Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تقریبا دو برابر واردات رسمی، از مجاری غیررسمی پوشاک، پتو و پارچه وارد کشور می شود.

به گزارش نساجی نیوز و به نقل از ایرنا، گلناز نصرالهی روز سه شنبه در نشست مشترک صاحبان صنایع نساجی با استادان دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ارائه گزارشی از وضعیت صنایع نساجی و پوشاک کشور پرداخت.

وی واردات بی رویه و قاچاق از مبادی غیررسمی و خارج از محدوده نظارتی گمرک جمهوری اسلامی ایران را یکی از عمده ترین مشکلات حوزه نساجی و پوشاک عنوان کرد و گفت: متاسفانه مناطق آزاد به محلی برای واردات بی رویه پوشاک و پارچه به داخل تبدیل شده اند.

نصرالهی خاطرنشان کرد: آمار واردات انواع پارچه در فاصله زمانی سالهای 82 تا 92 نشان می دهد که سالانه به طور میانگین 32 تا 35 هزار تن انواع پارچه وارد کشور شده اما در سال 92 واردات رسمی ما به رقم 53 هزار تن رسیده و این درحالیست که بخش عمده ای از واردات پارچه به صورت غیررسمی وارد می شود.

وی افزایش قیمت تمام شده محصولات و بالا بودن نرخ تسهیلات را از دیگر مشکلات حوزه نساجی و پوشاک عنوان کرد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت درباره وضعیت صادرات محصولات نساجی و پوشاک کشور گفت: کل صادرات نساجی کشور حدود 1.3 میلیارد دلار است که بدون احتساب صادرات فرش دستباف این رقم به 900 تا 950 میلیون دلار می رسد.

وی وضعیت صادرات فرش ماشینی و موکت کشور را رضایتبخش توصیف کرد و گفت: رقم 400 تا 450 میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی و موکت نشانگر عملکرد موفق این بخش است که احتمالا موفقیت آنها به این موضوع برمی گردد که صنایع فرش ماشینی از ابتدا فعالیت خود را تحت نظر مدیریت بخش خصوصی آغاز کرده و ادامه داده است.

به گفته نصرالهی، میزان صادرات صنایع نساجی و پوشاک کشور در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قدری کاهش نشان می دهد که ناامنی های عراق به عنوان یکی از کشورهای مقصد صادرات محصولات نساجی، در این کاهش موثر بوده است.

وی درعین حال تصریح کرد که آمار صادرات 9 ماهه نشان می دهد کاهش میزان صادرات نسبت به سال قبل درحال جبران است و تقریبا به آمار سال قبل نزدیک شده ایم.

نصرالهی اشتغالزایی را یکی از پتانسیل های اصلی صنایع نساجی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 9 هزار و 800 واحد فعال نساجی در داخل کشور داریم که 288 هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند و سهم ارزش سرمایه های ثبت شده در آنها به 77 هزار میلیارد ریال می رسد.

نشست هم اندیشی صاحبان صنایع نساجی با استادان دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور سیداحمد معتمدی رییس این دانشگاه برگزار شد و درحاشیه آن آزمایشگاه الکتروریسی سازه های نانولیفی این دانشکده نیز به بهره برداری رسید.

تاریخ: شنبه 20 دی 1393