Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رییس انجمن صنایع نساجی گفت: جایگزین شدن پارکت، لمینت، سرامیک و سنگ به عنوان کفپوش ساختمان‌ها، تقاضای خرید موکت نمدی را کاهش داده تا آنجا که فروش این محصول به سختی انجام می‌ شود و تولیدکنندگان به دنبال توسعه بازارهای صادراتی هستند.

 

علیمردان شیبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که ظرفیت برخی از واحدهای تولیدی موکت به 20 تا 30 میلیون متر مربع در سال می‌رسد، اظهار کرد: در حال حاضر سالانه بین 70 تا 80 میلیون متر مربع موکت در کشور تولید می‌شود.

 

وی با اشاره به جایگزین شدن پارکت، لمینت، سرامیک و سنگ به عنوان کفپوش در ساختمان‌ها گفت: این امر سبب کاهش تقاضا برای موکت نمدی شده تا جایی که امروزه فروش این محصول به سختی انجام می‌ شود و اگر همه واحدها با ظرفیت کامل تولید کنند، قطعا در بازار داخلی، مازاد بر تقاضا خواهیم داشت.

 

شیبانی افزود: در حال حاضر سعی تولیدکنندگان موکت بر ورود هرچه بیشتر به بازارهای صادراتی است چرا که هنوز کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان، کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق و ... طالب موکت نمدی ایران هستند. اگرچه صادرات یک امر بسیار تخصصی است و در آن با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

 

وی بازار داخل برای استفاده از موکت نمدی را اشباع دانست و گفت: ‌در حال حاضر ایران به کشورهایی چون افغانستان، عراق و برخی کشورهای آفریقایی موکت صادر می‌کند و می توان میزان صادرات را بیش از 20 میلیون مترمربع عنوان کرد.

 

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران عدم دسترسی صنعتگران و بازرگانان ایرانی به استفاده از ال سی در بانک‌ها را یکی از مشکلات پیش روی صادرات خواند و گفت: در حال حاضر قیمت موکت نمدی صادراتی با توجه به رقابت موجود در این بخش کمتر از 1.5 دلار در هر متر مربع است ولی وصول این مبالغ کم هم با توجه به نداشتن امکان استفاده از سیستم بانکی کاری بسیار دشوار و ریسک پذیراست.

 

شیبانی افزود: تولید موکت از سال 1362 با توجه به برآورد نیاز کشور در آن مقطع به حدود 40 میلیون متر مربع موکت در 11 شرکت آغاز شد و برای این شرکت‌ها در ابتدا تولید یک میلیون و 250 هزار متر مربع به ازای هر شرکت پیش بینی شده بود که بعدها به دو میلیون و 500 هزار متر مربع افزایش یافت.

 

وی با بیان این‌که بهره برداری از واحدهای تولیدی موکت از سال 1367 به تدریج آغاز شد، گفت: با توجه به تصور سهل بودن پروسه تولید موکت، بسیاری از افراد برای ورود به این صنعت اعلام آمادگی کردند و بر این اساس از سال 1380 محدودیت صدور مجوز ایجاد کارخانه‌های تولید موکت برداشته شد و هر کس می توانست وارد عرصه تولید موکت شود.

 

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران افزود: تولید موکت اگر چه از نظر تکنولوژی زیاد پیچیده نیست و هر کس می توانست این جرات را به خود بدهد که وارد بحث تولید موکت شود ولی بسیار طبیعی است که کارهای بدون مطالعه، غیر علمی و بدون تجربه کافی نتایج خوبی در برنخواهد داشت.

 

وی گفت: عدم توجه دقیق به این موضوع باعث شد تا امروز از حدود 40 واحد تولیدکننده موکت با ظرفیتی حدود 100 میلیون متر مربع در سال تنها کمتر از تعداد انگشت شمار باقی بمانند.

 

شیبانی درباره موارد استفاده موکت به جز کفپوش ساختمان‌ها ادامه داد: مصرف لایه های صنعتی مثل ژئوتکستایل برای استفاده در سدها، دریاچه ها، تونل‌ها، جاده ها، تثبیت سواحل دریا و همچنین موکت مورد مصرف در صنعت اتومبیل سازی و نیز لایه‌های مورد نیاز در پوشاک و کفش از دیگر مواردی است که در این صنعت مورد استقبال قرار گرفته است.

 

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایرا تاکید کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر به همت جوانان ایران 100 در صد مواد اولیه این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود توجه به کیفیت این محصول در بازار داخل و صادرات می‌تواند نام محصول تولیدی کشور را در برابر سایر کشورها بلند آوازه کند و قطعا توجه به اینگونه موارد است که بازارهای صادراتی را به روی تولید ما خواهد گشود و از طریق آن خواهیم توانست ارزآوری نسبتا خوبی به داخل کشور داشته باشیم.

1
تاریخ: یکشنبه 10 اسفند 1393