Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 

جواب دادن به این پرسش که چرا هیچ‌وقت نتوانستیم در صنعت تولید پارچه چادر مشکی خودکفا شویم کار خیلی سختی است.
 
همین چند وقت پیش برای بار چندم جلسه ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تولیدکنندگان داخلی این صنعت برگزار شد که ساعت ها طول کشید و آنها از دغدغه هایشان گفتند، شاه کلید همه نقدها، اعتراض ها وحرف ها این بود که اگر می خواهیم خط تولید پارچه بافی راه بیفتد تنها و تنها دولت باید حمایت کند و جلوی واردات بی رویه و قاچاق این کالای پر سود را بگیرد.
واقعیت این است که مدت هاست پارچه چادر مشکی تبدیل به نماد صنعت نساجی شده و هر وقت که نمایندگان می خواهند به این عرصه طعنه ای بزنند، سریع انتقاد می کنند که چرا با وجود این که ایران بزرگ ترین مصرف کننده چادرهای مشکی است اما هنوز یک خط تولید درست و درمان در این زمینه ندارد؟ این در حالی است که مهندسان نساجی ما تخصص لازم را دارند و امکانات و دستگاه های جدید بافندگی هم وجود دارد اما سود سرشار از واردات این کالای پرفروش همچون شبحی سنگین روی تن خط تولید افتاده و توان حرکت از آن ربوده است.
از گذشته های دور تا به امروز همه اهالی این صنعت می دانند که سود واردات پارچه چادری مشکی خیلی بالاست البته نمی توان میزان واقعی آن را محاسبه کرد، چون اکثرا به شکل غیرقانونی و دامپینگ وارد کشور می شود و تعرفه و شماره گمرکی آن با سایر کالاهای دیگر مشترک است، ولی با یک حساب سر انگشتی و دودوتا چهارتای معمولی می توانید بفهمید که آن قدر سود واردات این کالا بالاست که واردکننده عمده تمام تلاش خود را برای نابود کردن خط تولید می کند.
هم اکنون قیمت هر متر پارچه مشکی دو دلار (6000 تومان) و نهایتا سه دلار (حدود 9000 تومان) است که اگر به شکل قانونی وارد شود ـ که نمی شود ـ نهایتا متری پنج دلار برای تاجر آب می خورد اما اگر سری به بازار تهران بزنید، می بینید چادر خوب از متری 50 هزار تومان کمتر وجود ندارد.
تازه این برای تاجرانی است که از ارز آزاد استفاده می کنند و جنس شان را به شکل قانونی به کشور می آورند، قاچاق این کالا که خیلی هم آسان و سرشار از سود است و شما دیگر خودتان حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.
اسم چند کارخانه تولیدکننده را ببرم که با همین ماجرا و تعرفه های وارداتی نابسامان و بی توجهی دولت ها کمرشان شکسته و فرار را به قرار ترجیح دادند؟ بتازگی شرکت حجاب شهرکرد با استفاده از تسهیلات بانکی و نیمچه نگاه دولت خط تولید خود را راه انداخته که با توجه به امضای تعرفه های ترجیحی بین ایران و ترکیه ـ که بتازگی بر سر برخی از کالاهای صادراتی و وارداتی اتفاق افتاده ـ بعید می دانم که آنها نیز چرخشان خوب بچرخد، چون قرار شده ما به ترکیه مواد غذایی صادر کنیم و آنها پوشاک صادر کنند.
راستی می دانستید که تولید پوشاک یکی از بزرگ ترین چرخه های سودآور صنعت است که به ازای سرمایه گذاری 5000 دلار در آن می شود سه نفر را دارای شغل کرد؟ ترکیه این را بخوبی فهمیده و برایش برنامه دارد اما ما... راستی یک قواره پارچه چادری اعلا در ایران الان چند است؟
مجید نامی - عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

 

تاریخ: شنبه 13 دی 1393