Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

چکیده: بازار مصرف پوشاک ایران نگاهش را به آن سوی آبها دوخته است. اگرچه بخشی از پوشاک مورد نیاز نسل جوان ایرانی توسط کارگاه‌های کوچک و تعدادی از کارخانه صنعتی تهیه می‌شود، اما تولید در مقیاس واردات هنوز نتوانسته جوابگوی مصرف موجود باشد.

بازار مصرف پوشاک ایران نگاهش را به آن سوی آبها دوخته است. اگرچه بخشی از پوشاک مورد نیاز نسل جوان ایرانی توسط کارگاه‌های کوچک و تعدادی از کارخانه صنعتی تهیه می‌شود، اما تولید در مقیاس واردات هنوز نتوانسته جوابگوی مصرف موجود باشد. هم‌اکنون بازار پوشاک ایران دراختیار واردکنندگان است. با شروع نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران بر آن شدیم تا به بررسی وضعیت صنعت پوشاک ایران در بازارهای جهانی بپردازیم.

حجم تجارت جهانی پوشاک در جهان براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی درسال2013 بالغ بر حدود 940میلیارد دلار بوده که متاسفانه کشور ما از این سفره گسترده سهم آنچنانی نداشته است و صادرات سالانه پوشاک ما به 100میلیون دلار هم بالغ نمی‌شود. این رقم در سال2012 بالغ بر حدود 1100میلیارد دلار تخمین زده می‌شود اما پیش‌بینی‌ها بر این امر دلالت دارد که تا سال2025 ارزش بازار مصرف پوشاک در جهان با افزایشی 100درصدی به حدود 2110میلیارد دلار بالغ خواهد شد. همانطور که در جدول آمده ارزش بازار مصرف پوشاک در برخی از کشورهای منتخب جهان در سال2012 را نشان داده و همچنین ارزش این بازار در سال2025 را نیز پیش‌بینی کرده است.

درحال حاضر ارزش بازار جهانی پوشاک بالغ بر حدود 1100میلیارد دلار است که 75درصد این بازار دراختیار کشورهای امریکا، اتحادیه اروپا، چین و ژاپن است. بالا بودن مصرف پوشاک در این کشورها باتوجه به اینکه تنها یک‌سوم از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، حاکی از بالا بودن مصرف سرانه پوشاک در این کشورها است. سایر کشورهای جهان که 65درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، تنها 25درصد از بازار پوشاک را دراختیار دارند.

رشد مصرف پوشاک در کشورهای بیشتر توسعه‌یافته نظیر امریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن آرام‌تر و متناسب با نرخ رشد اقتصادی آن کشورها است اما در اقتصادهای نوظهور مانند چین، روسیه، هند و برزیل این شتاب بسیار تندتر و حتی سریع‌تر از نرخ رشد اقتصادی آن است. بر پایه این پیش‌بینی‌ها در سال2025 دو کشور چین و هند کانون اصلی رشد بازارهای مصرف پوشاک جهان خواهند بود که دلیل اصلی آن رشد بالای اقتصادی این دو کشور و به‌تبع آن افزایش درآمدهای سرانه آنها است که باعث تغییر ذایقه مصرف‌کنندگان این دو کشور به سمت مد و افزایش تمایل ایشان به خرید از برندهای معروف پوشاک است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بازار ترکیبی پوشاک دو کشور چین و هند از حجم 195میلیارد دلاری در سال2012 به ارزش 740میلیارد دلاری در سال2025 برسد که در این صورت از بازار مصرف ترکیبی 725میلیارد دلاری امریکا و اتحادیه اروپا نیز فراتر خواهد رفت.

باتوجه به پیش‌بینی افزایش ارزش بازار مصرف پوشاک از مبلغ 1105میلیارد دلار در سال2012 به رقم 2110میلیارد دلار در سال2025، سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت افزایش ظرفیت تولید پوشاک و زنجیره‌های قبلی آن حدود 350میلیارد دلار تخمین شده می‌شود که از این مبلغ رقمی درحدود 140میلیارد دلار (40درصد) صرف سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید خواهد شد و رقمی حدود 210میلیارد دلار (60درصد) نیز صرف نوسازی خطوط تولید واحدهای موجود خواهد شد. در نهایت چنانچه از هم‌اکنون تصمیم‌گیران صنعت نساجی تمهیدات لازم را درجهت توسعه مناسب صنعت پوشاک بیندیشند و نسبت به صنعتی کردن این رشته و ایجاد برندهای موفق و جهانی اقدامات لازم را صورت دهند و نسبت به ایجاد تشکیلاتی قوی و مستقل برای پوشاک کشور اقدام کنند می‌توانیم امیدوار باشیم که تا سال2025 ایران نیز سهم مناسبی از بازار 2110میلیارد دلاری مصرف پوشاک درجهان و خلأ 100میلیارد دلاری ناشی از خروج چین از تجارت جهانی این رشته را تصاحب کند.



تاریخ: چهارشنبه 15 بهمن 1393