Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
بر اساس اعلام رئیس شورای بازرگانی ایران و ارمنستان قرار است در ارمنستان شهرک صنعتی ایرانی تاسیس شود و ایرانی‌ها می‌توانند در این شهرک شعبه‌ای برای کالاهای تولید داخل خود تاسیس کنند.
به گزارش «اقتصادنیوز»، ارمنستان در قفقاز جنوبی در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود. همسایگان ارمنستان در غرب ترکیه، در شمال گرجستان، در شرق جمهوری آذربایجان و در جنوب است.اقتصاد ارمنستان تا اندازه زیادی به سرمایه‌گذاری و پشتیبانی ارمنیان خارج از این کشور وابسته است.

 عمده روابط جاری بین دو کشور ایران و ارمنستان را می‌توان صادرات گاز ایران به ارمنستان و واردات برق از آن کشور دانست.

 لئون آهارونیان، رئئیس شورای بازرگانی ایران و ارمنستان در گفت وگو با «اقتصادنیوز» با بیان این که این که ایران و ارمنستان در حدود 46 کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر دارند، بیان کرد: کشور ارمنستان با سابقه فرهنگی طولانی به لحاظ تجاری با ایران روابط وسیع داشته و سالانه در حدود 40 تا 45 هزار کامیون برای ترانزیت کالا بین این دو کشور در حال تردد است. ارمنستان مزیت‌های متعددی دارد که استفاده از آنها برای کشور ایران مزیت محسوب می‌شود.

 وی با اشاره به این که از آنجایی که روسیه بازار خوبی برای ایران است و در راستای تسهیل در مراودات تجاری با کشور روسیه، ارمنستان می‌تواند به عنوان پایگاهی برای صادرات و واردات ایران به حساب آید،گفت: کالاهای نیمه ساخته ایرانی می‌تواند به ارمنستان صادر شود و در آنجا پس از تکمیل شدن با نام کالای ارمنستانی به روسیه صادر شود.

رئیس شورای بازرگانی ایران و ارمنستان با تاکید بر این که از آنجایی که هزینه گمرکی بین ارمنستان و روسیه بسیار کم است، این نوع مراودات برای ایران هم صرفه اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد:در حال حاضر ارمنستان و ایران در حال مذاکره با یکدیگر برای راه‌اندازی خطوط ریلی هستند که ارمنستان را تا بندرعباس به هم وصل می‌کند.همچنین قرار است در ارمنستان شهرک صنعتی ایرانی تاسیس شود و ایرانی‌ها می‌توانند در این شهرک شعبه‌ای برای کالاهای تولید داخل خود تاسیس کنند.

 آهارونیان گفت:تمام این اقدامات در این راستا است که ایران و ارمنستان بتوانند از اقیانوس بزرگ روسیه بهره‌ ببرند و سهمی از بازار‌های این کشور را در اختیار خود بگیرند.
تاریخ: یکشنبه 21 دی 1393