Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در نشست خبری با اشاره به ایرادات موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه گفت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه که ابلاغ شده است به مثابه آب سردی است که بر شعله‌های گرمابخش حمایت از تولید ملی ریخته شد. 
وی افزود: علی‌رغم وجود حمایت‌های  دولت یازدهم از تولید ملی و تولیدکننده داخلی تا امروز متأسفانه اجرای این توافق عملا خط بطلانی شد بر تمامی امیدها شده است ، زیرا  در شرایط اقتصاد مقاومتی بیشتر محصولات وارداتی با 30 درصد کاهش حقوق ورودی اجازه ورود به کشور را پیدا کرده اند. 
وی تصریح کرد: اقلام مورد تخفیف از طرف ترکیه در این موافقت‌نامه بیشتر محصولات و مواد غذایی است که از فصل سوم کتاب مقررات صادرات و واردات تا فصل 22 مجموعا، 42 قلم کالا را شامل می‌شود در حالی که در فهرست مورد تخفیف توسط ایران فصل 30 تا 94 (مجموعا 125 قلم کالا) که آن هم محصولات صنعتی و کالاهای سرمایه‌ای است را در بر می‌گیرد. 
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تأکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که کاهش تعرفه  کالاهای ایرانی جهت ورود به ترکیه یک بار از جانب طرف مقابل انجام می‌شود ولی آنچه که از فهرست طرف ایرانی می‌توان مشاهده کرد اجرای پلکانی هر سال است یعنی کاهش هر سال نسبت به سال پایه انجام می‌‌‌گیرد که این خود فاجعه دیگری است و کفه ترازو را به نفع خارجی سنگین‌تر می‌کند. 
غزنوی گفت: می‌توان این نتیجه را گرفت که این موافقت‌نامه با تمام توان تولید را نشانه گرفته است این توافق ناعادلانه در شرایطی که طرف خارجی امتیازات متعددی چون منابع ارزان قیمت و فراغت از هر گونه تحریم و محدودیتی در واردات و صادرات و دسترسی به بازارهای آزاد خود را در اختیار دارد چیزی جز اعطای امتیاز برای رشد صنعت در کشور ترکیه را در بر نخواهد داشت. 
وی ادامه داد: دغدغه امروز متولیان تولید این است که با اجرایی شدن این موافقت‌نامه انجمن‌ها و تشکل‌های زیادی درگیر چالش می‌شوند و بعید است که با تداوم این رویکرد دیگر رمقی برای تولید در کشور باقی بماند. 
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران بر این نکته نیز تأکید کرد که کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند نیازی به واردات ندارند و در شرایط خاص کشور باید اولویت حمایت از تولیدات داخلی باشد نه اینکه با کاهش تعرفه واردات به تولید داخلی ضربه زد. 

1
تاریخ: یکشنبه 5 بهمن 1393