Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل از اینکه هنوز به سمت قراردادهای دو جانبه نرفته‌ایم و پس از گذشت 12 سال از طرح تجارت ترجیحی هنوز فهرست کالاها را عنوان نکرده‌ایم، گلایه کرد و اعمال تعرفه ترجیحی و انعقاد قرارداد با کشورهای همسایه را از ضروریات تجارت برشمرد.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، مهدی بهکیش در نشست کسب و کار، خصوصی‌سازی و فضای رقابتی در حاشیه اولین کنفرانس اقتصاد ایران، با بیان این‌که آغاز جهانی شدن با افزایش تولید تجارت خارجی و حذف موانع در داخل کشور که به دسترسی به بازارهای جهانی و افزایش کارآیی اقتصاد داخلی می انجامد همراه است، گفت: مطابق با سخنان رییس جمهور در انزوا، کاری از پیش نخواهیم برد و با روش‌های فعلی رشد ما محدود خواهد بود.

 

وی افزود: باید تلاش کنیم به سمت قراردادهای دو جانبه برویم اما ایران هنوز نتوانسته فهرست کالاهایش را مطرح کند و این در حالی است که از سال 2003 میلادی توافق نامه‌هایی برای تعرفه ترجیحی به وجود آمد.

 

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل در عین حال بیان کرد:‌ سرانجام توانستیم قرارداد تجارت ترجیحی با ترکیه امضا کنیم که البته کشور هند نیز مزایایی در این زمینه دارد.

 

بهکیش با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی سرمایه‌بر است و به عنوان صنعت پیشران اشتغالزا نخواهد بود و رقبای ایران در صادرات پلی اتیلن کم نیستند.

 

وی همچنین با اشاره به گرانی خودروهای داخلی در کشور افزود: حدود 35 سال است که بیش از دو برابر قیمت واقعی یک خودرو هزینه می کنیم تا یک کارخانه خودروسازی پابرجا بماند اما در مقابل چیزی به دست نیاوردیم.

 

انتهای پیام

تاریخ: سه شنبه 16 دی 1393