از مصادیق معیارهای فوق نیز می توان به چاپ و انتشار نشریه تخصصی، ثبت برند جمعی برای محصولات تشکل، داشتن پرتال دو زبانه، دارا بودن دایرکتوری مالتی مدیا از اعضای تشکل و برنامه راهبردی توسعه صادرات اعضای تشکل اشاره کرد.
به گزارش صبحانه، یکی از مهمترین ابلاغیه های اقتصادی دولت سابق مربوط به آیین نامه اجرایی بند "الف" ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه بود که نحوه حمایت از شرکتهای صادر کنننده کالای غیر نفتی را تعیین می کرد.
بر اساس ماده 2 این آیین نامه، سازمان توسعه تجارت موظف شده بود از سال سوم اجرای قانون برنامه پنجم توسعه، از بین تشکلهای متقاضی، تعدادی از تشکـلهای توانمند و ذیصلاح را براساس معیارها و شاخصهای این سازمان که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب و ابلاغ می شود به صورت نمونه برای واگذاری امور اجرایی موضوع ماده (4) این آیین نامه، انتخاب و در سالهای بعد نسبت به افزایش تعداد آنها اقدام کند.
مواردی که در ماده 4 ذکر شده بود شامل مصادیقی چون تشکیل و بررسی پروندههای متقاضیان جوایز صادراتی، محاسبه جوایز صادراتی و اعلام آن به سازمان جهت پرداخت، تشکیل، بررسی، ممیزی و امتیازدهی پروندههای متقاضیان شرکت در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه، اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری، بازاریابی، بازرگانی و سرمایهگذاری در چارچوب ضوابط مربوط و برگزاری نمایشگاههای داخل و خارج کشور.
بر این اساس، طی روزهای گذشته محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال ابلاغیه ای، شاخص ها و معیارهای ارزیابی و رتبه بندی تشکل های صادراتی را ابلاغ کرد.

طبق این ابلاغیه که به روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها ارسال شده و نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، 9 فاکتور اصلی جهت رتبه بندی این تشکل ها تعیین شده است که شامل مواردی چون داشتن بانک های اطلاعاتی تخصصی از کشورهای هدف، انجام امور تبلیغی و ترویجی برای اعضای تشکل، میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، حضور در رویدادهای تخصصی توسط تشکل مانند نمایشگاههای تخصصی و اعزام و پذیرش هیات تجاری و بازرگانی، میزان صادرات اعضای تشکل و تمیل اطلاعات تشکل در سامانه مدیریت تشکل های صادراتی سازمان توسعه تجارت است.
از مصادیق معیارهای فوق نیز می توان به چاپ و انتشار نشریه تخصصی، ثبت برند جمعی برای محصولات تشکل، داشتن پرتال دو زبانه، دارا بودن دایرکتوری مالتی مدیا از اعضای تشکل و برنامه راهبردی توسعه صادرات اعضای تشکل اشاره کرد.
بر اساس ماده 2 این آیین نامه، سازمان توسعه تجارت موظف شده بود از سال سوم اجرای قانون برنامه پنجم توسعه، از بین تشکلهای متقاضی، تعدادی از تشکـلهای توانمند و ذیصلاح را براساس معیارها و شاخصهای این سازمان که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب و ابلاغ می شود به صورت نمونه برای واگذاری امور اجرایی موضوع ماده (4) این آیین نامه، انتخاب و در سالهای بعد نسبت به افزایش تعداد آنها اقدام کند.
مواردی که در ماده 4 ذکر شده بود شامل مصادیقی چون تشکیل و بررسی پروندههای متقاضیان جوایز صادراتی، محاسبه جوایز صادراتی و اعلام آن به سازمان جهت پرداخت، تشکیل، بررسی، ممیزی و امتیازدهی پروندههای متقاضیان شرکت در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه، اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری، بازاریابی، بازرگانی و سرمایهگذاری در چارچوب ضوابط مربوط و برگزاری نمایشگاههای داخل و خارج کشور.
بر این اساس، طی روزهای گذشته محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال ابلاغیه ای، شاخص ها و معیارهای ارزیابی و رتبه بندی تشکل های صادراتی را ابلاغ کرد.


طبق این ابلاغیه که به روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها ارسال شده و نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، 9 فاکتور اصلی جهت رتبه بندی این تشکل ها تعیین شده است که شامل مواردی چون داشتن بانک های اطلاعاتی تخصصی از کشورهای هدف، انجام امور تبلیغی و ترویجی برای اعضای تشکل، میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، حضور در رویدادهای تخصصی توسط تشکل مانند نمایشگاههای تخصصی و اعزام و پذیرش هیات تجاری و بازرگانی، میزان صادرات اعضای تشکل و تمیل اطلاعات تشکل در سامانه مدیریت تشکل های صادراتی سازمان توسعه تجارت است.
از مصادیق معیارهای فوق نیز می توان به چاپ و انتشار نشریه تخصصی، ثبت برند جمعی برای محصولات تشکل، داشتن پرتال دو زبانه، دارا بودن دایرکتوری مالتی مدیا از اعضای تشکل و برنامه راهبردی توسعه صادرات اعضای تشکل اشاره کرد.
