Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نماینده بخش صنعت در شورای گفت‌وگو معتقد است، به جای این همه بگیر و ببند برای مبارزه با قاچاق کالا، ای کاش یارانه تولید را می‌دادند و قوانین حمایت از تولید فقط روی کاغذ نمی‌ماند و اجرا می‌شد تا امروز ۱۴ تا ۲۰ هزار واحد تولیدی نخوابد.
 
احمد پورفلاح در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد تاثیر واردات بی‌رویه از جمله قاچاق و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور اظهار داشت: مشکل امروز بخش مولد کشور صرفا قاچاق کالا نیست و اگر مسائل دیگر تولید حل می‌شد قاچاق نمی‌توانست در این حد قد علم کند.
وی تصریح کرد: اگر عوارض گوناگون بر سر راه تولید نبود، اگر قوانین یک طرفه تحمیل به کارفرما، مالیات‌های غیرکارشناسی و مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از بخش‌های مختلف تولید گرفته می‌شود، وجود نداشت و اگر تعرفه بالای واردات برای مواد اولیه تعیین نمی‌شد و دولت یارانه تولید را به بخش مولد پرداخت می‌کرد، صنعت می‌توانست تولیدات خود را با کیفیت و قیمت‌هایی عرضه کند که قاچاق نتواند عرض‌اندام کند.
رئیس سابق کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که نرخهای بالای بانکی سبب شده تا قیمت تمام شده برای تولید‌کننده بالا برود و در نتیجه مرزها روی واردات جنس خارجی با کیفیت بالا و قیمت پایین باز شود، چرا که در خارج از کشور به جای تهدید و فشار بر روی تولیدکننده فرصت در اختیارش می‌گذارند.
پورفلاح با بیان اینکه قاچاق 30 میلیارد دلاری کالا بخش عظیمی از بخش مولد کشور را در تولید ناخالص ملی گرفته است، تصریح کرد: کار به جایی رسیده که معاون وزیر صنعت بر تعطیلی 14 تا 20 هزار واحد تولیدی اذعان دارد و باید گفت بقیه صنایع فعال هم در نهایت با 40 تا 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.
وی تاکید کرد: با بگیر و ببند مشکل قاچاق کالا حل نمی‌شود. علی‌رغم جانفشانی نیروی انتظامی، کشیدن دیوارهای بلند دور مرزها و حتی کارهای فرهنگی نیز نتوانسته جلوی قاچاق را بگیرد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به جای این کارها باید قوانینی که منافع بخش خصوصی و دولت را به طور مساوی می‌بیند، اجرا کرد و با قانون برخورد منصفانه داشت نه سلیقه‌ای. به عنوان مثال اگر یارانه تولید که پس از هدفمندی یارانه‌ها محقق می‌شد و به دست بخش خصوصی واقعی می‌رسید، الان در این وضع نبودیم.
تولیدکننده فقط روی کاغذ حمایت شده است
رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا تاکید کرد: طی این مدت تولید‌کننده واقعی فقط روی کاغذ حمایت شده است ما قوانین خیلی خوبی داریم که متاسفانه در اجرا فشل است.
به گفته پورفلاح بانک‌ها در جاهایی که باید به تعهدات عمل کنند، عمل نمی‌کنند و ضمانت اجرایی وجود ندارد و صدای تولید‌کننده هنگام برخورد با موانع به جایی نمی‌رسد، چرا که تا 6 سال پیش هیچ تولیدکننده یا مدیر صنعتی اجازه نمی‌داد که حتی یک  برگ چک‌اش برگشت بخورد، اما امروز کار به جایی رسیده که در فهرست بدهکاران بانکی قرار می‌گیرد.

تاریخ: شنبه 6 تیر 1394