Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک که در جلسه کارشناسی بررسی تعرفه واردات به میزبانی اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران حضور داشتند؛ اعلام کردند به شرطی با تعدیل تعرفه‌های واردات پوشاک موافق هستند که برندهای خارجی که محصولات خود را به ایران صادر می‌کنند، 35 درصد از محصولاتشان را (طی یک دوره سه ساله) در ایران تولید نمایند.
به گزارش نساجی امروز، در این جلسه که با هدف بررسی مسائل مربوط به واردات غیر رسمی پوشاک به داخل کشور و لزوم بازنگری در حقوق ورودی این کالا برگزار شد؛ ابتدا یکتا- دبیر اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران - ضمن یادآوری این مطلب که پوشاک در فهرست کالاهای اولویت کالاهای دهم قرار دارد و وزارت صنعت تصمیم دارد این گروه را حذف نماید و به ایت ترتیب تعرفه کالاهایی مانند پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... به تعرفه گذشته خود باز خواهد گشت.
وی به تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: آیا در صورت کاهش نرخ تعرفه ترجیحی، نیازی به تعرفه پوشاک داریم یا خیر؟! 
نبوی- رئیس هیئت مدیره اتحادیه اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران - نیز گفت: تعرفه ترجیحی به ترکیه محدود نمی‌شود و این فرصت به سایر همسایگان ایران نیز خواهد داده شد که در قالب تعرفه ترجیحی به ارتباطات تجاری با کشور بپردازند؛ هم‌چنین تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه قابل برداشتن نیست و به پوشاک نیز محدود نمی‌شود.
 وی سپس از میهمانان خواست تا دیدگاه خود را در مورد افزایش، کاهش یا تعدیل تعرفه واردات پوشاک عنوان نمایند تا در جمع‌بندی نهایی جلسه، دیدگاه صنعتگران و فعالان این بخش به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس شود.
زکی‌پور- عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران - بیان داشت: 30 درصد از نیاز جامعه به پوشاک توسط تولیدکنندگان داخلی و 70 درصد آن همچنان از طریق واردات تأمین می‌شود. در سیستم‌های تصمیم‌گیری، تعرفه واردات با توجه به منافع تولیدکنندگان داخلی و تکافوی نیاز بازار داخلی تعیین می‌شود ضمن این‌که سیاست افزایش تعرفه برای کالاهایی که تولیدکنندگان داخلی قادر به تأمین نیاز داخل نیستند، صحیح است به همین دلیل معتقدم که باید به تعدیل تعرفه هم فکر کنیم
نیلفروش زاده – عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- نیز گفت: آمار واردات رسمی پوشاک بسیار اندک است و به همین دلیل داستان کاهش یا افزایش تعرفه روی کاغذ قابل اجراست. آیا در صورت کاهش تعرفه، قاچاق از بین می‌رود؟
فاطمی- نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران -  ابراز داشت: با افزایش نرخ دلار، تعرفه واردات پوشاک نیز افزایش یافت و ممنوعیت واردات توسط دولت اعلام شد و به نظر می‌رسید دوران طلایی تولید فرا رسیده است و تولیدکنندگان جان تازه‌ای گرفتند اما این دوران موقتی بود و به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، ناگهان با افزایش سرسام‌آور قیمت تمام شده محصولات خود مواجه شدند.
وی افزود: حدود 30 سال است که دیوار تعرفه‌ای درکشور وجود دارد،این دیوار اگرچه به ایجاد تولیدکننده کمک کرد اما موجب رشد آن نشد کما این‌که تولیدکننده حرفه‌ای در صنعت پوشاک وجود ندارد و بخش عمده‌ای از بازار 20 هزار میلیارد تومانی پوشاک در سال به قاچاق پوشاک اختصاص پیدا می‌کند.
به‌گفته فاطمی، به دلیل وجود دیوار تعرفه‌ای، مواد اولیه باکیفیت در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل توان رقابت با رقیبان خارجی را از دست می‌دهند از سوی دیگر، بازرگانان نیز برای کسب سود بیشتر، به واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی و درجه چندم ترکیه روی می‌آورند.
این صنعتگر با اشاره به انعقاد قرارداد ترجیحی ایران با کشورهایی مانند قبرس، تونس و ... ادامه داد: در صورت افزایش تعرفه، تعدادی از بازرگانان به واردات برندهای قانونی و معتبر تشویق می‌شوند این در حالی است که امروز فقط 10-15 برند اصلی خارجی در ایران به ثبت قانونی رسیده‌اند، در صورت کاهش تعرفه نیز با سیل ورود برندهای قانونی و باکیفیت به بازار ایران مواجه خواهیم بود کما این‌که در ترکیه نیز چنین جریانی به وقوع پیوست.
فاطمی تصریح کرد: ممکن است در کوتاه‌مدت ورود برندهای معتبر به صنعت پوشاک کشور بسیار مثبت باشد اما در طولانی‌مدت، آسیب‌هایی به صنعت پوشاک کشور وارد خواهد کرد به همین دلیل بهتر است بخشی از تولیدات این برندها در ایران انجام شود؛ در این صورت، امکان سرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشورها، امکان‌پذیر می‌‌شود و همان‌طور که می‌دانید در ایران برخلاف کشورهایی مانند ترکیه از مزیت نیروی انسانی ارزان بهره‌مند هستیم.
وی به لزوم بازنگری در تعرفه واردات مواد اولیه نیز اشاره کرد.
صالحی نوع‌پرور- مدیرعامل شرکت تولیکا- ‌نیز با ابراز امیدواری نسبت ثمربخش بودن مذاکرات هسته‌ای، خواهان منطقی شدن تعرفه واردات پوشاک شد و گفت: خوشبختانه در ایران، هزینه حامل‌های انرژی و دستمزد کارگر نسبت به ترکیه به‌مراتب ارزان‌تر است و از این لحاظ کاملاً توان رقابت با ترکیه را داریم و بهتر است با همتایان ترکیه به رقابت بپردازیم. 
وی با بیان این طملب که  تهیه مواد اولیه باکیفیت و قیمت مناسب قابلیت رقابت ما را افزایش خواهد داد، اذعان داشت: پیشنهاد می‌کنم تعدیل تعرفه‌های واردات مشروط به حل معضل قاچاق شود. 
صادقی قهرودی- عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران - ضمن اشاره به ساختار نامناسب تولید در کشور ادامه داد: امکانات و تجهیزات تولید در کارخانه‌های داخلی اندک و در مقابل، قیمت تمام شده محصولات ایرانی بسیار بالاست. وی، فرهنگ‌سازی و لزوم آشنایی مردم با کیفیت محصولات ایرانی را مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه در حال حاضر، مردم خرید پوشاک خارجی را به تولید داخل ترجیح می‌دهند که این موضوع باید مورد توجه دست‌اندرکاران امر قرار گیرد.
اسماعیل‌پور- عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران - نیز اعتقاد داشت: دولت در مقابل فروش نفت به چین از طریق منابع رسمی، کالاهایی مانند پوشاک وارد می‌کند به همین دلیل حتی در صورت کاهش تعرفه، همچنان شاهد استمرار واردات پوشاک به کشور خواهیم بود زیرا فعالیتی مقرون به‌صرفه و سودآور تلقی می‌شود.
وی افزود: اصولاً نقش تعرفه در تولید چیست؟ ابتدا باید موانع تولید رفع شود سپس در مورد کاهش و افزایش تعرفه‌ها، صحبت کرد. معتقدم که با افزایش تعرفه و وجود موانع تولید باز هم مشکلی از صنعت برطرف نخواهد شد. 
شهلایی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- گفت: متأسفانه در شرایط مساوی با سایر رقیبان قرار نداریم و برخی اتخاذ شیوه‌های مختلف مانند دریافت کارت بازرگانی به نام افراد غیرفعال در حوزه تجارت و تولید، به «قاچاق رسمی» می‌پردازند و میلیاردها تومان سود به دست می‌آورند لذا علاقه‌ای به واردات رسمی و ثبت نام و عنوان خود در مراجع قانونی ندارند!
وی افزود: با افزایش قیمت دلار، فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان به وجود آمد به نحوی که مجموعه ما ‌جوراب آرین) موفق به صادرات قابل توجهی از محصولات خود شد اما مشکل اصلی ما کاهش نرخ دلار و افزایش تورم است.
مهندس شهلایی ضمن اشاره به افزایش تعداد دوک‌های ریسندگی در کارخانه‌های ویتنام توسط چین ، عنوان کرد: قیمت کارگر در چین رو به افزایش است به همین دلیل تمرکز خود را به تولید در کشورهایی مانند ویتنام قرار داده‌اند.
این تولیدکننده، تفکر جمعی، همدلی و هم‌افزایی تمام تولیدکنندگان و صنعتگران نساجی و پوشاک را در مورد کاهش یا افزایش تعرفه واردات ضروری دانست و گفت مشکلات صنعت با بحث‌های جداگانه و دور از هم رفع نخواهد شد.
باقری- مدیرعامل روناک‌جین- گفت: اعتماد و توجه مردم به برندهای خارجی به مراتب بیشتر از تولیدات داخلی است به همین دلیل علی‌رغم 30 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کارخانه و خرید و نصب ماشین‌آلات مدرن، محصولاتمان به دلیل تولید داخل، فروش چندان خوبی ندارند و مردم ترجیح می‌دهند تولیداتی با اتیکت خارجی بخرند!
وی معتقد بود که تعرفه، تأثیر چندانی بر تولیدات و فروش ندارد و بهتر است دولت به سمت حمایت از تولید حرکت کند.
تیرگر- مدیرعامل شرکت گالوس- نیز ضمن اشاره به مشکلات تولیدکنندگان پوشاک در اوایل انقلاب، گفت: صنعت پوشاک به رسانه‌ها و تبلیغات گسترده متکی هستند سایر کشورها مانند ترکیه این موضوع را کاملاً مدنظر قرار می‌دهند برای مثال در سریال‌های ترکیه، تمام لباس بازیگران یا دکوراسیون منازل و .. از تولیدات کارخانه‌های ترکیه استفاده می‌شود و به‌عنوان حامیان مالی آن سریال به شمار می‌آیند در حالی که ما برای معرفی و عرضه مد داخلی اقدام خاصی انجام نداده‌ایم. بنابراین تعرفه‌های واردات کاهش هم پیدا کنند آیا برنامه‌ای برای عرضه مد داریم؟ همان‌طور که می‌دانید ، مد از طریق شبکه‌های ماهواره و رسانه‌های مختلف وارد کشور می‌شوند و تولیدکننده پوشاک نیز براساس آن حرکت می‌کنند. کاهش و افزایش تعرفه هم روش درستی نیست ضمن این‌که صحبت در مورد آن هم چندان در صلاحیت تولیدکنندگان نیست!
نبوی- رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران- اشاره کرد: وزارت صنعت خوهان دریافت دیدگاه تشکل‌های نساجی در زمینه افزایش یا کاهش تعرفه واردات پوشاک است و قرار است نظرات موافق یا مخالف خود را به‌صورت مکتوب به آنان اعلام نماییم. ما تمام تلاش خود را برای انعکاس نظرات صنعتگران به عمل خواهیم آورد و البته صد درصدِ این نظرات اجرایی نخواهد شد!
جوانرود- مدیرعامل شرکت تن‌ریس- با بیان این مطلب که حیاط خلوت محصولات بی‌کیفیت وارداتی شده‌ایم، ادامه داد: واردکنندگان ( به خصوص در زمینه پوشاک زنانه) براساس منافع شخصی و کسب سود بیشتر، محصولات بی‌کیفیت چینی را وارد کشور می‌کنند و در این میان تولیدکننده داخلی به دلیل قیمت تمام شده بسیار بالاتر از مشابه خارجی، مجالی برای ادامه تولید پیدا نمی‌کند و به تدریج از صحنه رقابت خارج می‌شود، متأسفانه این اتفاق در بسیاری از واحدهای تولیدی به وقوع پیوسته‌است..
وی ضمن موافقت با افزایش تعرفه واردات پوشاک گفت: به این ترتیب برندهای معتبر خارجی با قیمت‌های مناسب وارد کشور خواهند شد اما در مقابل دیگر فرصتی برای تولیدکننده داخلی جهت رقابت باقی نمی‌ماند و همین سهم اندک خود را در بازار داخلی از دست خواهند داد.
این تولیدکننده یادآور شد: در جلسات مختلف در مورد مسائل و مشکلات صنعت پوشاک بحث می‌شود اما هیچ اتفاق رخ نمی‌دهد و مشکلی حل نمی‌شود شاید به این دلیل که با همدیگر اتحاد نداریم.
جوانرود اذعان داشت: باید بستری فراهم شود تا تولیدکننده در شرایط بهتر و مساعدتر به فعالیت ادامه دهد.
نیلفروش زاده -عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- معتقد بود:  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هزینه‌های بسیاری صرف مبارزه با واردات غیرقانونی کالا به کشور صرف می‌کند اما معتقدم تا زمانی که فرار اطلاعاتی وجود دارد، کاهش و افزایش تعرفه هیچ دردی را درمان نخواهد کرد. ما مشکلی با اجرای تعرفه واقعی نداریم اما آمار قاچاقچیان بسیار بالاست و کاهش تعرفه واردات مصداق شوت به دروازه خودی است!
وی، فرار مالیاتی را یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور تلقی کرد و گفت: دریافت مالیات در کشور ما به هیچ وجه عادلانه نیست و در صورت شفاف‌سازی اطلاعات واردکنندگان، بخش قابل توجهی از واردات غیرقانونی کاسته خواهد شد. 
محمدی- مدیرعامل سالیان- با طرح این پرسش که میزان تعرفه تا چه اندازه در قیمت تمام شده برندهای وارداتی موثر است؛ ادامه داد: بهتر است تدابیری برای کاهش قیمت تمام شده پوشاک داخلی اتخاذ نماییم تا به ایجاد رقابت برای تولیدکننده ایرانی منجر شود.
وی ضمن اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: پیش از موافقت با کاهش یا افزایش تعرفه، موافق شفاف‌سازی اطلاعاتی هستم به این معنا که آمار صحیح از سوی گمرکات کشور به دولت ارسال شود تا دولت طبق آمار صیحیح به تصمیم‌گیری بپردازد. به‌‌گفته محمدی، تعرفه نقشی در رقابت با قاچاق محصولات استوک ندارد.
زکی‌پور- عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران – گفت: تعادل تعرفه به نفع صنعت و تولیدات داخلی است و اجازه می‌دهد رقیبان به‌صورت شفاف به رقابت بپردازند و با تعرفه بالا به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. 
وی، یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت جهت مبارزه با قاچاق را ثبت برندهای خارجی در گمرکات دانست و گفت: به این ترتیب تولیدکننده خارجی، پاسخگوی محصولات خود در بازار ایران خواهد بود ضمن این‌که قابل شناسایی و دسترسی می‌باشد.
تیرگر- مدیرعامل شرکت گالوس- تصریح کرد: ابتدا جلوی قاچاق گرفته شود سپس تعرفه‌ها تغییر کند؛ این موضوع کاملاً به نفع تولیدکننده خواهد بود. متأسفانه با اسم تعرفه ترجیحی واردات انجام می‌شود اما در واقع همان قاچاق است و باید این معضل رفع گردد. 
شهلایی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- در ادامه جلسه پیشنهاد داد که  برندهای خارجی پس از ثبت قانونی در ایران، 30-40 درصد از تولیدات خود را به ایران منتقل کنند.
وی ضمن اشاره به این مطلب که حتی در صورت کاهش تعرفه، قاچاقچی به کار خود ادامه خواهد داد! افزود: اصلاح تعرفه به تنهایی معنا ندارد و دولت باید ابتدا راهکارهای مقابله با واردات غیرقانونی را ارائه دهد. بنابراین معتقدم با کاهش تعرفه واردات پوشاک و کنترل قاچاق، صنعت پوشاک به رشد قابل توجهی دست خواهد یافت.
شهلایی ضمن اشاره به سیاستگذاری‌های صحیح دولت ترکیه در زمان وزارت تورگت اوزال، عنوان داشت: وی به مدت 6 سال به صنعتگران و تولیدکنندگان ترکیه اجازه توسعه و گسترش فعالیت‌های خود را داد و سپس سیاست درهای باز را اجرایی نمود به این ترتیب ترکیه توانست به یکی از قطب‌های پوشاک تبدیل شود. 
وی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: با تعدیل تعرفه‌ها موافقیم به شرط مقابله با قاچاق...
فاطمی- نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران -  از سال1371 وارد عرصه تولید شده‌ام تا امروز که با 250 نیروی انسانی به تولید ادامه می‌دهم. سوال مشخص من این است که در صورت کاهش تعرفه، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ 70 میلیون نفر ایرانی، پوشاک را 50 درصد گرانتر از پوشاک ترکیه خریداری می‌کنند و در این میان بیشترین سود را فروشندگان و صاحبان بوتیک به خود اختصاص می‌دهند.
وی به تعدیل تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: در کشورهایی مانند چین، پاکستان و ترکیه، قاچاق وجود ندارد زیرا دیوار تعرفه‌ای متعادل و دولت هم تمام اراده خود را در این زمینه به کار می‌بندند.
فاطمی ضمن اشاره به این مطلب که تشکل‌ها و اتحادیه‌ها، چندان مورد توجه دولت نیستند زیرا برای دولت سودآور نیستند! اذعان داشت: در کشوری که 70 درصد پوشاک آن استوک، تقلبی و قاچاقی است با کاهش تعرفه و ورود برندهای قانونی و اصیل، تعادل در بازار شکل خواهد گرفت و فرصت سرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشورها فراهم می‌شود.
وی اضافه کرد: 30 سال است که اقتصاد دستوری وزیرزمینی در کشور حکمفرماست و همه به واردات غیرقانونی علاقه‌مند شده‌اند! در حالی‌که تولید با برند خارجی حرکت به سمت اقتصاد رقابتی خواهد بود و این فرصت را به دست خواهیم آورد که تولیدکنندگان برتر در عرصه رقابت باقی بمانند، به سرمایه‌گذاری مشترک با خارجی‌ها بپردازند و صنعت خرده‌فروشی ارتقا یابد و از سوی دیگر، مصرف‌کننده سود بیشتری به دست آورد. 
نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده پوشاک داخلی به دلیل گرانی قیمت مواد اولیه بالاتر از پوشاک ترکیه است.
یکتا- دبیر اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران – گفت: درآمدهای دولت به درامدهای حاصل از تولید و صنعت اتکا ندارد به همین دلیل توجه چندانی به رفع مشکلات تولیدکننده ندارد.
وی افزود: به جای حمایت دولت، خواهان ایجاد فضای مناسب برای رقابت و رفع قوانین دست و پاگیر هستیم؛ ضمن این‌که به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، ایدئولوژیکی، اجتماعی، سیاسی و ... مخالف الگوبرداری از صنعت پوشاک کشورهای دیگر هستم و معتقدم این ایده در اجرا، موفق نخواهد بود.
یکتا، راه ترقی و پیشرفت صنعت پوشاک را از مسیر همکاری با برندهای خارجی دانست و گفت: کشورهایی مانند ترکیه، هند، پاکستان، بنگلادش، کامبوج و .. نیز همین شیوه را پیش گرفته‌اند و چاره‌ای جز مراوده با دنیا و حضور در بده بستان‌های بین‌المللی نداریم.
نبوی- رئیس هیئت مدیره اتحادیه اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران – در  پایان جلسه عنوان داشت: با جمع‌بندی نظرات دوستان به این نتیجه رسیدم که به شرطی موافق تعدیل تعرفه واردات پوشاک هستیم که برندهای خارجی، بخشی از تولیدات خود را به ایران منتقل نمایند، ضمن این‌که راهکارهای موثر برای مبارزه با قاچاق نیز اندیشیده شود. 

9fbd1919-e433-46d7-98ef-cd8841c50625_20150630_135850
تاریخ: سه شنبه 9 تیر 1394