عضو هیات رئیسه خانه صنعت و معدن ایران گفت: به جز تعداد محدودی از محصولات تولیدی و شرکتهایی که در کشور برند شدهاند، به برندسازی سایر محصولات کمکی نشده است.
بیژن پناهیزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: اگر به برندسازی محصولات داخلی کمک کنیم، میتوانیم شاهد افزایش صادرات محصولات داخلی و رقابت آنها با محصولات خارجی در بازارهای جهانی باشیم.
وی افزود: تولید کنندگان داخلی اطلاعات چندانی درباره نحوه بازاریابی، برندسازی، نحوه توزیع محصولات، دانش اقتصادی و تجاری ندارند و میخواهند تمام این اقدامات را خودشان به تنهایی انجام دهند که این مساله موجب میشود در این امور به موفقیت نرسند. اگر تولیدکنندگان با مشاورین، کارشناسان خبره اقتصادی و تحلیلگران بازار مشورت کنند، میتوانند در جهت افزایش کیفی محصولات و قابل رقابت شدن محصولات خود در بازارهای جهانی گامهای محکمتری بردارند.
پناهیزاده تصریح کرد: تولید کالا در کشور با استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ سود 20 تا 25 درصدی و با پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده همراه است که این مساله به بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات، منجر و موجب میشود محصول تولید شده نتواند با محصولات خارجی موجود در بازار رقابت کند، بنابراین باید قوانین مرتبط با بخش تولید اصلاح شوند تا در نهایت انگیزهای در بازارهای جهانی برای خرید محصولات ایرانی بوجود آید.
وی ادامه داد: مشخص نبودن برنامه اقتصادی دولت یکی از مشکلات تولیدکنندگان در بخش صادرات است زیرا تولیدکنندگان در این شرایط نمیتوانند برای تولید و صادرات خود برنامههای بلندمدتی را تدوین و به عقد قرارداد با کشورهای مشتری محصولات، اقدام کنند. همچنین افزایش یا کاهش نرخ دلار و تغییر در برنامههای دولت موجب اخلال در وضعیت و فعالیت بخش تولید میشود و تولیدکننده نمیتواند به تعهدات خود عمل کند و دچار زیان خواهد شد.
عضو هیات رئیسه خانه صنعت و معدن ایران گفت: دولت باید سهم بخش تولید از اجرای قانون هدفمندی یارانهها را پرداخت کند و همچنین با ارایه تسهیلات ارزان قیمت به بخش تولید، جان دوبارهای به این بخش بدهد. اگر دولت نسبت به بخش تولید همین روال فعلی را ادامه دهد، ما فقط در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی صادرات خواهیم داشت زیرا نرخ بالای بهره تسهیلات بانکی، به محصولات تولیدی داخلی اجازه رقابت در بازارهای جهانی را نمیدهد.