Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه دولت برای واردات پوشاک ترک، 40 درصد تخفیف در تعرفه در نظر گرفته است گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، ایرانیان سالانه 8 میلیارد دلار پوشاک مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی یکتا در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه دولت براساس موافقت نامه تجارت ترجیحی با ترکیه، تخفیف 40 درصدی برای تعرفه واردات پوشاک در نظر گرفته است، گفت: واردات پوشاک در اولویت ده قرار گرفته است، در حالی که تعرفه ها برای این اولویت 2 برابر است و حال که تعرفه پوشاک 100 درصد است، به دلیل قرار گرفتن در اولویت ده، واردکننده باید 200 درصد تعرفه بپردازد اما دولت برای پوشاک ترک که بخش عمده ای از قاچاق پوشاک به کشور را تشکیل می‌دهد، 40 درصد تخفیف در نظر گرفته است.

دبیراتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: 50 درصد پوشاک وارداتی ایران مربوط به چین است و رتبه دوم را در صادرات پوشاک به ایران، ترکیه دارد. از سوی دیگر، ترکیه قصد دارد تا در بهمن ماه سال‌جاری، نمایشگاهی در ایران برگزار کند که از قضا، تولیدکنندگان ایرانی نیز درست در همان تاریخ، در همان مکان یعنی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه برگزار خواهند کرد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش تولیدکنندگان این است که به جای اینکه مصرف کننده به برندهای تقلبی موجود در بازار، پول کلان بدهد، از تولیدات داخلی خرید کند که دارای شناسنامه و مشخصات برجسته هستند، بنابراین قصد داریم تابوی عدم اعتماد به پوشاک ایرانی را بشکنیم.

یکتا گفت: در سال‌های اخیر، صنعت پوشاک ایران رشد نکرده و متاسفانه رکود هم باعث ضربه زدن به این تولیدات شده، این در حالی است که به تازگی تولیدات پوشاک کشورهایی همچون ویتنام، فیلیپین و کامبوج نیز به بازار وارد شده و صادرات پوشاک این کشورها برابر با کل صادرات غیرنفتی ایران است. البته ارتباطات سیاسی و اقتصادی این کشورها با دنیا مناسب بوده و همین امر، سبب شده تا بتواند توجه دنیا را به خود جلب کند.

وی اظهار داشت: براساس آمارهای بانک مرکزی، ایرانیان سالانه 8 میلیارد دلار پوشاک مصرف می‌کنند که 80 درصد آن وارداتی است، یعنی تولیدکنندگان ایرانی نتوانسته اند بازار 5 میلیارد دلاری را که برای آنها وجود دارد، حفظ کنند، این در حالی است که کشوری همچون ترکیه، برای صادرات خود به کشورهای دنیا، برنامه ریزی مدون دارد.

یکتا در ادامه از برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایرانی از 12 تا 15 بهمن ماه خبرداد و گفت: این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

تاریخ: دوشنبه 6 بهمن 1393