیمی پرداخت می شود.

 

پرداخت مطالبات کارگران و دستگاههای مختلف مانند بیمه و مالیات، نساجی مازندران از بدهی رهایی می یابد و با فعال شدن خطوط رنگ، این کارخانه دوباره به روزهای اوجش بر می گردد

به تاکید مسئولان با پرداخت مطالبات کارگران و دستگاههای مختلف مانند بیمه و مالیات، نساجی مازندران از بدهی رهایی می یابد و با فعال شدن خطوط رنگ، این کارخانه دوباره به روزهای اوجش بر می گردد.

کمال علیپور دبیر مجمع نمایندگان مازندران در زمینه کارخانه نساجی قائمشهر به خبرنگار مهر می گوید: کارگران نساجی مازندران در سالهای گذشته همواره به دلیل پرداخت نشدن حقوق و معوقات اقدام به تحصن می کردند که در دو سال اخیر شاهد اینگونه تحصن ها نبوده ایم.

علیپور با بیان اینکه ۳۰۰ بازنشسته نساجی مازندران منتظر دریافت مطالبات هستند، گفت: در دولت قبلی نامه ای به ریاست جمهور نوشته شد و سه میلیارد تومان به تامین اجتماعی کمک شده تا نسبت به بازنشسته شدن کارگران اقدام شود.

این نماینده مجلس گفت: در دو سال گذشته تحصنی نسبت به مطالبات حقوق نداشتیم و تحصن ماه گذشته نسبت به عدم پرداخت مطالبات سنوات کارگران بازنشسته بوده است.

علیپور با اشاره به حدود ۷۰۰ نفر از کارگران حدود ۱۰ میلیارد تومان طلب سنوات و بیمه بیکاری دارند، یادآور شد: راهکاری که اندیشیده شد این است که زمین کارخانه نساجی قائمشهر در خیابان ساری را به بانک ملی بفروشیم تا مطالبات کارگران پرداخته شود.

وی با بیان اینکه دولت با نسبت به پرداخت مطالبات و دیون کارگران نساجی اقدام کند، تصریح کرد: زمین مورد نظر ۱۸ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود که بسیار ناچیز بود و با اعتراض نسبت به قیمت آن، اکنون ۹۰ میلیارد تومان نرخ گذاری شده است.

وی گفت: همچنین باید ۴۰ درصد از ۱۰۰ هکتار زمین مورد نیاز به فضای شهری و فضای سبز تخصیص داده شود که ۴۰ درصد آن به شهرداری واگذاری شده است و دو خیابان ۲۰ متری نیز در وسط زمین، در نظر گرفته شده است.

علیپور با اشاره به اینکه تامین اجتماعی نیز ۱۷ میلیارد تومان از نساجی طلب دارد گفت: نساجی را به ثمن بخس واگذار کردند و هنوز طلب تامین اجتماعی و بیمه پرداخت نشده است.

وی یادآور شد: تصمیم گرفته شد زمینی که در جاده جویبار مربوط به نساجی بود، بابت طلب تامین اجتماعی به این دستگاه واگذار شود.

 

اکنون کارخانه ماهانه سود دهی دارد و برای آزادسازی دستگاه های گذشته نیز برنامه ریزی شده است

در عین حال سید هادی حسینی دیگر نماینده مجلس نیز با بیان اینکه کارخانه به بروز رسانی شده است به مهر گفت: اکنون کارخانه ماهانه سود دهی دارد و برای آزادسازی دستگاه های گذشته نیز برنامه ریزی شده است.

حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر به مطالبات کارگران از کارخانه اشاره کرد و گفت: مطالبات بخشی از کارگران که پایین بود، پرداخت شد و تعداد طلبکاران کاهش یافته و در حال حاضر کارخانه به سوددهی رسیده است و با این سود، قسط های نساجی را پرداخت می کنیم.

وی آزادسازی دستگاههای گذشته را از جمله اقدامات بیان کرد و گفت: بخشی از بدهی کارگران نیز پرداخت شده است، همچنین یک خط رنگ و دستگاههای بافنده و ریسنده ای داریم که از سال ۷۰ تا ۹۰ وارد شهرستان شد و این دستگاه ها در انبار گمرک نساجی خاک می خورد که در حال آزادسازی است و با آزادسازی دستگاه ها، نساجی از حالت کنونی و خام فروشی محصولات خارج می شود.

خط رنگ نساجی راه اندازی می شود

وی گفت: ۶۰ دردصد ارزش افزوده تولید در پارچه، طراحی و رنگ است و اگر خط رنگ که یکی از خطوط رنگ امروزی است، راه اندازی شود، ارزش افزوده نصیب شهرستان می شود.

این نماینده مجلس، میزان تولید پارچه نساجی را یک میلیون متر اعلام کرد و گفت: اکنون کارخانجات نساجی دیگر استانها، ارزش افزوده نصیب شان می شود.

در حال حاضر امیدها برای رونق بخشی دوباره کارخانه نساجی قائمشهر رنگ گرفته است و امید می رود که با پرداخت مطالبات کارگران که قرار است تا ۱۰ روز آتی عملی شود، دوباره برخی چرخ های زنگ زده نساجی فعال شود، هرچند که در دوره های گذشته برخی از دستگاههای این کارخانه قدیمی به عنوان ضایعات فروخته شد.

فرماندار قائمشهر با اشاره اینکه مطالبات کارگران نساجی از شنبه آینده پرداخت می شود، گفت: پیگیری هایی در زمینه پرداخت مطالبات شده است و امیدواریم مطالبات کارگران ظرف ده روز به حساب آنها واریز شود.

مهدی محمدی با اشاره به وام ۱۲ میلیارد تومانی بانک ملی به نساجی با حساب مشترک، افزود: مطالبات کارگران به نوبت و با تهیه لیست دسته های ۷۰ نفری پرداخت شود.

فرماندار قائم شهر با بیان اینکه امیدواریم کارخانه نساجی که در سال ۸۶ پلمپ شده بود با حضور کارفرمای این کارخانه و قولهایی که داده است ۶۵۰ نفر را تا پایان ۹۴ بکارگیری کند، اذعان داشت: نساجی دستخوش تغییر مدیریت خود شده و برخی از این مدیران برخی از دستگاه‌های این کارخانه را به عنوان ضایعات فروخته اند.

به گزارش مهر، رونق دوباره کارخانه نساجی قائمشهر امید و آروزی همه آنانی است که سالهای جوانی و میانسالیشان را پشت دستگاههای این کارخانه قدیمی به کهنسالی رسانده اند و خاطرات زندگش شان با چرخهای این کارخانه پیوند خورده است.  

گزارش: علیرضا نوری کجوریان

1
تاریخ: سه شنبه 9 دی 1393