Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
در کنار همه بی‌مهری‌ها به تولیدات داخلی در چند سال گذشته انواع برندهای معروف دنیا به صورت قارچ گونه از هر گوشه و کنار شهر بیرون آمده و جای تعجب است که با وجود تحریم‌ها، این برندهای معروف صاحب نمایندگی رسمی شده‌اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ برند و برندپوشی چند وقتی است که در میان قشر خاصی از جامعه به یک عرف تبدیل شده و هستند کسانی که حاضرند تا چند برابر قیمت واقعی را برای خرید یک برند بپردازند.
بیش از 90 درصد پوشاک در مغازه‌های سطح  شهر را برندهای خارجی تشکیل می‌دهند که اگر فروشنده انصاف داشته باشد اعتراف می‌کند که این پوشاک تولید ایران است و تنها با برند خارجی به فروش می‌رسد.
شاید بتوان فروش بیشتر را یکی از دلایل این امر برشمرد چرا که بنا به فرهنگی که از سال‌های گذشته در جامعه رواج یافته اکثر مردم هنوز به دنبال خرید اجناس باکیفیت خارجی هستند که این امر موجب شده تا تولیدکنندگان ما کالاهای خود را به نام کالاهای خارجی به بازار ارائه کنند.
در کنار همه این بی‌مهری‌ها به تولیدات داخلی در چند سال گذشته، انواع برندهای معروف دنیا به صورت قارچ گونه از هر گوشه و کنار شهر بیرون آمده و در اینجا این سوال پیش می‌آید که با وجود تحریم چگونه برندهای معروف در ایران نمایندگی رسمی دارند؟
* بیش از 90 درصد پوشاک خارجی در بازار قاچاق هستند
بیات معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: بیش از 90 درصد پوشاک خارجی که در کشور به  فروش می‌رسد از مجاری غیررسمی و به صورت  قاچاق به کشور وارد می‌شود.
وی معتقد است که ارزش قاچاق غیررسمی به کشور نزدیک 2.3 میلیارد دلار است.
به گفته بیات؛ بیش از 60 برند خارجی بدون اخذ مجوز رسمی در کشور در حال فعالیت هستند.
* وجود تنها سه نمایندگی رسمی برند در کشور
"محمد نوابی" رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تعداد نمایندگی‌های رسمی برندهای خارجی گفت: تنها سه برند در کشور نمایندگی ثبت شده دارند که از مرکز اصناف و امور بازرگانان مجوز دریافت کرده‌اند.
وی افزود: در این فروشگاه‌ها کالاهای چینی با برندهای معروف عرضه می‌شود.
با این وجود، در خیابان‌های شمال شهر برندهای معروف جهانی جا خوش کرده‌اند و در مغازه‌های میلیاردی خود کالاها را چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند.
می‌توان گفت از آب گل آلود و بازار نا‎به‌‎سامان و عدم ساماندهی واردات کالا، بسیاری از افراد ماهی گرفته‌اند و اتفاقا بازار خوبی را هم بدست آورده‌اند.
حال جای این سوال است که در این زمانی که این برندها زینت بخش کوچه و بازار شهر ما شده‌اند، مسئولان دغدغه چه امری را داشتند که به اذعان اکثر آنها بیش از 80 درصد بازار پوشاک ایران را برندهای خارجی قاچاق تشکیل داده‌اند.
1
تاریخ: یکشنبه 27 اردیبهشت 1394