Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر : 94/05/14

خبرگزاری تسنیم: ۱۰ماه حقوق معوق کارگران معدن زغال سنگ آق دربندسرخس،یک سال حقوق معوق کارگران سها طب،تعطیلی کارگاه های چرم مشهد ،ورشکستگی کارخانه وحقوق معوقه کارگران مشهد نخ بیانگر وضعیت تولید در کلان شهر کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بی توجهی دولت به  تولید ملی انتقادی است که شاید بارها از سوی مقامات مختلف به دولت بیان شده است.در حالی که مقامات مسئولان از این خبر می‌دادند که با ایجاد توافق درمذاکرات 1+5بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی حل می‌شود اما شواهد حاکی از این است که چنین نشد و  دور تازه تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران آغاز شد.

* 10ماه حقوق معوق کارگران معدن زغال سنگ آق دربندسرخس

علاوه براینکه دیروز مقامات خبر از تعطیلی 80 شرکت قزوینی دادند ؛ حقوق کارگران 3 تا 50 ماه تأخیر افتاده است. امروز خبر از این رسیده است که دریکی از کلان شهرها کشور نیز مشکلات تعطیلی وجود دارد. به طور مثال معدن زغال سنگ آق دربند سرخس در فاصله 141 کیلومتری شمال شرق شهرستان مشهد واقع است. عملیات استخراج معدن به روش کند و آکند و در حال حاضر در 4 تونل انجام می شود. سنگهای منطقه بطور کلی شامل سنگ های بازیک و اولترابازیک از قبیل دونیت، سرپانتینیت غنی از آنتی گوریت، گابرو، بازالت های دگرگون شده و چرتهای قرمز رنگ به ستبرای چند سانتی متر تا چند متر که بلافاصله بالای واحد ولکانیکی قرار گرفته و بالاخره لایه های آهکی می باشد. با توجه به نوع زغالسنگ معدن آق دربند که دارای میزان خاکستر متوسط 30 درصد و مقدار گوگرد 1 درصد می باشد، از حدود 30 سال پیش اقدام به احداث کارخانه زغالشویی در فاصله 2 کیلومتری معدن گردیده است. با توجه به اینکه میزان گوگرد موجود در زغالسنگ در حد استاندارد مورد نیاز برای تولید کک می باشد، عملیات فرآوری به کاهش خاکستر زغال اختصاص دارد. ظرفیت کارخانه 11 تا 12 تن بر ساعت است. با این تفاسیر کار سخت کارگران این معدن حدود 10  ماه است که حقوق گرفته اند.

*یک سال حقوق معوق کارگران سها طب

 همچنین صنایع مهندسی پزشکی «س‌ها طب» در مشهد یکی از شرکت‌های معتبر در صنعت تولید تجهیزات پزشکی در ایران است که از سال 83 به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلاتی که در زمینه فروش محصولات خود داشت، دچار مشکل شد و توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارخانه را از دست داد.

به ادعای کارگران، این واحد تولیدی تا سال 87 حدود 120 کارگر فعال داشت اما به سبب مشکلات مذکور بخش زیادی از  کارگران خود را از دست داد تا به جایی که اینک تعداد کارگران به 14 نفر رسیده است و این تعداد نیز از تیر ماه سال 93 حقوق نگرفته‌اند.

کارگران شرکت سها طب می‌گویند، مشکلات تولید تجهزات پزشکی مالکین کارخانه را بر آن داشت که با استفاده از تجهیزات موجود در زمینه‌های دیگری  به فعالیت کارخانه ادامه دهند. این کارخانه علاوه بر تولید تجهیزات پزشکی و طراحی آن در زمینه تولید سازه‌های فلزی نیز فعالیت دارد. در حال حاضر اعم فعالیت این کارخانه در تولید واجرای پروژه‌ای فلزی صورت می‌گیرد.

*تعطیلی کارگاه های کفش و چرم مشهد با قاچاق کفش های چینی و تایلندی

از دیگر شرکت های دارای مشکل چرم مشهد است. تعطیلی کارگاه های کفش و چرم مشهد با قاچاق کفش های چینی و تایلندی از جمله مشکلات متعدد در بازار کفش است.

در مشهد حدود 70 کارخانه چرم سازی بود که در حال حاضر به 20 کارخانه رسیده و مابقی تعطیل شده است.تولیدکننده برای این که توان رقابت با کالاهای وارداتی داشته باشند، مشکلاتی سد راه دارد که باید رفع شود. مشکل سودبانکی ومسائل مختلف کارگری است، همچنین بیگانه بودن تولیدکننده با مد روز و به روز نکردن تولیدات با ذائقه مردم دیگر مشکل سد راه تولیدکننده است.قاچاق کفش های چینی و تایلندی با نازل ترین قیمت در بازار بیداد می کند که منجر به بیکاری کارگاه های کفش و چرم کشور شده است.

* ورشکستگی کارخانه وحقوق معوقه کارگران مشهد نخ

مشهد نخ از دیگر کارخانه های دارای مشکل است که در سال 91، به دلیل آتش سوزی کارخانه نخ مشهد که 5 الی 6 میلیارد تومان از الیاف و محصولات این واحد تولیدی را از بین برد، این کارخانه به مشکلات مالی سختی روبرو بود. بالاخره پس از گذراندن دوره های سخت توانست به فعالیت خود ادامه دهد. این کارخانه تولید پتو به دلیل واردات بی رویه رو به تعطیلی رفته است.

برخی از تولیدکنندگان پتو به دلیل این‌که توان رقابت با محصولات چینی را از دست داده‌اند، رو به تولید سایر محصولات صنایع خواب مانند بالش و تشک آورده‌اند. در واقع این دسته تولیدکنندگان تلاش کرده‌اند با تنوع دادن به محصولات تولیدی خود توان رقابتی خود را در بازار افزایش دهند.

کارگران این کارخانه معتقدند:طرح و رنگ پتوهای تولید داخل و همچنین مواد اولیه بکار رفته در آنها بسیار بهتر از نمونه‌های مشابه چینی بوده و این در حالی است که در تولید پتوهای چینی از پلی استر استفاده می‌شود که مشکلات بهداشتی زیادی دارد و متأسفانه مصرف‌کنندگان ایرانی نیز فرق بین پتوی تولید داخل و چینی را متوجه نمی‌شوند. حتی در برخی مواقع پتوهای چینی با برندهای اسپانیایی و بلژیکی در بازار ایران را به پتوی ایرانی ترجیح می دهد. در حال حاضر علاوه بر انبارهای این کارخانه ، مسئولان کارخانه انبارهای دیگری را خارج از کارخانه اجاره کرده اند اما از آنجایی که محصولات به فروش نرفته است، مجبور به تعدیل نیرو شده اند و حدود3ماه است که حقوق معوقه داریم.

 به گزارش تسنیم،در حالی که دولت نرخ رشد  اقتصادی در سال 93 را 3درصد اعلام کرد،بیشتر کارشناسان و اقتصادانان اعلام می‌کنند که این رشد بیشتر در بنگاه های بزرگ رخ داده و بنگاه های متوسط و کوچک در رکود به سر می برند. آنطور که آمارهای غیر رسمی بیان می‌کند حدود17 درصد صنایع در مشهد از بین رفته اند و البته بیکاری 14.6درصدی در مشهد بر این ادعا صحه می گذارد.

1
تاریخ: سه شنبه 13 مرداد 1394