Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

هموطن آنلاین_به نقل از ایسنا، سال‌هاست که موضوع قطع وابستگی بودجه کشور به نفت از سوی مسئولان مملکتی عنوان می‌شود اما همچنان بخش زیادی از بودجه کشور وابسته به نفت است. از سوی دیگر برای کاهش و قطع وابستگی به نفت افزایش درآمدهای دیگر دولت باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی از درآمدهایی که دولت برای جایگرین کردن درآمدهای نفتی از آن سخن می‌گوید و بر آن تاکید می‌کند، درآمدهای مالیاتی است که به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی این درآمدها باید افزایش یابد.

آنچه مسلم است همواره بخش تولید در کشور از جمله شفاف ترین بخش های اقتصادی بوده و به همین دلیل بخش عمده ای از تولیدکنندگان به راحتی مالیات خود را پرداخت می کنند اما دیگر بخش ها به ویژه بخش واسطه گری تا حد زیادی از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند.

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد کشور در این باره گفته که در حوزه‌ وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی باید درآمد پایدار برای دولت ایجاد کنیم و بهترین نوع درآمد، درآمدهای مالیاتی است؛ بنابراین جهت‌گیری اصلی دولت و وزارت اقتصاد افزایش سهم درآمدهای مالیاتی است.

به گفته وی این به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، بلکه طرح جامع مالیاتی را در سازمان امور مالیاتی در دست اجرا داریم که با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدید ارتباطی و فناوری اطلاعات و با اصلاح شیوه‌ها و رویه‌های تشخیص و وصول مالیات سعی می‌کنیم مالیات را براساس اطلاعات واقعی به‌دست آوریم.

طبق اعلام طیب‌نیا مقرر است مالیات‌های جدید از محل شناسایی کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند وصول شود و در آینده بنا داریم با انجام اقداماتی، فشار مالیات را بر تولید و درآمد کاهش دهیم.

صحبت های وزیر اقتصاد در حالی است که صنعتگران معتقدند نحوه اخذ مالیات از واحدهای تولیدی مناسب نیست و در عین حال امتیازاتی در قبال این موضوعات به بخش تولید داده نمی شود. آن ها معتقدند که مالیات بر ارزش افزوده به شکل فعلی به تولید در کشور ضربه می زند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در روزهای اخیر با بیان اینکه عمده نمایندگان مجلس با مشکلات و موانع بخش تولید آشنا هستند، به مالیات بالای تولید اشاره کرده و گفته که قرار نبود بخش عمده درآمدهای مالیاتی از صنایع و فعالان بخش تولید اخذ شود، بلکه قرار بود بخشی از این مالیات از مصرف کننده اخذ شود اما همچنان بخش اعظم آن روی دوش بخش تولید است.

وی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها در این بخش اظهار کرد که در مشکلات اقتصادی اخیر که کشورهای غربی و از جمله آمریکا با آن روبرو شدند با تمهیداتی که اندیشیده شد، از مالیات بخش تولید کاسته شد و همین باعث شد که تولید در این کشورها، رونقی دوباره بگیرد.

به این ترتیب در شرایطی که کشور از رکود حاکم بر اقتصاد رنج می برد، بستن مالیات های سنگین بر بخش تولید می تواند علاوه بر جلوگیری از سرمایه‌گذاری های جدید در این بخش، قسمت های فعال تولید را نیز به تعطیلی بکشاند. چنانچه با ایجاد مشکلات در این بخش از جمله مالیات، دشواری های دریافت تسهیلات، افزایش قیمت تمام شده کالای تولیدی و ... در سال های گذشته بخش عمده ای از صنایع و واحدهای تولیدی با کاهش شدید ظرفیت یا تعطیلی مواجه شده اند.

از سوی دیگر به گفته برخی فعالان بخش تولید، قانون مالیات بر ارزش افزوده به شکل درست آن که باید در انتها از مصرف کننده اخذ شود، اجرا نمی‌شود؛ به این ترتیب همین مالیات قیمت تمام شده کالا را افزایش داده و موجب می شود که رقابت سالمی با کالاهای خارجی شکل نگیرد.

در این زمینه علی حسن زاده دلیر، رییس انجمن صنایع چرم ایران با انتقاد از نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان گفت: تولیدی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به نوعی به دریافت کننده پول برای دولت تبدیل شده‌اند.

وی با بیان این‌که مالیات بر ارزش افزوده را در نهایت زنجیره پایانی یعنی مصر‌ف‌کننده باید پرداخت کند، اظهار کرد: این درحالی است که در حال حاضر تمامی تولیدکنندگان از زمان تولید یک کالا از مواد اولیه اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌کنند.

حسن‌زاده دلیر ضمن انتقاد از بستن عوارض و مواد اولیه تصریح کرد که در هیچ جای دنیا روی واردات مواد اولیه عوارض نمی بندند در حالی که علاوه بر مواد اولیه واردات ماشین‌آلات نیز در کشور ما تعرفه دارد.

رییس انجمن صنایع چرم ایران همچنین با انتقاد از در نحوه دریافت مالیات مشاغل از تولیدی‌ها گفت: امروزه در صنعت چرم از زمان تبدیل پوست به کالای نهایی هفت تولیدکننده در این میان مالیات پرداخت می کنند؛ بنابراین دیگر زوری برای تولیدکننده نمانده است.

تولیدکنندگان و وزیر صنعت در حالی از مالیات بر تولید گله دارند که گله آن‌ها تا حد زیادی منطقی به نظر می‌رسد، در حالی که در همین زمان عده زیادی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

دراین میان تولیدکنندگان همچنان چشم انتظار وعده وزیر اقتصاد برای کاهش مالیات بر تولید هستند تا بلکه به همین واسطه رونق را در بخش تولید مجددا شاهد باشیم.

تاریخ: چهارشنبه 20 اسفند 1393