Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
دبیر اتحادیه‌ تولیدو صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه اعمال تعرفه ترجیحی برای واردات محصولات نساجی ترک به ایران به ضرر تولید داخل است، گفت: در صورت حمایت از صنعت نساجی امکان صادرات 3 میلیارد دلاری فراهم خواهد شد.

به گزارش فارس، مهدی یکتا در یک نشست خبری با انتقاد از انعقاد قرارداد اعمال تعرفه ترجیحی برای واردات محصولات نساجی ترکیه به ایران، اظهار داشت: صنعت پوشاک ایران طی سال‌های اخیر رشد مناسبی نداشته و حجم واردات و قاچاق به کشور بالا بوده است، علاوه بر این، رکود پس از افزایش نرخ ارز نیز اوضاع را بدتر از قبل کرده است.

وی تصریح کرد: تعرفه واردات پوشاک به کشور 100 درصد بود که با توجه به قرار گرفتن پوشاک در گروه دهم کالایی، این تعرفه به 200 درصد رسید و حال نیز با اعمال 40 درصد تخفیف بابت تعرفه ترجیحی، تعرفه اعمالی برای واردات محصولات نساجی 120 درصد خواهد بود.

یکتا با بیان اینکه بازار پوشاک ایران یک بازار 7 تا 8 میلیارد دلاری است، افزود: 80 درصد نیاز بازار از طریق واردات تأمین می‌شود و یک بازار 5 میلیارد دلاری به واردات اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه تعرفه ترجیحی شامل واردات ماشین‌آلات نساجی نمی‌شود، گفت: این تعرفه شامل واردات نخ فرش، پارچه، پوشاک و فرش ماشینی است.

به گفته دبیر اتحادیه تولیدو صادرات نساجی و پوشاک ایران ، طی 2 سال اخیر ظرفیت تولید کارخانه‌های نساجی و پوشاک کشور به نصف رسیده و اعمال تعرفه ترجیحی واردات نیز این ظرفیت را باز هم کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه تولید در ایران، گفت: تولیدات ایرانی در محصولات با کیفیت متوسط به بالا به راحتی قابل رقابت با محصولات خارجی است، اما این رقابت در زمینه تولیدات با کیفیت متوسط به پایین، بسیار سخت است زیرا حجم زیادی کالای استوک و درجه دوم از ترکیه و چین به ایران وارد می‌شود.

وی توضیح داد: حدود 60 تا 70 درصد پوشاک خارجی از چین و 30 تا 40 درصد نیز از ترکیه به کشور وارد می‌شود و تولید‌کنندگان خارجی از مشوق‌های قابل توجهی برای صادرات محصول خود برخوردار هستند.

یکتا در پاسخ به این سؤال فارس که با توجه به کاهش قیمت نفت و لزوم افزایش صادرات غیرنفتی و به منظور جلوگیری از خروج ارز در اثر اعمال تعرفه ترجیحی واردات پوشاک، چه اقدامی برای افزایش صادرات می‌توان انجام داد، گفت: در حال حاضر با مشکل بالا بودن حجم قاچاق محصولات نساجی به کشور روبرو هستیم و در واقع تولید‌کننده داخلی برای صادرات ابتدا باید با رقبای خارجی خود رقابت کند. از طرفی هر چقدر تأمین نیاز بازار داخل از طریق تولیدات ایرانی افزایش یابد، از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: برای بهبود صادرات باید روابط سیاسی ایران با کشورهای دیگر بهبود یابد و حمایت‌هایی مانند جوایز صادراتی از طرف دولت به تولید‌کنندگان اعطا شود.

وی افزود: در حال حاضر تولید‌کنندگان ترک از مالیات 18 درصدی معاف هستند و ضمن برخورداری از جوایز صادراتی، با مشکل نقل و انتقال پول به کشورهای دیگر نیز روبرو نیستند و به همین دلیل صادرات نساجی و پوشاک ترکیه به 25 میلیارد دلار رسیده است.

دبیر اتحادیه تولیدو صادرات نساجی و پوشاک ایراننساجی تصریح کرد: در ایران در بهترین شرایط در سال 88 میزان صادرات پوشاک کشور به 250 میلیون دلار رسید اما در حال حاضر این رقم 30 تا 35 میلیون دلار است.

وی ادامه داد: کل صادرات صنعت نساجی نیز در سال 88 معادل 775 میلیون دلار بود اما پس از ایجاد برخی محدودیت‌های بین‌المللی، این عدد کاهش پیدا کرد.

به گفته یکتا، با توجه به ظرفیت نصب شده در صنعت نساجی در صورت حمایت از این صنعت امکان صادرات 3 میلیارد دلاری فراهم خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران در 12 تا 15 بهمن ماه، گفت: این نمایشگاه در فضای 3 هزار مترمربعی و با حضور بیش از 50 تولید‌کننده پوشاک داخلی برگزار می‌شود.

یکتا ادامه داد: همزمان با این نمایشگاه، نمایشگاه پوشاک ترکیه نیز در ایران برگزار می‌شود که برای برگزاری آن تبلیغات زیادی صورت گرفته و وزارت صنعت نیز از برگزاری این نمایشگاه حمایت کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد بازار پوشاک ایران به محصولات وارداتی اختصاص دارد، گفت: عمده این کالاها به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند و بیش از 50 درصد آنها به چین و بعد از آن نیز به ترکیه تعلق دارند.
تاریخ: دوشنبه 6 بهمن 1393