Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

فرش ماشینی میراث‌دارِ فرش دستباف است/ بعد از ترکیه و بلژیک بیشترین ظرفیت تولید فرش ماشینی را داریم.

به گزارش صدای اقتصاد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است که صنعت فرش ماشینی ایران دارای مزیت های قابل توجهی برای تولید و صادرات است.

احمد صادقیان در گفتگو با صدای اقتصاد گفت: رشد صنعت فرش ماشینی در سال های گذشته رشد مطلوبی داشته است چراکه مزیت های بالایی در این زمینه در کشور وجود دارد. اصلی ترین مزیت ما میراثی است که از فرش دستباف به دست آورده ایم. در طراحی، ظرافت و کیفیت بافت توانسته ایم با استفاده از آنچه در فرش دستباف ایرانی شناخته ایم، مزیت هایی را نسبت به سایر تولیدکنندگان فرش ماشینی پیدا کنیم.

این فعال صنعت فرش ماشینی ادامه داد: فرش ماشینی به تبعیت از فرش دستباف ایرانی در کیفیت به خوبی پیشرفت داشته است. ظرفیت های نصب شده در ایران چند برابر نیاز داخل است اما امکان صادرات محصولات تولیدی وجود دارد. حضور در نماشگاه های اروپایی به صادرات فرش ماشینی کمک کرده است به طوری که مجموعه تحت مدیریت بنده در حال حاضر به 26 کشور دنیا صادرات دارد که چند کشور اروپایی به همراه، ژاپن، چین، روسیه و ترکیه را شامل می شود.

صادقیان افزود: اگر تحریم ها لغو شود و اعتماد کافی به کالای ایرانی ایجاد شود، فرش ماشینی با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد و می توانیم فروش با حجم بالا را دنبال کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: ترکیه در ظرفیت نصب شده تولید فرش ماشینی مقام  اول را در دنیا دارد. قبلا بلژیک این مقام را داشت که بع دتبه دوم آمده است و ایران در مقام سوم از این نظر قرار دارد. با این حساب به آینده فرش ماشینی مثل جایگاهی که در فرش دستباف داریم، خوشبین هستم. بالاتر آمدن رتبه و جایگاه ایران در این صنعت وابسته به حل مسائل تحریم است.

وی تاکید کرد: توان صادراتی ما در این زمینه بالاست چراکه در تولید به آخرین تکنولوژی های روز مجهز شده ایم. از آنجا که ایرانی ها شناخت خوبی از ویژگی های فرش نظیر، طرح، رنگ و نوع بافت دارند توانسته اند با همکاری صاحبان تکنولوژی، ایده های خود را مطرح سازند و ماشین آلات تولیدی بر اساس این ایده ها طراحی و ساخته شوند.  این رویکرد در واحد های تحقیق و توسعه کارخانه های تولیدی موجب شده تا آخرین تکنولوژی ها با توجه نیازها و سلایق فرش ایرانی در کشور نصب شود.

احمد صادقیان اعلام کرد: فرش ماشینی رقیب فرش دستباف نیست. فرش دستباف هویت و اعتبار ایران است. فرش ماشینی می تواند با فرش دستباف هم افزایی کند تا در فتح بازارهای جهانی موفق تر باشیم. در صادرات فرش ماشینی حرف های زیادی برای گفتن داریم همانطور که در فرش دستباف چنین است. این دو مکمل یکدیگر هستند چراکه فرش ماشینی کالای مصرفی است اما فش دستباف به عنوان کالای با ارزش و نفیس شناخته می شود. بر این اساس این دو نه تنها رقیب یکدیگر نیستند بلکه مکمل یکدیگرند.

1
تاریخ: یکشنبه 27 اردیبهشت 1394