Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر : 94/04/31

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: ما از معاون اول رئیس جمهور می‌خواهیم تا یارانه بخش صنعت از محل هدفمندی که حدود 10 درصد بود، پرداخت شده تا کمک کار صنعت و تولید باشد.

خبرگزاری فارس: یارانه بخش صنعت از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین پیرمؤذن عصر امروز در جلسه شورای اداری و منتخبان استان اردبیل که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن فدک اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: بعد از حضور معاون اول رئیس جمهور در اتاق ایران گشایش خاصی را در فضای کسب و کار و رونق گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شاهد هستیم به طوریکه با همراهی نمایندگان مجلس انتظار می‌رود به سرعت موانع و مشکلات با تکیه بر نگاه ملی و رفع موانع سرمایه‌گذاری‌ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت صنعت استان با بهره‌وری 25 درصد اصلاً مطلوب نیست، ‌تصریح کرد: اکثر واحدهای تولیدی از مشکل کمبود نقدینگی و بدهی‌های سنگین به بانک‌ها گله‌مند هستند که امیدواریم با تدبیری درست این مشکلات برطرف شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران به قانون مستمر محیط کسب و کار و تدبیر لایحه آن در دولت اشاره کرد و گفت: با عملیاتی شدن این قانون دو مشکل اساسی تولید کشور نظیر مشکل مالیات‌های مستقیم و تأمین اجتماعی برطرف شده و اتاق بازرگانی نیز به نمایندگی از فعالان بخش غیردولتی تلاش می‌کند تا در این حوزه تحول جدی و اساسی رخ دهد.

پیرمؤذن با بیان اینکه لایحه حمایت از واحدهای تولیدی در مجلس مطرح شده و انتظار می‌رود بعد از گذشت 20 ماه با تصویب نهایی برای اجرا ابلاغ شود، افزود: پیگیری‌های هیئت دولت در اجرایی شدن این لایحه قطعاً فرصتی را برای حمایت جدی از سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

وی به رکود واحدهای تولیدی و وضعیت داخلی صنایع اشاره کرد و ادامه داد: با توافق اخیر هسته‌ای امیدواریم هیئت‌های کشورهای اروپایی که اغلب برای سرمایه‌گذاری در کشورمان حاضر می‌شوند، به تحرک‌بخشی این حوزه بیش از گذشته کمک کنند و ما بیشتر و بهتر از این بتوانیم در این عرصه توانمندی‌ها و کارآمدی‌ها را شاهد باشیم.

پیرمؤذن بیان کرد: با تدبیر دولت یازدهم هم در استمهال بدهی واحدهای تولیدی و هم تزریق نقدینگی به واحدهای صنعتی تلاش‌های جدی انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل ضرورت ایجاد مشوق‌های حمایتی از تولیدکنندگان و صنعتگران را به ویژه در بخشودگی‌های مالیاتی و استمهال بدهی‌های بانکی خاطرنشان کرد و گفت: حضور هیئت‌های اقتصادی و تجاری خارجی در کشور باید به سمت استان‌ها نیز کشیده شود.

وی به وضعیت صنایع و واحدهای تولیدی استان نیز اشاره کرد و افزود: در استان اردبیل سیستم بانکی به قدری ضعیف است که حتی توان تأمین منابع واحدهای تولیدی و صنعتی را ندارد و بهره‌مندی از اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز با مشکلاتی جدی روبه‌رو شده است.

پیرمؤذن در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با پیگیری‌های مختلف کمیسیون تسهیل اکثر پرونده‌های ورودی مربوط به نیاز جدی واحدهای تولیدی به نقدینگی و استمهال بدهی‌هاست به طوریکه 85 درصد معوقات بانکی در قالب واحدهای تولیدی درخواست استمهال بدهی‌های خود را کرده‌اند.

وی ضرورت تزریق 10 درصد سهم هدفمندی یارانه‌ها را به بخش صنعت یادآور شد و بیان کرد: ما حتی حاضر هستیم مابه‌التفاوت این نرخ به صورت بهره بانکی در نظر گرفته شده و به واحدهای تولیدی پرداخت شود.

پیرمؤذن اضافه کرد: تاکنون بعد از 18 ماه از این مصوبه از محل 10 درصد که رقمی معادل 400 میلیارد تومان اعتبار کمکی برای واحدهای تولیدی و صنعتی بود ریالی به استان‌ها واریز نشده است.

وی به تولید بالای سیب‌زمینی در استان اردبیل با ظرفیت بیش از یک میلیون تن اشاره کرد و ادامه داد: 80 درصد صادرات گمرکات استان سیب‌زمینی است و با تقویت روابط با کشورهای مختلف می‌توان صادرات این محصول را انجام داد.

پیرمؤذن گفت: انتظار داریم دولت یارانه و جوایز صادراتی را به صادرکنندگان پرداخت کند تا هر چه سریع‌تر این بخش با توان مضاعف تقویت شده و توسعه پیدا کند.

تاریخ: چهارشنبه 31 تیر 1394