Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
کارخانه پارسیلون که در دهه ۷۰ به دنبال واگذاری های غیر اصولی دچار مشکلات جدی شد طی سالهای اخیر همواره به عنوان زخمی بر پیکره صنعت استان با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است.
  

شرکت پارسیلون بعنوان یکی بزرگترین تولیدکنندگان الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی آمید دارای قدمتی ۴۰ ساله است که در برهه های مختلف زمانی همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

طی سالهای گذشته بارها کارگران این کارخانه به دلایل مختلف اعتراضات خود را به گوش مسئولان رسانده اند به طوریکه آخرین تجمع در این زمینه مربوط به کارگران مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت بوده که اعتراض خود را به عدم پرداخت حق بیمه و مطالبات مطرح کردند.

تا کنون جلسات زیادی برای رفع معضلات این کارخانه برگزار و مصوبات زیادی برای ساماندهی وضعیت آن تصویب شده است ولی گویا قرار نیست که این کارخانه از زیر فشار مشکلات عدیده و بدهی های فراوان خارج شود.

بنابراین گزارش و مطابق پیگیری های خبرنگار مهر، کارخانه پارسیلون خرم آباد به بانک ها، دستگاه های خدمات رسان استان و سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و بیشترین بدهکاری آن به سازمان تامین اجتماعی مربوط می شود.

کاهش کارگران پارسیلون از ۱۵۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان لرستان در خصوص وضعیت نیروی انسانی کارخانه پارسیلون به خبرنگار مهر گفت: این کارخانه در سال های گذشته حدود هزار و ۵۰۰ نیرو داشت که اکنون نیروهای آن به ۳۳۰ نفر رسیده اند.

علی آشتاب افزود: مطابق مصوبه ای مقرر شد که تعدیل نیرو در این کارخانه صورت گیرد و این امر موجب شد که هزار و ۴۰ نفر از پرسنل آن قبل از موعد مشمول بازنشستگی شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها دو خط تولیدی کارخانه پارسیلون فعال هستند اظهار داشت: هم اکنون تولید روزانه این کارخانه حدود ۷.۵ تن است که این میزان تولید جوابگوی هزینه ها و بدهکاری های کارخانه نیست.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان لرستان تعداد پرسنل پارسیلون که با شرایط سنی می توانند بازنشسته شوند را حدود ۱۰۰ نفر برشمرد و عنوان کرد: تعداد پرسنلی که با برطرف شدن ۱۰ ماه بیمه بیکاری بازنشسته می شوند ۲۵ نفر بوده و پرسنلی که با برطرف شدن ۱۰ ماه بیمه بیکاری و پذیرش آراء توسط اعضای حل اختلاف اداره کار تائید شده اند ۶۷ نفر هستند.

آشتاب به میزان بدهی کارخانه پارسیلون به تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این کارخانه بابت بازنشستگی قبل از موعد کارگران خود ۱۸۰ میلیون تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد و میزان طلب بازنشستگان رسمی شاکی از این کارخانه که ۷۸ نفر هستند یک میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان است.

وی افزود: در مجموع ۲۳۱ پرسنل رسمی و قراردادی از کارخانه پارسیلون شاکی بوده که میزان بدهکاری این کارخانه از تمامی شاکیان خود دو میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان است.

بحران کارخانه پارسیلون خرم آباد تمام نشدنی است

مدیرکل تامین اجتماعی استان لرستان نیز وضعیت بحران کارخانه پارسیلون خرم آباد را تمام نشدنی خواند و گفت: مدت هشت سال است که این کارخانه در حال پرداخت حق بیمه ناقص به تامین اجتماعی است ولی این سازمان برای تداوم کار کارخانه و بیکار نشدن پرسنل آن تمام تلاش خود را کرده است.

شهناز حمزه لویی بیان داشت: در حالیکه پرداخت حق بیمه کارگران ۳۰ درصد است اما کارخانه پارسیلون در چند سال اخیر تنها ۱۰ درصد آن را پرداخت می کرد و طی ماه های اخیر این ۱۰ درصد را نیز با تاخیرات چندین ماهه پرداخت می کند.

وی به بازنشسته شدن هزار و ۳۵۰ نفر از کارگران پارسیلون طی هشت سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این درحالی است که تامین اجتماعی هیچگونه مبلغی بابت دریافت سهم چهار درصدی بازنشستگان و حق بیمه آن ها دریافت نکرده و ضمانت های پرداختی کارخانه به تامین اجتماعی نیز وصول نشده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان لرستان یادآور شد: در حال حاضر هفت کارگر پارسیلون آماده ترک کار بوده و تا سال آینده تمام هزار و ۵۰۰ کارگر قدیمی این کارخانه بازنشسته شده و به خانواده تامین اجتماعی می پیوندند.

حمزه لویی افزود: سازمان تامین اجتماعی ماهیانه مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت مستمری بازنشستگان پارسیلون پرداخت می کند ولی این کارخانه برای پرداخت حق بیمه کارگران خود هیچ کمکی نمی کند.

وی خواستار اختصاص زمین هایی که متعلق به کارخانه پارسیلون هستند بابت بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی شد و اضافه کرد: میزان بدهی این کارخانه به تامین اجتماعی ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و بیشترین بدهی این کارخانه به تامین اجتماعی مربوط می شود.

۱۵ میلیارد تومان بدهی بابت خرید ماشین آلات اشتباهی

مدیر کارخانه پارسیلون خرم آباد عدم برنامه ریزی و کار کارشناسی مناسب قبل از واگذاری کارخانه را عامل مشکلات عدیده و کنونی این کارخانه دانست و گفت: برای برطرف کردن مشکلات این کارخانه پس از واگذاری آن برنامه کارشناسی در سه محور فنی، مالی و نیروی انسانی تهیه شد.

یعقوبی افزود: قبل از واگذاری این کارخانه مسائلی همچون فرسودگی ماشین آلات، نداشتن برنامه سرویس نگهداری و عدم اصلاح ساختار در راستای به روز کردن ماشین آلات منجر به کاهش کمی و کیفی تولید و افزایش قیمت تمام شده محصولات شده بود.

وی به خرید پنج دستگاه ماشین آلات غیر قابل استفاده برای کارخانه در زمان قبل از واگذاری اشاره کرد و اظهار داشت: بخاطر اشتباه در انتخاب ماشین آلات مورد نیاز برای کارخانه نساجی هزینه های زیادی صرف خرید این ماشین آلات شد بطوریکه ۱۵ میلیارد تومان از بدهی های امروز این شرکت بابت خرید ماشین آلات اشتباهی بوده است.

اصلاح ساختار ماشین آلات موجود در کارخانه

مدیر کارخانه پارسیلون گفت: خرید، نصب و راه اندازی ۲۶ ماشین تکس، خرید و نصب ماشین های خطوط انرژی، بازسازی و اصلاح ساختار ماشین آلات موجود و اصلاح خطوط، تولید پلی استر و افزایش سرعت کار بیش از چهار برابر از جمله اقدامات صورت گرفته در کارخانه پارسیلون بعد از واگذاری آن بوده است.

یعقوبی به مشکلات این کارخانه برای تهیه مواد اولیه بدلیل اعمال تحریم ها اشاره کرد و افزود: در سال ۸۲ که این کارخانه واگذار شد قیمت مواد اولیه نایلون بصورت ناگهانی از هزار و ۱۰۰ دلار به سه هزار دلار افزایش یافت که ما در اقدامی مناسب و برای اولین بار در کشور خطوط نایلون را به پلی استر تغییر دادیم.

وی با بیان این مطلب که در سال ۸۰ کارخانه پارسیلون با تورم بیش از ۲.۵ برابر نیروی انسانی مواجه بوده است گفت: این موضوع نشان دهنده این است که در آن برهه زمانی این کارخانه به ۶۰۰ نفر نیرو نیاز داشته است در حالیکه هزار و ۵۰۰ نفر در آن مشغول بکار بوده اند.

وجود نیروی انسانی مازاد در کارخانه پارسیلون

مدیر کارخانه پارسیلون وجود نیروی انسانی مازاد در این کارخانه را متحمل تبعات مالی فراوان برای آن دانست و بیان داشت: علاوه بر مسائل و مشکلات فنی کارخانه پرداخت هزینه های مازاد برای تامین حقوق نیروی انسانی آن عامل عقب افتادگی کارخانه پارسیلون و بروز غده چرکینی در این صنعت شده اند.

یعقوبی میزان بدهی های کارخانه پارسیلون را حدود ۱۳۰ میلیارد تومان برشمرد و عنوان کرد: این کارخانه حدود ۵۰ میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن بدهی دارد.

وی اضافه کرد: اصل بدهی کارخانه پارسیلون به تامین اجتماعی حدود هشت میلیارد تومان بوده که بدلیل عدم پرداخت به موقع آن و افزایش بهره های بانکی به ۲۳ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر کارخانه پارسیلون یادآور شد: این کارخانه در سال های گذشته و با وجود هزار و ۵۰۰ پرسنل روزانه ۲۳ تن تولید می کرده و هم اکنون با راه اندازی خط دوم تولید و ۳۳۰ نفر نیرو تولید آن حدود ۱۳ تن در روز است.

یعقوبی با بیان اینکه نساجی بعد از مواد غذایی دومین صنعت استراتژیک در تمام دنیا محسوب می شود گفت: در حال حاضر اصلاح ساختار کارخانه پارسیلون بخوبی صورت گرفته است که با فراهم شدن بسترهای مناسب برای این کارخانه و حمایت مسئولین این کارخانه می تواند ۱۰۰ درصد روی پای خود بایستد.

رفع مشکلات پارسیلون در گرو مدیریت جسورانه

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی رفع مشکلات کارخانه پارسیلون را منوط به وجود یک مدیریت جسورانه دانست و گفت: امروز کشور به سمت افزایش تولید البسه و پارچه رفته و قصد دارد این صنعت را از وابستگی به کشورهای همسایه به ویژه کشور ترکیه قطع کرده و واردات آن را کم کند.

ایرج عبدی با بیان اینکه بحث افزایش تولید پارچه در برنامه ششم توسعه نیز مطرح خواهد شد اضافه کرد: با توجه به اینکه افزایش تولید البسه و پارچه بعنوان یک استراتژی در کشور مطرح شده است لذا فرصتی برای لرستان فراهم شده است که با وجود کارخانجات نساجی در خرم آباد و بروجرد بتواند از سهم خود در این صنعت بهره مند شود.

وی یادآور شد: کارخانه پارسیلون خرم آباد و سایر کارخانجات نساجی کشور چوب سوء مدیریت را خورده اند لذا بایستی تلاش شود قید و بندهای فعالیت کارخانه پارسیلون برطرف شوند.

مهلت شش ماه برای پرداخت بدهی ها به پارسیلون داده شود

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی به چند راهکار برای پرداخت بدهی های کارخانه پارسیلون اشاره کرد و گفت: کارخانه پارسیلون دارای یک ساختمان بزرگ در تهران است که با اختصاص آن به تامین اجتماعی می تواند بدهی خود را به آنها تسویه کند.

عبدی افزود: این کارخانه دارای یک مجتمع رفاهی و چندین زمین است که می توان با واگذار کردن مجموعه رفاهی به دو بانک طلبکار و به رهن درآمدن زمین های آن به دو بانک دیگر بدهکاری خود به بانک ها را نیز صاف کند.

وی از دستگاه های خدمات رسان طلبکار از کارخانه پارسیلون خواست مهلت شش ماهه ای را در اختیار مدیر این کارخانه قرار داده تا نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی همچنین از مدیر پارسیلون خواست همه تلاش خود را برای بازنشسته کردن کارکنان قدیمی انجام داده و افزود: مشکلات کارخانه پارسیلون حل شدنی است به شرط آنکه مدیران استانی خلاقیت به خرج داده و راهکارهای عملی برای رفع مشکلات آن ارائه دهند.

بنابر این گزارش معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان پیش از این در سخنانی گفته بود که دستگاه هایی همچون سازمان تامین اجتماعی، بانک ها و سایر دستگاه های خدمات رسان که از این کارخانه طلب دارند مهلت شش ماهه دیگری در اختیار مدیر کارخانه گذاشته و اقدامی علیه آن انجام ندهند.

سید سعید شاهرخی افزود: اگر مطابق ارزیابی ها روند کار کارخانه طی این شش ماه مثبت بود این مهلت با توافق دستگاههای طلبکار دوباره تمدید خواهد شد و همه دستگاه های ذیربط ملزم به همکاری و عمل به این مصوبه خواهند بود.

به هر روی به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر لرستان لازم است مسئولان به کمک واحدهای تولیدی استان آمده و به تبع آن واحدهای تولیدی نیز در پاسخ به این کمک ها با تمرکز بر روی حوزه تولید و بهبود ساختارها گام های جدی بردارند تا شاهد تعطیلی یا تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی و صنعتی استان نباشیم

index
تاریخ: یکشنبه 26 بهمن 1393