Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر : 94/04/31

موج-معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: افزايش يکباره تعرفه گمرکي در هر کشوري باعث افزايش گراني و قاچاق کالا از طريق مرزها مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، ولي الله افخمي عصر پنج شنبه در جريان بررسي مشکلات دو واحد توليدي دانش بنيان در شهرک صنعتي مشهد به افزايش تعرفه گمرکي در عراق اشاره کرد و افزود: به مسوولان عراق پيشنهاد داده شد که تعرفه گمرکي را يکباره 40 درصد افزايش ندهند؛ چراکه موجب گسترش قاچاق کالا از مرزهاي آن کشور مي شود.
وي يادآورشد: يکي از درآمدهاي هر کشور از محل عوارض گمرکي براي واردات است به طوري که پارسال 135 هزار ميليارد ريال از محل عوارض گمرکي نصيب ايران شد لذا در مورد عراق نيز افزايش تعرفه گمرکي اجتناب ناپذير است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به مشکلات دو واحد توليدي دانش بنيان در مشهد اشاره کرد و گفت: شرکت صنايع پخت نان بايد دامنه صادرات خود را گسترش دهد و حلقه اتصال بين اين شرکت و واحدهايي که در صنعت پخت نان فعال هستند ايجاد گردد.
وي سپس به مشکل مطالبات شرکت کيان ترانسفو از دستگاه هاي دولتي پرداخت و گفت: بنا به دستور وزير صنعت، معدن و تجارت نامه اي تحت عنوان ليست مطالبات اين شرکت از دستگاه هاي دولتي تهيه و به صورت جداگانه مورد بررسي قرار خواهد گرفت تا همه مطالبات وصول شود.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران درباره مشکل کمبود نقدينگي براي تامين مواد اوليه شرکتهاي دانش بنياني مانند کيان ترانسفو گفت: شرکت هايي که به دليل کمبود نقدينگي نمي توانند خريد مواد اوليه خود را انجام دهند، مي توانند تامين مواد اوليه خود را از طريق بانک انجام دهند و در مقابل درآمد حاصل از فروش آن محصول به بانک اختصاص خواهد يافت.
مديرعامل شرکت صنايع پخت مشهد که نخستين واحد دانش بنيان و از شرکت هاي موفق با برند جهاني در حوزه توليدات ماشين آلات پخت نان صنعتي و شيريني ها به شمار مي رفت ، گفت : اين کارخانه در سال 1370 با سرمايه گذاري 160 ميليارد ريال و اشتغال زايي براي 75 نفر شروع به کار کرد و اکنون 114 محصول با ظرفيت توليد 780 دستگاه در سال به بازار عرضه مي کند.
ابوالقاسم اسحاق آبادي افزود: 90 درصد نيازبخش پخت نان و شيريني مشهد و 20 درصد نياز بخش پخت نان و شيريني کشور از طريق ماشين آلات شاخته شده توسط اين شرکت تامين مي شود.
وي با بيان اين که برند محصولات اين شرکت در سال 1371 ثبت جهاني شده است، افزود: صادرات دانش فني ماشين آلات صنايع پخت نان به کشورهاي اروپا و آسيا و منطقه خاورميانه را از دهه 70 آغاز کرديم و براساس آخرين آمار ، صادرات اين شرکت در سال گذشته به 27 ميليارد ريال رسيد.
وي اظهارکرد: ماشين آلات ساخته شده در اين کارخانه يا مهندسي معکوس ماشين آلات خارجي يا محصول ابداعات و فناوريهاي جديد در اين عرصه است.
وي با بيان اين که بخش قابل توجهي از توليدات شرکت صنايع پخت نان مشهد به عراق صادر مي شود، افزود: قرار است تعرفه گمرکي براي واردات به عراق افزايش يابد که اين مساله مشکلاتي را براي اين شرکت بوجود مي آورد، از سوي ديگر فعاليت گسترده واحدهاي زيرپله اي عرضه محصولات اين شرکت در بازار را دچار مشکل کرده است.
مديرعامل شرکت صنايع کيان ترانسفو نيز که انواع ترانسفورماتور و پست هاي انتقال و توزيع برق را توليد مي کند و در کاهش تلفات شبکه هاي انتقال و توزيع موثر است گفت: اين شرکت در سال 1388 با سرمايه گذاري 360 ميليارد ريال و اشتغالزايي براي 450 نفر راه اندازي شد.
محمدباقر سوزنچي افزود: ظرفيت توليد اين کارخانه 10 تا دو هزار دستگاه انواع ترانسفورماتور و پست هاي انتقال و توزيع برق در سال است که در اين عرصه تاکنون باعث صرفه جويي ارزي به ميزان 100 ميليون دلار شده است.
وي بيان کرد: اين شرکت براي نخستين بار در جهان موفق شد پست کمپکت 63 کيلووات را توليد کند.
وي مشکل عمده خود را کمبود نقدينگي براي خريد ماده اوليه توليد ترانسفورماتور يعني ورق هسته از کشور چين عنوان کرد و گفت: اگر اين ورق هسته تامين نشود تا چندماه ديگر اين واحد توليدي تعطيل مي گردد.
وي افزود: از سوي ديگر مطالبات اين کارخانه در خصوص فروش پست هاي انتقال و توزبع برق به دستگاه هاي دولتي هنوز وصول نشده است.
سوزنچي اظهار کرد: پارسال يک ميليون و 500 هزار دلار ترانس به کشور عراق و حدود 570 هزار دلار به کشورهاي آسياي ميانه صادر شد که امسال اين ميزان صادرات به عراق کاهش يافته است.
هم اکنون 80 شرکت دانش بنيان در استان خراسان رضوي فعاليت دارند

 

تاریخ: چهارشنبه 31 تیر 1394