Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تولید سالانه 600 هزار میلیارد تومانی نیازمند 220 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش است، نسبت به نادیده گرفتن بودجه صادرات غیرنفتی و جوایز صادراتی انتقاد کرد و گفت: واردات در سال جاری 20 درصدی بیشتر از پارسال شده است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده امروز - یکشنبه - در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با موضوع راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغالزا با اشاره به این‌که در شرایط فعلی اگر یک میلیارد دلار به صادرات اضافه شود، 13 درصد ارزش افزوده صنعت را که معادل 75 هزار میلیارد ریال است اضافه می‌کند، گفت: این در حالی است که در پایان هشت ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی کالا و خدمات 39.8 میلیارد دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 20 درصد افزایش یافته است.

 

 

افزایش 20 درصدی واردات در سال جاری

 

وی همچنین اشاره‌ای هم به آخرین آمار وارداتی در هشت ماهه اول سال کرد و گفت: در این مدت 34.2 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال قبل 20 درصد افزایش دارد.

 

نعمت‌زاده در ادامه با بیان این‌که قابلیت‌ بالایی در صادرات داریم اما ظرفیت‌ها محدود است، اظهار کرد: در حالی نیازمند 220 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش هستیم که باید 150 هزار میلیارد آن را بانک‌ها تامین کنند که می‌توانیم از سمت صادرات غیرنفتی رشد قابل توجهی را در اقتصاد ایجاد کنیم.

 

 

گلایه از نبود ردیف بودجه صادراتی غیرنفتی

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی در تمامی حوزه‌های خرد، کلان، برنامه‌ریزی و تدوین مقررات و دستور‌العمل‌ها گفت: متاسفانه چنین رویکردی نسبت به این بخش چندان وجود ندارد؛ به‌طوری که در سنوات گذشته که ردیف بودجه برای صادرات غیرنفتی وجود داشت از سال 1390 به بعد حذف شده و هرچه که درخواست کردیم در بودجه سال آینده حداقل این موضوع مورد توجه قرار گیرد باز هم نشانی از ردیف بودجه صادراتی غیرنفتی وجود نداشت که شاید به دلیل کمبود‌های درآمدی باشد.

 

نعمت‌زاده همچنین گلایه‌ای هم از بودجه کافی برای مشوق‌های صادراتی و بی توجهی به آنها داشت و افزود: در کشور‌های در حال توسعه همواره بخشی از منابع را به عنوان جایزه صادراتی در نظر می‌گیرند اما متاسفانه چنین مساله‌ای در کشور ما وجود ندارد.

 

وی یادآور شد: باید دو درصد صادرات غیرنفتی منهای میعانات را به جایزه صادراتی اختصاص بدهیم و این مورد اشکالی ندارد چرا که در بخش دیگر مفید خواهد بود.

تاریخ: یکشنبه 14 دی 1393