Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
رئیس اتحادیه پوشاک می‌گوید: اگرچه آمار رسمی نداریم، اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد، حدود ۸۰ درصد واردات پوشاک از مبادی غیررسمی انجام می‌شود و برخی تولید کنندگان داخلی پوشاک، محصول خود را با نام و برند خارجی عرضه می‌کنند.

به گزارش سخن، ابوالقاسم شیرازی در مورد وضعیت بازار پوشاک داخلی و تأثیر واردات پوشاک قاچاق بر این بازار گفت: از 2 سال گذشته که آهنگ حمایت از تولید داخل به صدا درآمد و قرار شد، تا با سخت گیری نسبت به واردات تولید داخل رونق بگیرد، اگرچه آمار رسمی نداریم، اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که تولید داخلی در بحث پوشاک 2 برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید پوشاک، واردات مجاز و غیر مجاز بیش از نیاز و مصرف است، تصریح کرد: دولت 20 سال است که به بهانه حمایت از تولید داخل تعرفه صد درصدی از واردات رسمی پوشاک و پارچه می‌گیرد، در حالی که این امر سبب شده تا واردکنندگان از مبادی غیررسمی و قاچاق اقدام به واردات پوشاک کنند که نتیجه آن چیزی جز نابودی تولید داخل در پی نداشته است.

به گفته شیرازی حدود 80 درصد از واردات پوشاک از طریق غیرمجاز و تنها 20 درصد از مبادی رسمی انجام می‌شود در حالی که اگر دولت تعرفه واردات رسمی پوشاک را کاهش دهد نه تنها برای خود درآمدی ایجاد کرده، بلکه می‌تواند از محل این درآمد به بخش تولید کمک کند، بدون آنکه از جیبش هزینه‌ای کرده باشد.

وی افزود: در عین حال می‌توانیم از این طریق واردکنندگان رسمی پوشاک را شناسایی کنیم و در راستای استانداردسازی حرکت کرده و اجازه ندهیم هر لباسی با هر کیفیت نامطلوب وارد کشور شود و جلوی واردات پوشاکی که با فرهنگ ما هم‌خوانی ندارد، را می‌گیریم، مضاف بر آنکه با رونق گرفتن تولید اشتغال‌زایی می‌شود.

تولید کنندگان ایرانی رغبتی برای برندسازی ندارند

شیرازی در مورد تأثیر برندسازی در حوزه پوشاک گفت: اگرچه بسیاری از تولید‌کنندگان ایرانی قابلیت برند شدن را دارند، اما از آنجایی که این امر مغفول مانده و سازمان‌هایی مانند تعزیرات، بازرسی و مالیات بر سر این گونه تولید‌کنندگان هجوم می‌آورند، همه ترجیح می‌دهند در سایه کار کنند تا حدی که کالای تولید داخل را با نام خارجی می‌فروشند.

رئیس اتحادیه پوشاک بر این نکته تأکید کرد که در حالی که ما باید به سمت تغییر فرهنگ مردم و بر خرید کالای با کیفیت داخلی حرکت کنیم، اما خودمان با ایجاد موانع بستر آن را ایجاد نمی‌کنیم.

تاریخ: چهارشنبه 10 دی 1393