Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت از تشکیل کمیته راهبردی حمایت از تولیدات صنایع نساجی به منظور تسهیل در تولید و مبارزه با قاچاق محصولات نساجی در سطح عرضه خبر داد و گفت: قراردادهای تعرفه ترجیحی در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گلناز نصراللهی در یک نشست خبری با بیان اینکه اعمال تعرفه ترجیحی واردات پوشاک ترکیه به ایران به معنی باز شدن درهای کشور به روی محصولات ترک نیست، اظهار داشت: در حال حاضر حقوق ورودی پوشاک به کشور، 200 درصد است و واردات با ارز متقاضی انجام می‌شود که با در نظر گفتن تعرفه ترجیحی 40 درصدی، در نهایت پوشاک ترک با تعرفه 120 درصد به کشور وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبق برآوردهای ما حدود 90 درصد از پوشاک خارجی موجود در بازار از طریق امارات و تولیدات چین به کشور وارد می‌شوند.

نصرالهی با بیان اینکه اعمال تعرفه ترجیحی برای واردات پوشاک ترک مشکلی برای صنعت نساجی ایجاد نخواهد کرد، گفت: تولیدات پوشاک داخلی در رقابت با محصولات نساجی با کیفیت مشکلی نخواهند داشت.

وی با اشاره به طرح موضوع قاچاق بالای محصولات نساجی به کشور در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت:‌ در این جلسه مقرر شد کمیته راهبردی حمایت از تولیدات صنایع نساجی تشکیل شود تا شاهد تسهیل در تولید و مبارزه با قاچاق محصولات نساجی در سطح عرضه باشیم.

مدیر کل نساجی وزارت صنعت با بیان اینکه در سال‌های اخیر در زمینه مد و طراحی اقدامات مناسبی انجام شده است، اظهار داشت: اینکه مرتباً از تولیدکننده داخلی بخواهیم که آنالیز قیمتی ارائه کند، ولی بابت واردات محصولات چینی آنالیزی دریافت نشود، صنعت نساجی را متضرر می‌کند.

به گفته وی، صادرات صنعت نساجی در کل دنیا 809 میلیارد دلار است و این رقم در ایران با فعالیت 9800 واحد نساجی و پوشاک، به یک میلیارد و 400 میلیون دلار می‌رسد که البته صادرات صنعت نساجی بدون احتساب صادرات فرش دستباف حدود یک میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه طی 9 ماهه سال 93 معادل 944 میلیون دلار صادرات صنعت نساجی داشته‌ایم، گفت:‌ برآورد ما نشان می‌دهد سهم تولید داخل در بازار پوشاک و نساجی بین 50 تا 60 درصد است و بقیه نیاز داخل نیز عمدتاً از طریق قاچاق تأمین می‌شود.

نصر‌اللهی در ادامه در پاسخ به سوال فارس در مورد واکنش برخی فعالان صنعت نساجی و پوشاک نسبت به همزمانی برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در کشور با نمایشگاه پوشاک و نساجی ایران، اظهار داشت: هدف این بود که توانمندی تولیدکنندگان داخل در کنار نمایشگاه ترکیه در ایران، عرضه شود ولی در این زمینه نسبت به سازمان توسعه تجارت انتقاد داریم و از نظر ما بهتر بود که این نمایشگاه‌ها در آذرماه برگزار می‌شد که با بازار شب عید تولیدکنندگان همزمان نباشد.

وی تأکید کرد: در این نمایشگاه‌ها قرار نیست فروش کالا صورت گیرد، بلکه برگزاری هر دو نمایشگاه به منظور ارائه توانمندی صنعت نساجی ایران و ترکیه است.

 

وی ادامه داد: برخی اعتراض‌ها نسبت به اعمال تعرفه ترجیحی واردات پوشاک ترک به ایران مطرح شده که در این مورد باید بگوییم به جز در مورد یک نوع نخ، مشکلی در سایر محصولات نساجی و پوشاک داخلی ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سوابق اعمال تعرفه ترجیحی محصولات نساجی به سال 90 برمی‌گردد، اظهار داشت: قراردادهای تعرفه ترجیحی در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و این موضوع زنگ خطری برای قاچاق‌چیان پوشاک خواهد بود.

نصرالهی افزود: شرایط به سمتی می‌رود که ممکن است کاهش تعرفه داشته باشیم تا جلوی قاچاق گرفته شود.

وی ادامه داد: 60 واحد تولید‌کننده داخلی در نمایشگاه پوشاک ایران حضور دارند و در این شرایط برخی تولید‌کنندگان داخلی ادعای تحریم کردن نمایشگاه توانمندی‌های داخلی را مطرح می‌‌کنند که ما نمی‌دانیم چه دلیلی برای این مسئله وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس که پرسید آیا در قبال اعمال تعرفه ترجیحی واردات محصولات نساجی ترکیه، قرار است حمایت خاصی از تولیدکنندگان ایرانی شود نیز گفت: قرار نیست حمایت خاصی در این مورد داشته باشیم، زیرا معتقدیم حمایت ویژه‌ای در راستای واردات پوشاک ترک صورت نخواهد گرفت.

مدیر کل نساجی وزارت صنعت ادامه داد: حمایت‌های منطقی تعرفه‌ای بر اساس حقوق ورودی کالا در پایان هر سال صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر لزوم انجام اقداماتی به منظور هدایت محصولات قاچاق به سمت واردات رسمی، گفت: در ترکیه با وجود اعمال تعرفه ترجیحی، حلقه حفاظتی نیز در برخی موارد اعمال می‌شود که اگر در ایران به چنین نتیجه‌ای برسیم، ما هم چنین اقدامی را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: در جهت حمایت از تولید‌کنندگان داخلی نساجی، اقداماتی برای افزایش ریسک قاچاق انجام خواهد شد که در این زمینه کمیته‌ای در ستاد مبارزه با قاچاق نیز شکل گرفت و البته این حمایت‌ها مربوط به اعمال تعرفه‌های ترجیحی و یا برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران صورت نمی‌شود، بلکه از 3 ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است.

نصرالهی در مورد برنامه وزارت صنعت برای تغییر تعرفه واردات محصولات نساجی نیز گفت: از تشکل‌های مربوطه خواسته‌ایم تا پیشنهاد خود را در مورد تعرفه‌ها به وزارت صنعت ارائه کنند.

وی تأکید کرد: اصولاً تغییر تعرفه واردات محصولات نساجی به سمت افزایش نیست ولی اگر در مواردی نیاز باشد، این کار را انجام خواهیم داد.

تاریخ: شنبه 11 بهمن 1393