Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عصراقتصاد-مژده پورزکی: صنعت نساجی تاریخچه ای به طول عمر بشریت دارد و انتظار می رود ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین کشور های جهان در این صنعت، در مقابل سایر کشور های جهان پیشرو باشد. اما نه تنها نتوانسته ایم به این جایگاه برسیم، بلکه شرایط آنچنان نا مطلوب است که واردات محصولات نساجی در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه  افزایش 30 درصدی داشته و واحد های نساجی ما را به ورشکستگی کشانده است. از سوی دیگر مشاغل سخت و زیان آور مرتبط با صنعت نساجی و عدم حمایت مطلوب مسوولان گره بر تار و پود این صنعت زده است.

هنوز برخی از ماشین آلات واحد های نساجی، قدیمی و منشاء آلودگی های صوتی هستند. در همین راستا، هفته گذشته معاون روابط کار از تعدادی کارخانه‌های مدرن صنایع نساجی به منظور بازنگری در مشاغل سخت و زیان‌آور مرتبط با صنایع نساجی بازدید کرد. رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اعلام این خبر افزود: قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور متعلق به سال‌های دور است که با توسعه و پیشرفت صنایع نساجی و نصب ماشین‌آلات مدرن در اغلب کارخانه‌های نساجی، بازنگری آن ضروری به نظر می‌رسد. محمد مروج یادآور شد: هنوز در برخی از واحدهای نساجی، ماشین‌آلات قدیمی وجود دارند که منشأ آلودگی‌های صوتی هستند اما این مشکل نیز با استفاده از گوشی‌های پیشرفته قابل رفع است. وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های انجمن و وزارت کار، قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور در حوزه صنایع نساجی ساماندهی‌ شوند.

خروج مواد پتروشیمی از بورس تهدیدی برای صنایع پایین‌دستی

ماه گذشته تصمیمی مبنی بر خروج عرضه مواد پتروشیمی به بهانه رونق صادرات از بورس گرفته شد. برخی از کارشناسان بر این عقیده اند که این اقدام به نفع صنایع پایین‌دستی نخواهد بود. نائب رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در این رابطه گفت: پیش از عرضه مواد پتروشیمی از طریق بورس، روند نامطلوبی در توزیع مواد مذکور در کشور حاکم بود و جای بسیار خرسندی است که در حال‌حاضر، تولیدکنندگان صنایع نساجی بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی، مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس تهیه می‌کنند و تا زمانی که عرضه ‌مناسب و قیمت منطقی بر بازار عرضه و تقاضای مواد پتروشیمی حکمفرما نشود قطعاً بورس، بهترین گزینه برای عرضه و تأمین این محصولات خواهد بود.
دکتر شیبانی افزود: با این حال چندی پیش جلسه ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان این وزارتخانه، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی و تعدادی از صادرکنندگان برپا شد و متأسفانه از انجمن صنایع نساجی که نقش بسیار مهم و موثری در صادرات کالاهای غیرنفتی ایفا می‌کند، جهت حضور در این نشست دعوت به عمل نیامد. وی ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از این است که در جلسه یاد شده، با ارائه اطلاعات ناکافی به جناب آقای مهندس نعمت‌زاده و حاضران در جلسه، ایشان قول مساعد جهت خروج عرضه مواد اولیه پتروشیمی از بورس را اعلام ‌می‌کنند که نخستین عکس‌العمل انجمن صنایع نساجی در مخالفت با این موضوع، ارسال نامه‌ای به وزیر محترم صنعت، قائم‌مقام وزیر، معاونت تولید و مدیرکل دفتر نساجی وزارت صنعت بود؛ در این نامه متذکر شده‌ایم که در شرایط کنونی خروج عرضه مواد پتروشیمی از بورس، قطعاً به نفع صنایع پایین‌دستی نخواهد بود و در خواست کرده ایم حداقل این تصمیم با اجماع تمام تشکل‌های مرتبط، اجرایی شود و نه براساس نظرات یک گروه خاص.

تعطیلی واحد های نساجی در پی افزایش واردات

شرایط صنعت نساجی ایران آنچنان نا مطلوب است که واردات محصولات نساجی در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه  افزایش 30 درصدی داشته است. دبیر انجمن نساجی استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: همین اقدامات است که کمر صنعت نساجی داخلی را می‌شکند. مظفر چلمقانی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای نساجی تعطیل شده‌اند و یا با ظرفیت‌های بسیار پایین کار می‌کنند که نشان از وخامت حال صنعت نساجی است.

وی با بیان اینکه مشکلات دامن‌گیر صنعت نساجی بسیار است اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مسائلی است که به شدت با آن درگیر هستیم و همکاری مناسبی در راستای حل مشکلات مالیاتی نمی‌شود. متاسفانه اراده حمایت از صنعت نساجی وجود ندارد و همین موضوع باعث شده این صنعت روز به روز ضعیف‌تر شود. چلمقانی تصریح کرد: کار به جایی رسیده است که حتی کفن مردگان نیز از هند وارد می‌شود و صنعت نساجی حتی در این بخش هم در حال از دست دادن جایگاه خود است. دبیر انجمن نساجی استان اصفهان اعلام کرد: بانک‌ها نیز همچنان به سیاست‌های منقبضانه و سختگیرانه خود ادامه می‌دهند و همین موضوع باعث بروز مشکلات بیشتری برای این صنعت شده است.
تدوین استراتژی توسعه صنعت پوشاک
با توجه به مشکلات مطرح شده، صنعت پوشاک همچون دیگر صنایع، نیاز به یک استراتژی برای رسیدن به جایگاه واقعی خود دارد. رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در این خصوص گفت: قرارداد منعقد شده میان دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سند استراتژی توسعه صنعت پوشاک توسط متخصصین و اساتید این دانشکده (به ویژه دکتر لطیفی و دکتر باقر زاده) در حال تدوین است و پس از تکمیل طرح در اختیار وزارت صنعت قرار خواهد گرفت. وی آمادگی انجمن صنایع نساجی را جهت مطالعه و ارائه راهکارهای مورد نیاز طرح مذکور اعلام کرد و گفت: پروژه تدوین سند استراتژی توسعه صنایع نساجی با جدیت توسط انجمن دنبال می‌شود.

تاریخ: یکشنبه 14 تیر 1394