Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه در یک مکان باعث ایجاد برخی نارضایتی‌ها در میان تولیدکنندگان صنایع نساجی و پوشاک شده است که به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این اعتراضات به دلیل رقابت نامساوی بین این دو نمایشگاه است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از اعمال تخفیف 40 درصدی برای تعرفه واردات پوشاک از ترکیه که اکثر نساجی‌کاران داخلی معتقدند که به تولید پوشاک ایران ضربه می‌زند، برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران با تعویق یک ماهه روبرو شد تا به طور همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران برگزار شود.

 

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرگنندگان صنایع نساجی ایران با انتقاد از این موضوع گفته بود که شرایط برگزاری این دو نمایشگاه برابر نیست، به طوریکه تولیدکنندگان ترک تبلیغات خود را در سطح بسیار گسترده آغاز کرده‌اند، در صورتی که برغم قول‌هایی که به تولیدکنندگان ایرانی داده شده بود، هیچ تلاشی برای تبلیغات نمایشگاه ایران انجام نشده است.

 

 

برگزاری همزمان دو نمایشگاه کج سلیقگی است

همچنین علیمردان شیبانی، نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نفس برگزاری نمایشگاه و عرضه یک کالای باکیفیت برای تولیدکنندگان داخل یک شانس محسوب می‌شود، گفت: تولیدکنندگان داخلی ما می‌توانند تولیدات باکیفیت را ببینند و بتوانند از آن‌ها الگو بگیرند.

 

وی افزود: از سوی دیگر مساله این است که ما در برابر این تولیدات چه چیزی برای عرضه داریم در صورتی که اگر شرایط یکسان بود و هم اجناس ایرانی و هم ترکیه‌ای با یک کیفیت کنار یکدیگر قرار می‌گرفت، در آن زمان به مصر‌ف‌کننده این حق انتخاب را می‌داد که پوشاک مورد نظر خود را از بین این دو با توجه به کیفیت و قیمت انتخاب کند اما در حال حاضر این گونه نیست.

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ترکیه و ایران را در کنار یکدیگر کج سلیقگی خواند و گفت: اگر این دو نمایشگاه همزمان نبود، به تولیدکنندگان داخلی این اجازه را می‌داد که محصولات خود را بیشتر در معرض دید مصر‌ف‌کنندگان قرار دهند چرا که به هر حال باید تابوی مصرف کالای خارجی شکسته شود.

شیبانی ادامه داد: مصرف کالای خارجی به شدت در کشور ما باب شده است؛ به طوری که کالای ایرانی را به خارج از کشور می برند و مجددا با یک برند خارجی به کشور بازمی‌گردانند و مصر‌ف‌کنندگان ما نیز همان کالا را با رغبت می خرند.

 

 

وزارت صنعت: در حال پیگیری موضوع هستیم

در همین راستا، گلناز نصراللهی - مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت - با بیان اینکه اعتراضات فعالان صنایع پوشاک را ما نیز دریافت کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر با اتحادیه پوشاک در حال رایزنی هستیم تا تصمیماتی درباره نمایشگاه تهران گرفته شود.

 

وی همچنین احتمال تغییر زمان برگزاری این نمایشگاه را رد و تاکید کرد که خبرهای نهایی در این باره هفته آینده مشخص می‌شود.

 

به این ترتیب با توجه به این که احتمال تغییر زمان برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران تقریبا نزدیک به صفر است، به نظر می‌رسد این دو نمایشگاه درهمان زمان برگزار خواهد شد اما ممکن است وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه خاصی برای حمایت از پوشاک ایران در نظر بگیرد که شاید دربردارنده خبر خوبی برای صنایع پوشاک ایران باشد.

 

انتهای پیام

تاریخ: شنبه 4 بهمن 1393