Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر : 94/05/05

موج - گزارش گمرک ايران از تداوم کاهش حجم تجارت خارجي ايران در ۴ ماهه اول امسال حکايت دارد به طوري که در اين مدت صادرات ۱۵.۲۰ درصد و واردات ۲۰.۱۸ درصد کاهش نشان مي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، گمرک جمهوري اسلامي، آمار تجارت خارجي ايران در چهار ماهه نخست امسال را اعلام کرد.
بر اين اساس در اين مدت، ۱۴ ميليارد و ۱۵ ميليون دلار انواع كالا از ايران به ساير كشورها صادر و در مقابل ۱۳ ميليارد و ۸۲۲ ميليون دلار نيز وارد كشور شده است.
همچنين ميزان وزني كالاهاي صادراتي كشورمان در مدت يادشده ۳۲ ميليون و ۴۴۲ هزار تن و ميزان وزني كالاهاي وارداتي نيز ۱۱ ميليون و ۳۹۲ هزار تن گزارش شد.
در همين حال، صادرات كشورمان ۱۵.۲۰ درصد و واردات ۲۰.۱۸ درصد كاهش داشته است. كارنامه تجارت خارجي ايران در اين مدت حاكي از آن است كه كاهش ۳۹.۳۹ درصدي صادرات ميعانات گازي بيشترين تأثير را در كاهش حجم صادرات كشورمان داشته است.

كشورهاي عمده صادركننده كالا
اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسي، شامل گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده به ارزش ۶۷۵ ميليون دلار و سهم ارزشي ۶ و ۲۵ صدم درصد، پروپان مايع شده به ارزش ۵۴۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴ و ۹۹ صدم درصد و قير نفت به ارزش ۴۸۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴ و ۴۴ صدم درصد بوده است.

عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني
چين همچنان بزرگ‌ترين خريدار كالاهاي ايراني به‌شمار مي‌رود. اين كشور در ۴ ماهه نخست امسال ۷ ميليون و ۹۱۲ هزار تن كالا به ارزش ۲ ميليارد و ۵۶۲ ميليون دلار از ايران وارد كرد. پس از اين، كشور عراق قرار دارد. صادرات به عراق نيز در اين مدت با ۴ درصد افزايش به يك ميليارد و ۹۹۷ ميليون دلار رسيد.
امارات متحده عربي در اين مدت يك ميليارد و ۶۸۳ ميليون دلار انواع كالا از ايران وارد كرد و با ۳۴ درصد افزايش نسبت به پارسال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
هند در رتبه چهارم قرار گرفت. صادرات ايران به هند در اين مدت ۹۱۳ ميليون دلار بود كه ۳۳ درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنين افغانستان نيز ۸۱۱ ميليون دلار كالا از ايران وارد كرد و در رتبه پنجم قرار گرفت.

اقلام عمده واردات
اين كالاها به ترتيب شامل ذرت دامي به ارزش ۴۳۰ ميليون دلار، برنج به ارزش ۳۰۲ ميليون دلار، كنجاله سويا به ارزش ۲۹۷ ميليون دلار و ماشين‌آلات شكل دادن محصولات معدني به ارزش ۲۷۱ ميليون دلار هستند. قطعات منفصله جهت توليد خودروي سواري نيز عنوان پنجمين كالاي عمده وارداتي كشورمان در اين مدت است كه به ارزش ۲۶۴ ميليون دلار وارد كشورمان شده است.

كشورهاي عمده صادركننده كالا
چين در اين مدت عمده‌ترين كشور صادركننده كالا به ايران بوده است. سهم اين كشور از كل واردات كشورمان ۳ ميليارد و ۵۱۸ ميليون دلار بود.
با اين حال، صادرات چين به ايران در مدت يادشده بيش از ۹ درصد كاهش داشته است. امارات متحده عربي رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در اين مدت ۳ ميليارد و ۳۸ ميليون دلار انواع كالا به ايران صادر كرده كه مجموع صادرات اين كشور نيز با ۳۲ درصد كاهش همراه بوده است.
رتبه‌هاي بعدي نيز به كره جنوبي، تركيه و هند اختصاص دارد كه هر يك از اين كشورها به ترتيب يك ميليارد و ۲۶۵ ميليون دلار، يك ميليارد و ۵۶ ميليون دلار و ۸۴۳ ميليون دلار انواع كالا به ايران صادر كرده‌اند.

 

تاریخ: دوشنبه 5 مرداد 1394