Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر :94/04/24

 

محمدحسن سیدزاده – گروه صنعت: در فرهنگ مصرفی پوشاک، نشان(برند) نقش قابل توجهی دارد اما در پوشاکی همچون کت و شلوار که کالایی لوکس به شمار می‌رود، این اهمیت دوچندان می‌شود. به نحوی که فارغ از کیفیت محصول، کت و شلوارهایی با نشان(برند)های خارجی با قیمت‌های چندین میلیون تومانی در بازار عرضه می‌شوند.

استقبال از نشان(برند)های خارجی در فرهنگ مصرفی ایران باعث شده تا برخی از تولیدکنندگان غیررسمی داخلی برای کسب سود بیشتر کت و شلوارهای تولیدی خود را با نشان(برند)های خارجی و با قیمت‌های چند میلیونی در بازار عرضه کنند به طوری که قیمت تمام‌شده آنها یک دهم قیمت عرضه شده محصول هم نیست. به گفته صاحب‌نظران فرهنگ مصرفی پوشاک در ایران، ضعف در نشان(برند)سازی داخلی و کنترل نکردن قیمت کالاهای خارجی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از مهم‌ترین دلایل اختلاف قیمت افسارگسیخته نشان(برند)های خارجی تقلبی با نشان(برند)های داخلی است.

 


تولید پوشاک صنعتی نیست
 محمد مروج‌حسینی، رییس انجمن صنایع نساجی ایران در گفت‌وگو با درباره صنعت کت و شلوار در ایران گفت: پوشاک صنعتی کارگر بر بوده و از آنجا که همواره درگیر مسائل کارگری است و قانون کار نیز حمایت چندانی از تولید نکرده،‌ تولید پوشاک صنعتی نشده و بیشتر تولیدات در کارگاه‌های کوچک و واحدهای زیرپله‌ای انجام می‌شود که در این شرایط قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: در حال حاضر برخی تولیدات به شکل تک‌دوزی وارد بازار می‌شود که برای فروش بیشتر از نشان(برند)های خارجی استفاده می‌کنند، بنابراین تعداد اندکی واحد صنعتی در حوزه کت و شلوار فعالیت می‌کنند.

 


مروج با بیان اینکه ۷۰درصد پوشاک در ایران وارداتی است، اظهار کرد: با وجود توانایی‌های مناسب در تولید پوشاک همچنان نشان(برند) خارجی در بازار حرف نخست را می‌زند چراکه فرهنگ غلطی در کشور حاکم است که مردم حتی به کیفیت کالا نیز توجه چندانی ندارند و تنها به دنبال نشان(برند) هستند.
رییس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه هم‌اکنون در پوشاک مسائل فرهنگی با مسائل اقتصادی درهم آمیخته شده است، گفت: کت و شلوار همچون خودرو برای برخی افراد کالای لوکس محسوب می‌شود و افرادی که ۲میلیارد تومان برای یک خودرو هزینه می‌کنند تا در ترافیک تهران با سرعت اندک دور دور کنند در حالی که آن خودرو برای جاده و با سرعت بسیار بالا طراحی شده، برای فخرفروشی هم که شده، حاضرند هزینه‌های چندمیلیون تومانی برای یک نشان(برند) تقلبی و بی‌کیفیت کنند.

 


قیمت تمام‌شده تقلبی‌ها یک‌دهم قیمت فروش
مروج‌حسینی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده کت و شلوارهای چند میلیونی یک‌دهم قیمت عرضه شده در بازار هم نخواهد بود، گفت: قیمت تمام‌شده کت و شلوار با پارچه مرغوب و دستمزد بالا حداکثر ۲۰۰ هزار تومان تمام می‌شود، اما زمانی که با عنوان نشان(برند) عرضه می‌شود، هزینه‌های دیگر مربوط به نشان(برند) نیز به محصول اضافه می‌شود.
رییس انجمن صنایع نساجی ایران درباره میزان گستردگی نشان(برند)های تقلبی در بازار تصریح کرد: در سال‌های اخیر «ترکیه» به یکی از تولیدکنندگان بزرگ پوشاک در دنیا تبدیل شده به نحوی که سالانه ۵/۱۸میلیارد دلار صادرات پوشاک به سراسر دنیا دارد. درنتیجه مقدار زیادی از پوشاک به‌ویژه کت و شلوار از ترکیه به‌صورت رسمی و قاچاق وارد کشور می‌شود بنابراین کالاهای عرضه‌شده با نشان(برند)های تقلبی حدود ۲۰درصد بازار را در اختیار دارند.

 


وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال ایجاد نشان(برند) داخلی در پوشاک است، تصریح کرد: این مسئله نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی دولت است و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پیگیر ساماندهی نشان(برند) در پوشاک است. در همین حال کشورهای دیگری همچون «بنگلادش» با پشتیبانی دولت توانسته‌اند امروز به صادرات ۳۰میلیارد دلاری پوشاک دست یابند.
به گفته مروج‌حسینی، مهم‌ترین مسئله برای گسترش صادرات، تعامل با دنیاست که خوشبختانه با توافق حاصل شده این امر میسر خواهد شد.

 


وی با اشاره به لازمه‌های نشان(برند)سازی در ایران گفت: درحال‌حاضر هیچ‌گونه کنترل قیمتی روی کالاهای وارداتی وجود ندارد در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کنترل زیادی بر تولیدکنندگان داخلی شناخته‌شده دارد که در چنین شرایطی نشان(برند)سازی امکانپذیر نخواهد بود.
مروج با تاکید بر اینکه کنترل این سازمان به معنای قیمت‌گذاری نیست، افزود: قیمت‌گذاری در صنعت نساجی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام نمی‌شود اما اگر شکایتی از سوی مصرف‌کنندگان مطرح شود این سازمان جریمه‌های سنگینی برای تولیدکنندگانی که به دنبال نشان(برند)سازی هستند، صادر می‌کند و در محاسبه قیمت تمام‌شده، موضوعی به عنوان نشان(برند) را ملاک عمل قرار نمی‌دهد.

 


هیچ نشان(برند) خارجی در ایران نمایندگی ندارد
در همین حال مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولیدو صادرات نساجی و پوشاک ایران  در گفت‌وگو با صمت درباره کت و شلوارهای چندمیلیون تومانی گفت: کت و شلوار چند میلیون تومانی در تولیدات داخلی وجود ندارد مگر تعداد اندکی که در واحدهای زیرپله‌ای تولید و با نشان(برند)های تقلبی در بازار عرضه می‌شود و مابقی نیز نشان(برند)های خارجی تقلبی هستند که تولید کشور «چین» بوده و به شکل قاچاق وارد بازار می‌شوند.

 


یکتا با بیان اینکه مصرف‌کنندگان ایرانی بیشتر به‌دنبال پوشاک خارجی هستند، افزود: تقاضا برای نشان(برند)های خارجی در ایران وجود دارد و از سوی دیگر کنترلی برای قیمت‌های نشان(برند)های خارجی وجود ندارد و برخلاف کنترل‌های سختی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت تولیدات داخلی دارد هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت کالاهای خارجی وجود ندارد.
دبیراتحادیه تولیدو صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه به‌طور کلی کنترل قیمت در پوشاک اشتباه است، اظهار کرد: اختلاف قیمت کت و شلوارهای خارجی با ایرانی را باید در کنترل قیمت‌های ناعادلانه جست‌وجو کرد.

 


وی با بیان اینکه کیفیت بسیاری از کالاهایی که با نشان(برند)های خارجی تقلبی در بازار عرضه می‌شود از محصولات داخلی پایین‌تر است، گفت: شکایت‌های زیادی از مصرف‌کنندگان به‌دست اتحادیه رسیده که پوشاک با نشان(برند) خارجی و کیفیت پایین تهیه کرده‌اند و از آنجا که هیچ مرجعی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد شکایت خود را به اتحادیه ارجاع داده‌اند.
یکتا با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ نشان(برند) خارجی در ایران نمایندگی ندارد، افزود: تمامی کالاهای موجود قاچاق و تقلبی بوده و تمامی فروشگاه‌هایی که با اسم نشان(برند)های مختلف ایجاد شده‌اند تقلبی هستند و اگر مکاتبه‌ای با این شرکت‌ها انجام شود مشخص می‌شود که هیچ نمایندگی در ایران از سوی این شرکت‌ها وجود ندارد اما متاسفانه هیچ سازمانی بر این موضوع نظارت ندارد.
وی با بیان اینکه در ایران موضوعی به نام نشان(برند) وجود ندارد، تصریح کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ دفتر یا کمیسیونی برای ساماندهی نشان(برند) وجود ندارد و سازمان‌هایی همچون بیمه، شهرداری، مالیات و... به نام نشان(برند) حساس هستند و نشان(برند)ها را بیشتر از واحدهای دیگر مورد بررسی قرار می‌دهند.

 


دبیر اتحادیه تولیدو صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه گفت: به‌تازگی در هیات وزیران آیین‌نامه‌هایی در حمایت از نشان(برند) تدوین شده است. باید منتظر ماند و دید که جزئیات این برنامه‌ها تا چه اندازه می‌تواند به ساماندهی نشان(برند) در ایران کمک کند.
 وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷ نشان(برند) ایرانی برای کت و شلوار وجود دارد، گفت: حدود ۴ نشان(برند) باسابقه در این صنعت وجود دارد و تعدادی نیز در چند سال اخیر شروع به فعالیت کرده‌اند اما به علت محدودیت‌های موجود تعداد نمایندگی‌های این نشان(برند)ها محدود بوده و نشان(برند)ها ترجیح می‌دهند با نمایندگی کمتر اقدام به فعالیت کنند.
بنابر این گزارش، قبل از تلاش‌های انجام شده برای ساماندهی نشان(برند) در پوشاک ایرانی باید بر امر قیمت‌گذاری و اصل بودن نشان(برند)های خارجی در بازار نظارت شود تا صنعتی شدن پوشاک برای واحدهای تولیدکننده مقرون به صرفه باشد و در ادامه نشان(برند)سازی نیز انجام شود.

تاریخ: چهارشنبه 24 تیر 1394