Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رییس سازمان توسعه تجارت از احتمال بازنگری در موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه خبر داد و گفت: تعرفه کالاهایی که بر اساس تجارت ترجیحی از ترکیه به ایران وارد می‌شود پنج تا 10 درصد است و رقمی نیست که بتوان سالانه برای آن تخفیف قائل شد.
ولی الله افخمی راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از مزایای اصلی تجارت ترجیحی ایران و ترکیه فراهم کردن امکان مذاکره، اخذ امتیاز در خصوص رفع موانع غیرتعرفه‌ای و برخی عوارض و محدودیت‌ها برای کالاهای صنعتی صادراتی از جمله محصولات پوشاک و نساجی است.
تعرفه‌ کالاهای صنعتی ترکیه بسیار پایین است
افخمی‌راد با بیان اینکه تعرفه‌ کالاهای صنعتی ترکیه بسیار پایین است، گفت: به عنوان مثال ترکیه برای واردات فرش هشت درصد تعرفه محاسبه می‌کند به همین دلیل در مذاکرات تجارت ترجیحی، گرفتن تخفیف از این بخش قابل طرح و بحث نبود.
رییس سازمان توسعه تجارت در عین حال بیان کرد: تعرفه کالاهایی که از ترکیه به ایران صادر می‌شود بسیار کم است و رقمی نیست که بخواهند سالانه تخفیف اعمال کنند.
متوسط نرخ تعرفه کالاهای ترک 10 درصد است
وی با بیان اینکه متوسط نرخ تعرفه اعمال شده کشور ترکیه برای ورود کالاها حدود 10 درصد است، یادآور شد: تعرفه در نظر گرفته شده در ترکیه برای محصولات کشاورزی 42.4 درصد و برای محصولات غیر کشاورزی 5.5 درصد است و اگر کالاها در کشور ما با این میزان تعرفه بالا امکان رقابت ندارند باید ریشه یابی کنیم و ببینیم دلیل آن چیست و چه مشکلی باعث به وجود آمدن این معضل شده است؛ لذا نباید از این موافقتنامه انتقاد غیرکارشناسی کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره امکان بازنگری در تجارت ترجیحی گفت: قرارمان همین است و باید مطالعات لازم در این زمینه صورت گیرد و بازنگری‌ شود و اگر در زمینه انعقاد این موافقتنامه انتقادی نیز می‌شود به این دلیل است که انتقادکنندگان از این موضوع آگاهی کامل ندارند.

تاریخ: شنبه 25 بهمن 1393